Jos Tampere ostaa nyt johdinautoja, niin saatua kokemusta voidaan hyödyntää tulevassa Helsingin johdinautohankinnassa. Tulkaa tänne Helsinkiin niin Teille vielä kerran käydään läpi Vauriotram-farssi.
Yksi pyyntö, johdinauto tulee pysäkille avaa ovet, päästää matkustajat pois ja ottaa uudet. Niin pyyntö on se että käykää eri raitiovaunukaupungeissa katsomassa , mitä kaikkea raitiovaunu tekee. Uusien matkustajien pakkaaminen on vain yksi raitiovaunun pysäkkiseremonioista. Raitiovaunun hitaus ei pelkästään johdu liikennevaloetuuksista.
Valitkaa nyt Tampereella, mutta ottakaa halvempi, se on myös parempi.
Martti
ps. raitiovaunua, joka ei kolisi vaihteissa eikä risteyksissä, ei ole vielä keksitty
---------- Viesti lisätty kello 21:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:20 ----------
Toimiiko myös kaksinajo, jos vaikka pitäisi saada sellaiset reilu 400 matkustajaa kyytiin ruuhka-aikana Hervannan suuntaan? Metro kun tulisi vähän turhan kalliiksi ja turhaksi Tampereelle eikä se lähijunaratakaan niin helposti taivu lähelle kotia.
Sveitsissä ainakin on käytössä kaksinivelinen johdinauto, jossa on kapasiteettia reippaasti. Kannattaa myös katsoa Hessin kaikki uudemmat mallit. Ennen johdinauto tehtiin dieselbussin alustaan läppäämällä virroittimet katolle, mutta nyt tuotekehittely on eriytetty. Jos viedään 400, niin ottakaa tarkasti selvää kiihtyvyydestä. Toistan sen yhden keskeisimmän , kun on este, niin ei se takaatuleva raitiovaunu mene ohi. täällä Helsingisssä näkee tämän kun on kymmenenkin raitiovaunua peräkkäin ja matkustajat on pakko laskee Mannerheimintien liikenteen sekaaan.
Martti
---------- Viesti lisätty kello 21:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:29 ----------
Olet käynyt tutkimassa vai? No mitkä linjat muutettaisiin johdinautolinjoiksi? Ja miksi Tamperetta reilusti pienemmistä kaupungeista löytyy raitiotie?
Kapasiteettia enemmän tarjoaa raitiotieversio, mutta näinä päivän aivan uusien johdinautojen korimallit ovat kapasiteetissa lähellä. Täällä Helsingissäkin puhutaan raitiolinjojen vajaakapasiteetista, esim linjoilla 1 ja 4. Päivällä noin 9 - 14 välisenä aikana matkajamäärät ovat oleelisestikin vähäisempiä.
Kirjoitin toisessa kohtaa raitiovaunujen kömpelyydestä, jonka seikan täällä Helsingissä raitiovaúnu-uskoivaiset sivuuttavat ja uskovat itsekin että kömpelyys ei johdu raitiovaunust itsestään vaan liikennevaloetuuksista. Tampereella on erinomainen tilaisuus verrata näitä kahta joukkoliikennelaitetta kiihkottomasti ja käyttäkää se tilaisuus hyväksi. Helsingissä tämä ei ole mahdollista , mikä toki on ymmärrettävää , vetiväthän hevoset ensimmäisiä vaunuja 1800 -luvun puolella. Helsingin pienet harrastajaryhmät ovat kauniisti entisöineet muutamia vaunuja, enemmänkin olisi pitänyt säilyttää ja perustaa linja Katajannokalta toiselle linjalle , jolla liikenöisi museovaunut.
Helsingin raitioliikenteen kehittämisessä on pieni hurmos tällä hetkellä , kun tämän 9 linja osoittautui ihan toimivaksi. Muttaydin on juuri siinä käytännölliset raitivaunufriikit ja raitiovaunu-uskovaiset täällä pelkäävät sitä että pikkuhiljaa edullisemmat johdinautolinjat valtaavat raitiolinjan ja uudet perustettavat sähköiset linjat olisivatkin johdinautolinjoja.
Tampereella valinta voidaan tehdä tosiasiohin perustuen.
Martti
---------- Viesti lisätty kello 22:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:54 ----------
Jos sekä rollikat, että ratikat toteutetaan, niin silloin kannattaa keskittää molempien kulkuvälineiden huolto ja säilytys samalle varikolle.
En kyllä usko että Tampereen päättäjät siihen tulokseen tulisivat että kaksi uutta investointeja vaativaa (johdinautot vähemmän) liikennemuota perustettaisiin.
Martti