Edes Aamulehden päätoimittaja Jorma Pokkinen ei ole selvillä mistä Tampereen seudun joukko- ja raideliikennehankkeen kehittämisessä on kyse.
Sunnuntain Kronikassa mm. seuraavia Pokkisen manipuloivia "heittoja":
"Tampere ei ole Pariisi, mutta unelma miljoonakaupunkien pikaratikasta on iduillaan"
Jahah. Ei ole Tampere Pariisi ei. Mutta ei Tampereelle myöskään suunnitella "miljoonakaupunkien" "pikaratikkaa", vaan Tampereen olosuhteisiin sopivaa ja paikallisia matkustajamääriä nykytilannetta tehokkaammin palvelevaa katuratikka-bussijärjestelmää.
Toki tämän nerokkaan heiton olisi voinut muotoilla toisestakin ja todellisemmasta näkökulmasta, kuten: "Tampere on kuin Bergen, mutta unelma nykyaikaisesta Pohjoismaiden kaupunkien katuratikasta ei tahdo päättäjien ja toimittajien tiedonpuutteesta johtuen toteutua"
Pokkinen kehottaa myös raidehankeihmisiä kuuntelemaan tarkemmin, koska VR on jo ilmoittanut, että raiteille ei sovi nykyistä enempää liikennettä. Vai niin?
No, juuri näinhän on todettu ja "pikaratikka" sen vuoksi unohdettu. Tämän vuoksi on päädytty kaupungin sisäiseen oman kevyen raidejärjestelmän katuratikkaan.
Pokkinen puhuu myös Hervannan "Pikaraitiotiestä". Tarkoittanee TASE2025:n kaupunkiratikkaa? Hervanta ei Pokkisen mukaan enää kasva. Eikö? Onko Hervannan päivittäinen ihmismäärä nyt liian pieni?
Kuinka ollakaan, Pokkinen myös unohtaa, että ratikka palvelee uutta isoa Vuoresta ja kaikkia kaupunginosia Hervannan ja Amurin välillä. Ainakin viime vuosiin asti jokainen on jatkanut kasvuaan (mm. Muotiala ja Hallila).
Myös Hervantaan on kaavoitettu lisää ja ratikan toisen vaiheen alue Lielahdessa sekä Lentävänniemessä on jo nyt kaavoitettu voimakkaan kasvun alueeksi. Luulisi päätoimittajan tuon verran asioista perillä olevan. No, jos ei ole, niin vinkataan sen verran, että jo nykyisellään ratikka palvelisi pelkkää Hervannan ja Lielahti-Lentävänniemen liikennettä paremmin kuin bussit, vaikka Pokkisen mukaan Hervannan "pikaraitiotien" tarpeen voi laskea bussiliikenteen käyttäjistä. Mitä päätoimittaja tällä tarkoittaa, ei enää kronikasta selviä.
Kannattaisi siis varmasti myös AL:n päätoimituksen lukea TASE2025, että ei tarvitsisi täydellä tietämättömyydellä asiaa kommentoida oman julkaisunsa etusivulla.
Valistusta siis taas tarvittaisiin...
Sunnuntain Kronikassa mm. seuraavia Pokkisen manipuloivia "heittoja":
"Tampere ei ole Pariisi, mutta unelma miljoonakaupunkien pikaratikasta on iduillaan"
Jahah. Ei ole Tampere Pariisi ei. Mutta ei Tampereelle myöskään suunnitella "miljoonakaupunkien" "pikaratikkaa", vaan Tampereen olosuhteisiin sopivaa ja paikallisia matkustajamääriä nykytilannetta tehokkaammin palvelevaa katuratikka-bussijärjestelmää.
Toki tämän nerokkaan heiton olisi voinut muotoilla toisestakin ja todellisemmasta näkökulmasta, kuten: "Tampere on kuin Bergen, mutta unelma nykyaikaisesta Pohjoismaiden kaupunkien katuratikasta ei tahdo päättäjien ja toimittajien tiedonpuutteesta johtuen toteutua"
Pokkinen kehottaa myös raidehankeihmisiä kuuntelemaan tarkemmin, koska VR on jo ilmoittanut, että raiteille ei sovi nykyistä enempää liikennettä. Vai niin?
No, juuri näinhän on todettu ja "pikaratikka" sen vuoksi unohdettu. Tämän vuoksi on päädytty kaupungin sisäiseen oman kevyen raidejärjestelmän katuratikkaan.
Pokkinen puhuu myös Hervannan "Pikaraitiotiestä". Tarkoittanee TASE2025:n kaupunkiratikkaa? Hervanta ei Pokkisen mukaan enää kasva. Eikö? Onko Hervannan päivittäinen ihmismäärä nyt liian pieni?
Kuinka ollakaan, Pokkinen myös unohtaa, että ratikka palvelee uutta isoa Vuoresta ja kaikkia kaupunginosia Hervannan ja Amurin välillä. Ainakin viime vuosiin asti jokainen on jatkanut kasvuaan (mm. Muotiala ja Hallila).
Myös Hervantaan on kaavoitettu lisää ja ratikan toisen vaiheen alue Lielahdessa sekä Lentävänniemessä on jo nyt kaavoitettu voimakkaan kasvun alueeksi. Luulisi päätoimittajan tuon verran asioista perillä olevan. No, jos ei ole, niin vinkataan sen verran, että jo nykyisellään ratikka palvelisi pelkkää Hervannan ja Lielahti-Lentävänniemen liikennettä paremmin kuin bussit, vaikka Pokkisen mukaan Hervannan "pikaraitiotien" tarpeen voi laskea bussiliikenteen käyttäjistä. Mitä päätoimittaja tällä tarkoittaa, ei enää kronikasta selviä.
Kannattaisi siis varmasti myös AL:n päätoimituksen lukea TASE2025, että ei tarvitsisi täydellä tietämättömyydellä asiaa kommentoida oman julkaisunsa etusivulla.
Valistusta siis taas tarvittaisiin...
Viimeksi muokattu: