Kapasiteettiongelmaa ei ole Lentsussakaan ja kun uusia asuinalueita rakennetaan myös bussiliikennettä voidaan kehittää. Näiden kahden esittämäsi linjan kapasiteetti tulee riittämään Niemenrannan rakentamisen jälkeenkin alueelle, eikä sen ainakaan lähitulevaisuudessa tarvitse olla pelkästään mikään väliaikaisratkaisu.
Lentävänniemmen ja Niemenrannan matkustajat tekevät jo sellaisen potin, mikä vastaa vähintään nykyisen 16:n käyttäjämääriä. Niemenrantaan tulee kodit vähintään yhtä isolle joukolle kuin Vähäniemenkadun-Pohtolankadun tienoon asukkaille, ja suora, erillistä bussikatua käyttävä yhteys houkuttelee isomman osan väestä kyytiin. 10 minuutin vuoroväli käynee pieneksi Niemenrannan valmistuttua, puhumattakaan Halkoniemen (Lentsun keskustan) uusien kerrostalojen tuomasta joukkoliikennematustajalisäyksestä. Reuharinniemen ja Vähäniemenkadun asukkaista ja jonkin verran mahdollisesti myös Halkoniemestä tulee riittävästi käyttäjiä 20 minuutin välein liikennöivälle linjalle. Mainittakoon, että Lentävänniemen kulkutapajakauma on joukkoliikenteen kannalta poskettoman surkea (jopa surkeampi kuin 33400-alueella, eli Lietsu-Pohtola-Ryydynpohja), ja ainoastaan joukkoliikenteen parantamisella ja lisäasutuksen tuomisella prosenttia voidaan nostaa.
Totta kai Vähäniemenkadun linja voidaan vetää myös Jänislahdenkadulle ja vaikka ajaa 10 minuutin välein, mutta silloin Reuharinniemen joukkoliikenne jää enintään nykytasolle (kolme vuoroa suuntaansa arkipäivisin). Tämä ei myöskään ole liikennetalouden kannalta kestävää.
Ehdotan, että länsisuunnan linjan hyödyllisyyden lisäämiseksi linja jaetaan Lielahdessa kahteen haaraan:
1. Lentävänniemi
2. Tesoman, Tohlopin ja Haukiluoman kerrostaloalueita palveleva haara
En esitä nyt Tesoman haaralle linjausta, toteanpahan vain, että pikaraitiotien ei tarvitse sitoutua nykyiseen katuverkkoon. Visiot tervetulleita.
Minusta fiksumpaa olisi vetää toinen haara Ylöjärvelle ja nivoa radanrakennus ja radanvarren rakentaminen yhdeksi kaupunkikehityshankkeeksi, joka maksaa itsensä. Tesoman-Haukiluoman suunnalle ei suurempaa täydennysrakentamista ole mahdollista tehdä.
Osittain samaa mieltä. Lähijunaa tulisi ehdottomasti yrittää saada toimimaan sillä nykyisten kiskojen sallimalla 1 h vuoroväillä, jonka VR ja RHK ilmeisesti voisivat pitkin hamain hyväksyä.
Lähijuna pitää tässä vaiheessa nähdä erillisenä joukkoliikenteen pikavuorona ja peruspalvelun tarjoamisena radanvarsitaajamiin kerran tunnissa. Bussi on lähijuna-alueiden runkoyhteys keskustaan, mutta juna vie nopeasti ison joukon harvemmin. Jos juna liikennöi ruuhkapiikin aikaan, voidaan erillisistä ruuhkavuoroista luopua ja ajaa samalla sapluunalla ruuhka- ja päiväaikoina.
On visioitu, että bussiliikennettä nopeutettaisiin ohjaamalla reitti Enqvistinkatua (linja 16). Tässä saattaa syntyä mielikuva, että reitti olisi nopeampi. Todellisuudessa se ei ole sen nopeampi, mutta huonommin se palvelee (esim linja Y35). JOS linjalla 16 ei tarvitse pysähtyä Harjuntaustan pysäkillä (jonka välittömässä läheisyydessä ovat niin Lidl, molemmat S-marketit, Posti, Vapaa valinta ja ties mitä), niin liikennevalokierroista johtuvista syistä, linjan 16 vaunu voi olla hyvinkin nopeampi nykyisellä reitillään Paasikiventie - Lielahdenkatu. Siirto Enqvistinkadulle sen sijaan heikentäisi paikallisten asiointimatkoja!
Tokihan Enqvistinkadun ja Lielahdenkadun liittymän valokierrolle tapahtuu jotain Prisman myötä eikä varmasti enää suosita samassa suhteessa suoraan kulkevaa liikennettä, mutta tähän menee vielä oma aikansa. Nyt kun tarvetta ei oikeasti ole pilata toimivaa, ei siihen ole syytä kajota. Sama koskee linjaa 16 reittinsä osalta (vuoroväliin on syytä sen sijaan puuttua välittömästi).
Linjan 16 nopeutus on kokonaisuus. Se koostuu oikaisuista Lielahdenkadun ja myöhemmin Niemenrannan kautta sekä Enqvistin- ja Sepänkadun kautta. Lisäksi linja saa bussikaistat (ja liva-etuudet) koko matkalle Enqvistinkadun ja Paasikiventien risteyksestä keskustaan sekä oman bussikadun Niemenrantaan. Jos ratikkaa ei toteuteta, tulee bussikaistat myös Enqvistin- ja Lielahdenkadulle.
Cittaria ja Lielahden aluekeskuspalveluja varten säilyisi jatkossakin nykylinjausta käyttävä bussilinja. Se vaan tuskin menisi Jänislahdenkadulle asti (vaikka mistä sitä toisaalta tietää ennen päätöksiä) vaan Reuharinniemeen, josta puuttuu joukkoliikenne ruuhka-aikoja lukuunottamatta täysin. Tämä kiertelevähkö linja säilyisi myös raitiotien tullessa.
Linjan 16 linjaprofiili olisi varsin mielenkiintoista luettavaa. Mistä matkustajat oikeasti nousevat kyytiin, missä jäävät, mikä on maksimikuorma jne? Talviaikataulukaudella on muutama vuoro Lentävänniemi-Keskustori suunnassa, joissa kuljetaan erityisesti Harjuntaustan koululle ja Aleksanterin kirkon pysäkille. Keskustorin ohi jatkavia ihmisiä, jotka ovat nousseet ennen Amuria, ei montaa ole, nekin yleensä jäävät Koskipuistossa ja sitkeimmät rautatieasemalla pois. Linjaa käytetään näemmä myös liityntäyhteytenä Ikaalisiin niin että vaihto tapahtuu jäämällä pois Harjuntaustan pysäkillä ja kävelemällä siitä hieman Lielahti th:n pikavuoropysäkille.
Liityntäyhteytenä Ikaalisiin ja Hämeenkyröön minäkin olen linjaa joskus käyttänyt.
Minulla on hallussani harjoitustyönä laadittu matkustajaprofiili linjalta 16. Sen mukaan aamuisin kuorma tulee Lentävänniemestä, keskimäärin 35 matkustajaa per vuoro ja bussi täyttyy pikkuhiljaa Lentsun ja Santalahden-Onkiniemen pysäkeiltä. Käppyrän mukaan Harjuntaustan koulun pysäkillä jää yhtä paljon pokaa pois kuin tulee kyytiinkin. Varmasti :40 ja :50-lähdöt korostuvat teinitäytteisimpinä. Seuraava merkittävä poistumispaikka on mainitsemasi Aleksanterin kirkon pysäkki - yhdistettynä Pyynikin uimahallin pysäkkiin. Tämän jälkeen Tuulensuussa ja Keskustorilla jäädään pitkälti pois. Otos on pieni: yhdeltä maaliskuiselta arkipäivältä kaksi lähtöä (7:40 ja 8:50) ja vain osuudelta Lentsu-K:tori.
Toisen ryhmän laatiman matkustajaprofiilin mukaan pokaa olisi enimmillään keskimäärin 40 Pohtolankatu 25:n ja Harjuntaustan koulun välillä, jonka jälkeen noin kymmenen matkustajaa jää pois. Pysäkin jälkeen mentäisiin noin 30 matkustajan kuormalla keskustaan Tästä käppyrästä minulla ei ole minkäänlaisia lähtötietoja, ainoastaan tieto "Aamuprofiili 7-9".
Koska aineistoni on hyvin rajallinen, lienee empiiriset, jokapäiväisen matkustajan havainnot vähintään yhtä luotettava tietolähde. Matkustin lähes joka arkipäivä linjalla 16 vuosien 2000 ja 2006 välillä keskustan halki kouluun. Muistan, että bussi oli aina ruuhka-aikoina vähintään seisomakuormassa, useimmiten jopa tuulilasikuormassa Harjuntaustan koulun pysäkin jälkeen ja tilanne paheni vuosi vuodelta. Istumaan pääsi vasta TAYS:n pysäkin jälkeen. Tuolloin tosin vuoroväli ruuhka-aikaan oli 11 minuuttia, minkähän verran nykyinen 10 minuutin vuoroväli + täsmä-y35 mahtaa helpottaa pahimpia ruuhkia?
Kesäaikataulukaudella vuorot kulkevat ruuhka-aikanakin tuossa mainitussa suunnassa sellaisillä kuormilla, että kaikille riittää istumapaikkoja (käytössä noin 51-paikkaisia teliautoja). Ja varmati vähemmän kulkisi, jos autoilla ei pääsisi enää niinkään lähelle kauppoja kuin nyt.
No tämä on (tavallaan) hyvää kuultavaa. Siis hyvä, että kyytiin mahtuu. Muistaakseni viime kesänä oli aivan toivoton tilanne. Lisättiinkö tarjontaa viime vuodesta vai vähenivätkö matkustajat?
Pirkankadun trollikkahallin ja "Pispalan radan" välissä on n. 14 hehtaarin alue joutomaana upein Näsijärvinäkymin (alla kartta ja kuvia alueesta). Ainoa infra mitä siinä on, on pieni tenniskenttä ja sen päällystämätön parkkipaikka. Tätä aluetta palvelisi erinomaisesti ratikka ja/tai lähijuna ja/tai bussit.
Puistona alue ei nyt ole, eikä siitä ole tarvetta puistoa tehdäkään. Sadan metrin päässä ylärinteessä on nimittäin hehtaaritolkulla Pyynikin metsää.
Ai tuo alue, luulin että tarkoitit radan pohjoispuolta. Eikös tuonne ole tulossa Pyynikin sosiaali- ja terveysasema, joka lohkaisnee ison osan alueesta?