Metsälähiökonsepti oli aika passé jo kymmenen vuotta sitten, joten en yhtään ihmettele vaikka Vuoreksessa olisi isojakin käynnistysongelmia, etenkin jos palvelut ja joukkoliikenne jätetään lapsipuolen asemaan. Mikäli noita satelliitteja kuitenkin halutaan rakentaa, niin olisi ehkä ollut fiksumpaa laittaa paukut Nurmi-Sorilaan. Sinne olisi saattanut olla helpompi houkutella noita toivottuja asukkaita ja samalla Tampere olisi voinut kuitata "kunniavelkansa" Teiskolle ja Aitolahdelle vetämällä sinne (ratikka)sillan.
Oikeastaan metsälähiökonsepti oli passé jo 30 vuotta sitten, Tampereen yleiskaavassa 1977 puhuttiin, että tulevaisuudessa ei enää rakennettaisi lähiöitä vaan täydennettäisiin olevan rakenteen sisään. Ja niin enimmäkseen onkin käynyt, tuon jälkeen syntyneet lähiöt ovat Tampereen kaupungin alueella lähinnä entisten lähiöiden naapureita. Vuoreskin on Hervannan kyljessä Hallilan tai Lukonmäen tavoin, mutta kuitenkin itsenäisempi kuin kummatkin yhteensä.
Nurmi-Sorila sen sijaan tulee ihan böndelle, jossa lähin aluekeskus on n. 5 km päässä Linnainmaalla. Melkeinpä mieluummin kaavottaisin Hankkion ja Ojala-Lamminrahkan ennen Nurmi-Sorilaa, koska näin olisi jo raideliikenteen rakentamisen kannalta oikea kronologinen järjestys. Lisäksi Kauppi-Niihamaan pitäisi saada uusi yleiskaava nykyisen tilalle, sellainen jossa Tennishallilta itään olisi koko golfkenttä täynnä asutusta ja itäsuunnan ratikka sen läpi. Tämä kuitenkin toteutunee luultavasti joskus 2030-luvulla aikaisintaan.
Koska Vuores on jo rakenteilla, asemakaavat on jo voimassa noin 5000 asukkaalle, niin ei ole mitään syytä lopettaa rakentamista sikseen. Väitän (faktaa mulla ei ole), että vitonen kulkee puolen tunnin välein ensi syksynä ja 39 lakkaa luultavasti olemasta. K13+14-spedeily päättyy myös.
---------- Viesti lisätty kello 23:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:58 ----------
[SUP]Ai niin:
http://www.tampere.fi/tampereinfo/o...skanavat/alvari/lansi.html#Syyskuun_kokouksia
[/SUP]
Länsi-Alvarin alueellinen ilta Länsi-Tampereen joukkoliikennejärjestelyistä syksyllä 2012 (erityisesti Haukiluoma, Ikuri, Lamminpää ja Tesoma). Joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrynen.
Maanantai 12.9.2011 klo 17.30-19.00
Lamminpään koulu, Kortesuontie 27, musiikkiluokan viereinen luokkahuone.
Tämä tosin on jo talven 2012-13 suunnitelmia, mutta menköön nyt vielä tähän. Pölistään niistä sitten enemmän asianmukaisessa ketjussa.