Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
VR:n depressiivinen suhtautuminen maakuntien kaikentyyppisen kiskoliikenteen kehittämiseen on tiedossa ja näkyvissä kyllä, mutta ketä Söderling tarkoittaa muilla?
Ilmeisesti niitä, joilta laki kieltää matkustajaliikenteen harjoittamisen.
Koko liikennepolitiikka on alueellisesti katsottuna ihan hunningolla, kun paikalliset toimijat eivät voi vaikuttaa oman alueensa keskeisen liikenneinfran käyttöön millään lailla. Nähdäkseni ainoa järkevä ratkaisu on siirtää vastuu infrasta paikallisille kaupunkiseutujen kuntayhtymille, esim. Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymälle. Tämä siis olettaen, että täyttä maakuntahallintoa ja -verotusta ei ole (vielä) toteutettu.
Kullakin maakunnalla olisi intressiä kehittää omaansa ja omistajana siihen olisi myös mahdollisuus eri tavoin kuin nyt. Silloin esim. lentokentät voisivat vähän kilpaillakin keskenään uusista reiteistä ja yhtiöistä ja pyrkiä aktiivisesti houkuttelemaan yhtiöitä. [...] Lähiliikenne tuskin tuottaisi maakunnalle voittoa, mutta voisi parantaa kilpailukykyä (houkutella asukkaita = verotuloja) naapurimaakuntiin verrattuna.
Semantiikkaan ei kannata kauheasti takertua. Onhan toki hölmöä, että samalla asialla on yhdessä kaupungissa yksi, toisessa toinen ja samalla nimityksellä taas kolmannessa kolmas merkitys.Edelleenkään ei ole oikein sisäistetty pikaratikan ja katuratikan eroa, mutta ehkä parempi niin. Eivät ihmiset mene niin pahasti sekaisin... Mutta onneksi kuitenkin se rakennetaan pikaratikan periaatteilla, kuten Mika Periviitan kommentista selviää.
Edelleenkin suositttelisin ilmaisua katujuna, tai Helsinkiläisittäin katumetro.Semantiikkaan ei kannata kauheasti takertua. Onhan toki hölmöä, että samalla asialla on yhdessä kaupungissa yksi, toisessa toinen ja samalla nimityksellä taas kolmannessa kolmas merkitys.
Ehkä helpointa on puhua nykyaikaisesta tai modernista ratikasta. Molemmat ovat niin itsestäänselviä käsitteitä yleisölle, ettei niitä tarvitse määritellä uudelleen, kuten erilaiset ratikka-sanan etuliitteet. Moderni raitiotie voi olla kadulla, omalla radalla, kävelyalueella, puistossa ja jopa tunnelissa. Ja se liikkuu aina nopeasti ilman viivytyksiä. Turussa siis tämä on pikaratikka, Tampereella katuratikka ja Helsingissä vissiin Jokeri, kun katuratikka on taas täällä = vanhanaikainen hidasratikka.
Hiukan uutisia taas tästäkin hankkeesta Aamulehdessä: Suunnitelma: Katuratikka kulkee Tampereella jo 2018
Katujuna on tällainen. Katumetro onkin jo aika hyvä ilmaus. Metro, joka kulkee kadulla, eli teknisesti raitiotie. Kuitenkin metron nopeudella.Edelleenkin suositttelisin ilmaisua katujuna, tai Helsinkiläisittäin katumetro.
Kuvailemasi tilanne on vain tilapäinen, kuten täältä saamme lukea, vuoteen 2030 mennessä pitäisi olla jo lenkki Vuoreksesta Lakalaivan ja Hatanpään kautta keskustaan valmis. Sitä odotellessa joko kierretään Hervannan ja TAYSin kautta (matka-aika n. 25 min) tai mennään suoralla bussilla (matka-aika n. 20 min).Vuoreksen ratikka ja Särkijärven raiskaava silta eivät mielestäni muodosta aivan täydellistä parivaljakkoa. Katumaasturit lingotaan suoraa reittiä keskustaan ja ratikkakansa kierrätetään Herwoodin kautta.
Toden totta. Mihin on kadonnut se aivan ensimmäinen rattikkasuunnitelma, jossa kiskot tekivät ympyrän reittiä keskusta - Tays - Hervanta - Vuores - Keskusta?Vuoreksen ratikka ja Särkijärven raiskaava silta eivät mielestäni muodosta aivan täydellistä parivaljakkoa. Katumaasturit lingotaan suoraa reittiä keskustaan ja ratikkakansa kierrätetään Herwoodin kautta.
Jos jotakin pitäis nyt tehdä raideliikenteen suhteen, se olisi mielestäni lähijuna. Ratikka voi toki joskus myöhemmin tullakin kyseeseen, mikäli joku neropatti tekee sellaisen suunnitelman, jota voi pitää jo toimivuuden/järkevyyden kannalta uskottavana. Vielä en ole mitään sellaista nähnyt.
Tampereella ollaan onneksi ymmärretty se, että rollikka on vain bussi, joka toimii sähköllä. Ne eivät voita ratikan kapasiteettia, matkustusmukavuutta ja soveltuvuutta eri ympäristöihin (autojen seassa, kävelyalueella, rautatiellä, tunnelissa, omalla radallaan).Tampereella ei kannata käynnistää ensimäistäkään raitiovaunulinjaa, vaan siirtyä suoraan johdinautolinjojen rakentamiseen ja vielä nimeomaan siksi, että Tampereella on kokemusta johdinautoista.
Ja kokemukset ovat yli kolmen vuosikymmenen takaa. Paljonko sieltä vielä löytyy alan osaajia?Tampereella ei kannata käynnistää ensimäistäkään raitiovaunulinjaa, vaan siirtyä suoraan johdinautolinjojen rakentamiseen ja vielä nimeomaan siksi, että Tampereella on kokemusta johdinautoista.