Tampereen pikaratikkahanke

Pirkkala–Linnainmaa -hanketta varten tilataan nykyisen vaunusopimuksen optioilla 7 uutta pitkää, 47-metristä raitiovaunua. Nämä vaunut toimitetaan vuoden 2027 aikana, alkuvuodesta alkaen.

Näiden lisäksi tilataan olemassaoleviin vaunuihin vielä yksi pidennys lisää, aiemmin tilatun 11 pidennyksen lisäksi. Lisämoduulit toimitetaan uusien pitkien vaunujen jälkeen, kesään 2028 mennessä. Protoyksilö lisämoduulilla pidennetystä vaunusta valmistuu ja toimitetaan Tampereelle kuitenkin jo keväällä 2026.

Nykyisten vaunujen pidennysten sekä uutena hankittavien pitkien vaunujen jälkeen Tampereella on 19 kpl pitkää 47-metristä raitiovaunua sekä 16 kpl lyhyempää 37-metristä raitiovaunua.

 
Linjan 1 reitin pidentämisen myötä matkustajia on tullut lisää. Nysse oli varautunut siihen, että Tampereen ratikan matkustajamäärät pomppaavat uuden reittiosuuden myötä. Se tuli yllätyksenä, että 10 000 matkan lisäys toteutuikin heti. Asiasta enemmän YLEn uutisissa.
 
Ei ehkä Suomen johto aina välkyimpiä


Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo Tekniikka ja Talouden haastattelussa, että olisi itse valinnut Ysitien. Ranne kertoo pitävänsä kiskojen pulttaamista maahan vanhanaikaisena.

”Ovathan ratikat ihan kivoja, ja jos on rahaa niin mikäpä siinä. En ole kyllä varma, ovat ne paras mahdollinen investointikohde, jos menoja pitää muutoinkin leikata”, hän sanoo lehden haastattelussa.
 
Kuten käyttäjän Rattivaunu linkittämässä tiedotteessa lukee, "…TRO25:n nimeksi tulee Paavo, Pauli, Paulus, Paavali tai Paul. Kun kalenterissa on samalle päivälle useampi nimi, lopulliset nimet valitaan yleisöäänestyksellä. Nimiäänestys avataan Tampereen Ratikan verkkosivuilla, kun viimeinen tilauksen kahdeksasta vaunusta on saapunut."
 
Takaisin
Ylös