Millä keskinopeudella tulee raitiovaunun kulkea, jotta se olisi suunnilleen yhtä nopea kuin nykyinen joukkoliikenne esim. välillä Hervanta-Keskusta? Tays:in ja yliopiston kautta kulkevalla linjauksella matka-aikojen nopeuttaminen nykyisestä välillä Hervanta-Keskusta on erittäin haastavaa ellei mahdotonta.
Nykyinen joukkoliikenne heti Hepolamminkadun ja Hervannan valtaväylän risteyksestä alkaen keskustaan niin linjan 23 Kalevantien kuin 30:n Iidesrannan kautta on varsin joutuisaa, hiljaisempina aikoina suorastaan ripeää. Noin 3 km matkalle osuu kolmet liikennevalot (Pehkusuonkatu, Sotilaankadun ramppi, Messukyläntien ramppi), 3 bussipysäkkiä (Lukonmäki et, pohj ja Turtola) ja nopeusrajoitus on koko matkan 70km/h. Kalevantie taas toimii toistaiseksi kohtuullisesti, 23:n reitissä osuus Salhojankadusta Keskustorille on sitä heikointa lenkkiä. 30 voi kulkea hyvinkin yhtä nopeasti ellei nopeamminkin, jos Viinikan risteyksen ja D-kulman kummatkin liikennevalot vaan ovat suotuisat.
Sekä Iidesrannan että Kalevantien nopeusrajoitus 50 km/h. Iidesrannan kautta tuleva 30 tosin putsaa pidemmän aluetta pelkästään ainoana linjana, kun Kalevantiellä on useita apulinjoja, mutta 23:n viimeinen 2 km onkin linjan mateluosuus Itsenäisyydenkadun ja Hämeenkadun bussikaistoista huolimatta jo pelkästään risteävien, merkittävien katujen takia.
Kokonaismatka-ajassa 30:n heikoin osuus on oikeastaan koko Hervannan pää, eli missä ihmisiä kerätään. Siellä suoraviivaisesti kulkeva raitiovaunu olisi todella kilpailukykyinen harvemmalla pysäkkiverkostolla. 23:lla ylimääräistä kiertelyä aiheuttaa lähinnä kierto Tieteenkadun kautta joka tuo mukanaan parit liikennevalot.
Jos keskussairaala osuisi sellaiselle osuudelle, jossa kummatkin esimerkkilinjat olisivat heikoilla sujuvuuden suhteen, olisi homma helppo, mutta kun nykyinen linjasto ainakin toistaiseksi toimii Lukonmäen ja keskustan reunan välillä, en usko millään liikennevälineellä tehtävää keskussairaalan koukkausta yhtä nopeaksi. Taikka sitten (mahdollisella) Teiskontien linjauksella kulkuvälineen pitäisi kulkea todella ripeästi. Tai sitten nykyistä joukkoliikennettä pitäisi hidastaa merkittävästi.
Tämäkään ei vastaa suoraan keskinopeuteen, mutta voisi mieltää sen olevan merkittävä.