Lisäisin tuohon vielä kohdan iv) kirjoitusvirheitä. Esimerkkinä välimerkkien käyttö väärin,,,tähän tapaan. Ja sitten vaaditaan Viistokatua takaisin ja väitetään raitioliikenteen olevan tarpeetonta ja kummipyöräliikenteen tiellä.
Heh. Varmaan se Viistokatu sitten ratkaisee kaikki kaupungin liikenneongelmat.
Muuten: muistikuvani 1980-luvun puolivälistä (kenties syksy 1986 jolloin aloin kulkea kouluun Klasuun Pispalasta?) ennen Hämeenkadun bussikaistoja on että silloin bussit (ja muutkin ajoneuvot) todella junnasivat Hämeenkatua ruuhkassa. Kun bussikaistat tulivat, matka Stockmannin edestä Keskustorille nopeutui lähes minuuttikaupalla.
En muista enää tarkkoja minuutteja, mutta noin ulkomuistista kun koulu päättyi tasan klo 14.00 (mitä ennen olin vaivihkaa jo laittanut kirjat reppuun valmiiksi), saavuin Stockan pysäkille noin klo 14.03 valtavan juoksunpyrähdyksen jälkeen. Hyppäsin ensimmäiseen bussiin joka varmaan oli pysäkillä joskus klo 14.04 - 14.06 paikkeilla ja Keskustorilla ehkä klo 14.08 - 14.09. Keskustorilla juoksin torin yli Viistokadun varteen, josta Tahmelan bussi 12 lähti klo 14.10. Matka Hirvikadun pysäkille kesti muistaakseni ainakin teoriassa 11 minuuttia tai vähän päälle (koko reitti 12 min, mutta silloinhan päätepysäkki oli jo lähellä Tahmelan lähdettä eikä siiretty lännemmäs ryytimaan viereen nykyiselle paikalleen), joten sinne saavuttiin n. klo 14.21, josta minulla oli 3 minuutin kävelymatka kotiin, saapumisaika klo 14.24. Tosin muistikuvani on, että saapuminen kotiin meni oikeasti lähemmäs puolta -- tuo 3 minuuttia kodin ja pysäkin välillä oli periaatteessa matka aamulla juosten alamäkeen, ja iltapäivällä väsyneenä en tietenkään juossut ylämäkeen vaan lampsin rauhassa ja tietenkin nappasin postit laatikosta mukaan, mihin siihenkin meni vähän aikaa.
Tuo matkaketju oli niin tiukka siksi, että muistini mukaan seuraava bussi lähti varmaan vasta joskus puolen paikkeilla, jolla olisin ollut kotona lähes varttia vaille seuraavaa tuntia -- ja 45 minuuttia yhdensuuntaiseen muutaman kilometrin koulumatkaan tuntui minusta ihan liian pitkältä ajalta, kun kerran oli muutakin käyttöä sille ajalle.
Pitkä tarina, mutta pointti on seuraava: kun olin optimoinut matkaketjuni minuutin tarkkuudella ehtiäkseni Tahmelan bussiin, muistan äärettömän hyvin että bussikaistojen tultua poistui hermoilu bussissa siitä ehtiikö Keskustorilla jatkoyhteydelle. Aikaisemmin varianssia Hämeenkadun matka-ajassa oli sen verran runsaasti että eräitäkin kertoja näin vain takavalot ja jouduin odottamaan seuraavaa vuoroa parikymmentä minuuttia, mikä tuntui talvipakkasessa raskaan koululaukun kanssa aika rankalta odotukselta.
On siis pelkkää höpöhöpö-nostalgiaa kuvitella että Tampereen liikenne oli ennen paremmin hoidettu ja vähemmän ruuhkaisa. Ruuhkat olivat todella pahat ennen bussikaistoja (ja ilmanlaatu sen mukainen, ennen katalysaattoriaikaa). Eikä Viistokadun poisto käsitykseni mukaan mitenkään haitannut Hämeenkadun läpäisykykyä, pikemminkin päinvastoin: samalla poistui se liikenne joka tuli Keskustorilta nykyisen bussiterminaalin risteyksestä ja jatkoi Viistokadulle. Tuollekin oli ennen vaihe valoissa, tosin en muista oliko se samanaikainen jonkun muun vaiheen kanssa.
Lähes ainoa asia missä Viistokadun poisto näkyy selkeästi on niiden bussien reitissä, jotka tulivat Hatanpään valtatieltä ja jatkoivat Viistokatua ja Kauppakatua pitkin Pirkankadulle. Hämeenkatu lienee aavistuksen hitaampi reitti. Mutta eipä Viistokadun uudelleen avaaminen paljon auttaisi, jos ei samalla palautettaisi ennalleen Kauppakadun ja Puutarhakadun liikennöintisuuntia. No, pääsihän Viistokatua ja Aleksis Kiven katua pitkin oikaisemaan mm. Hatanpään valtatien suunnasta Satakunnankadulle, mutta tuo pikemminkin houkutti yksityisautoilua läpiajoon eikä ohjannut näitä nk. keskustan kehälle. Nykyään Hatanpään valtatieltä Satakunnankadulle päästäkseen pitää ajaa varsin monimutkaista reittiä (erityisesti nyt kun Pellavatehtaankatu on osittain suljettu Hämpin parkin rakennustyömaan vuoksi), mutta eipä tuo ole minua ikinä haitannut pääsemästä autolla tasan minne haluan -- toisin kuin monet autoilevat urputtajat jaksavat valittaa. Oikeastaan pidän aivonystyröiden hieronnasta erilaisten reittien löytämiseksi.