Kohta tästä ketjusta voitaisiin irroittaa Lentävänniemen ja Lielahden liikenteen järjestämiseen liittyvät viestit omaksi ketjukseen. Mutta pistetään vielä silti tähän, kun tässä se keskustelu onkin.
Reitteihin pitää ottaa sen verran kantaa, että käytännössä Paasikiventien pohjoinen puoli käy kauppa-asioilla juurikin Lielahden kaupallisessa keskuksessa. Alueella päivittäistavarakaupasta vastaa tällä hetkellä kaksi S-markettia, Lidl ja yksi Citymarket.
S-marketit on tarkoitus korvata yhdellä Prismalla, joka tulee kylläkin Enqvistinkadun ja Lielahdenkadun risteyksen tuntumaan nykyisen kaupallisen keskuksen pohjoispuolelle. Rakennustyöt eivät ole kylläkään alkaneet. Mainittakoon nyt se tärkeä tieto: Citymarket EI muuta mihinkään ja sinne sijainnistaan huolimatta kuljetaan (nykyisin) myös linja-autolla.
On visioitu, että bussiliikennettä nopeutettaisiin ohjaamalla reitti Enqvistinkatua (linja 16). Tässä saattaa syntyä mielikuva, että reitti olisi nopeampi. Todellisuudessa se ei ole sen nopeampi, mutta huonommin se palvelee (esim linja Y35). JOS linjalla 16 ei tarvitse pysähtyä Harjuntaustan pysäkillä (jonka välittömässä läheisyydessä ovat niin Lidl, molemmat S-marketit, Posti, Vapaa valinta ja ties mitä), niin liikennevalokierroista johtuvista syistä, linjan 16 vaunu voi olla hyvinkin nopeampi nykyisellä reitillään Paasikiventie - Lielahdenkatu. Siirto Enqvistinkadulle sen sijaan heikentäisi paikallisten asiointimatkoja!
Tokihan Enqvistinkadun ja Lielahdenkadun liittymän valokierrolle tapahtuu jotain Prisman myötä eikä varmasti enää suosita samassa suhteessa suoraan kulkevaa liikennettä, mutta tähän menee vielä oma aikansa. Nyt kun tarvetta ei oikeasti ole pilata toimivaa, ei siihen ole syytä kajota. Sama koskee linjaa 16 reittinsä osalta (vuoroväliin on syytä sen sijaan puuttua välittömästi).
Aiemmissa keskusteluissa on tullut myös selvästi ilmi se tosiasia, että ratikka ei ole käytännössä nopeampi kuin bussilinja samalla reittilinjauksella ja jos on, niin nopeushyöty pilataan pidentyneillä kävelymatkoilla. Jos ratikka Lentävänniemen ja Lielahden alueelle on pakko saada, on itsestään selvää, että sen pitää kulkea kaupallisen keskuksen kautta eikä ohittaa sitä alueen reunamilta. Eikä sitä pidä myöskään oikaista Näsijärven poikki, vaikka se ainoa reilusti nopeuttava vaihtoehto olisikin, koska silloin se ei enää palvelisi.
Linjan 16 linjaprofiili olisi varsin mielenkiintoista luettavaa. Mistä matkustajat oikeasti nousevat kyytiin, missä jäävät, mikä on maksimikuorma jne? Talviaikataulukaudella on muutama vuoro Lentävänniemi-Keskustori suunnassa, joissa kuljetaan erityisesti Harjuntaustan koululle ja Aleksanterin kirkon pysäkille. Keskustorin ohi jatkavia ihmisiä, jotka ovat nousseet ennen Amuria, ei montaa ole, nekin yleensä jäävät Koskipuistossa ja sitkeimmät rautatieasemalla pois. Linjaa käytetään näemmä myös liityntäyhteytenä Ikaalisiin niin että vaihto tapahtuu jäämällä pois Harjuntaustan pysäkillä ja kävelemällä siitä hieman Lielahti th:n pikavuoropysäkille.
Kesäaikataulukaudella vuorot kulkevat ruuhka-aikanakin tuossa mainitussa suunnassa sellaisillä kuormilla, että kaikille riittää istumapaikkoja (käytössä noin 51-paikkaisia teliautoja). Ja varmati vähemmän kulkisi, jos autoilla ei pääsisi enää niinkään lähelle kauppoja kuin nyt.