Onko muuten Tramwest-suunnitelman yleisempänäkin suunnitteluperiaatteena Jos kyse on "esteettisistä" perusteista, maksakoon "esteetti"?
Tavallaan on.
Huomioi lisäksi lainausmerkit. Tarkoitan nyt nimenomaan sellaisia asioita, joissa keksitään lisävaatimuksia, jotka eivät ole liikenteellisesti, ympäristöllisesti eivätkä kaupunkikuvallisesti välttämättömiä, vaan jonkun hyvin subjektiivisia mielipiteitä.
TramWest on suunniteltu sillä periaatteella, että on tehty mahdollisimman tehokas pikaraitiotiehen perustuva joukkoliikennejärjestelmä edullisesti mutta joukkoliikenteen laadusta tinkimättä.
Sen sijaan esimerkiksi seuraavia asioita ei ole huomioitu:
- Ei ole tehty liikenteellisesti tarpeettomia tunneleita
- Yksityisautoliikennettä ei ole missään priorisoitu joukkoliikenteeseen verrattuna
- Ei ole vältetty raitioliikenteen tuomista maan päällä "aroiksi" koettuihin kohteisiin, vaan on mielletty raitiotie niitä kohentavaksi elementiksi
Tässä ketjussa käyty keskustelu osoittaa hyvin, että on olemassa "makuasioita", joilla voidaan perustella tarpeellista suurempia investointeja kuten:
- Tunneloinnin maksimointi eli koetaan tunneli itsessään tavoiteltavaksi
- Tunnelointi esim. Tapiolassa kansallismaiseman "suojelemiseksi"
- Yksityisautoja priorisoivat eritasoratkaisut
Tällaiset kustannukset tulee erottaa toiminnallisesti välttämättömistä joukkoliikenneratkaisun kustannuksista.
Satamaradan kuilun voi tietysti halutessaan kattaa. Silloin tulee kuitenkin tämä kustannus erotella erilliseksi kustannuseräksi ja päättää erikseen.
Kuten totesin, tämä kustannus voi olla perustelluin siinä tapauksessa, jos kuilun päälle voidaan toteuttaa lisää rakennuksia.
Omasta mielestäni satamaradan kuilu on suureksi osaksi komeaa 1800-luvun lopun kivityötä, joka saa näkyä TramWest - ratikoiden ikkunoista.
Samaan tapaan voidaan esim. erotella vaikka sellaisia kustannuksia, jos samaan aikaan raitiotien toteuttamisen kanssa halutaan leventää nykyinen kaksikaistainen katu nelikaistaiseksi kaduksi.