Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kuukanko:n arvioon toteaisin suunnitteluperiaatteista näin:
- TramWestissä on pyritty joukkoliikenteen kannalta kokonaisedullisiin ratkaisuihin
- TramWestissä on noudatettu 1990- ja 2000-lukujen maantasoisten pikaraitioteiden best practice - käytäntöjä, esimerkiksi Karlsruhen tai Strasbourgin kaltaisia periaatteita
- TramWestissä ei ole hyväksytty yksityisautoliikenteen priorisointia joukkoliikenteen edelle
Mielestäni tulisi myös selkeästi tunnustaa, että joukkoliikenteen eritasoisuus on mielipidekysymys. Petterin ja monen muun mielestä se on joka tapauksessa hyödyllinen ja välttämätön turvallisuuden ja autoliikenteen sujuvuuden takia. TramWestin laatijoiden ja monen asiantuntijan mukaan eritasoisuus on haitta niissä kohteissa, joissa se ei ole turvallisuus- ja liikenteellisten näkökohtien kannalta välttämätön.
80 km/h on TramWestissäkin sallittu vain eristetyillä ja eritasoisilla ratajaksoilla.
Muistakaa lisääksi "esteetti" maksaa periaatteen olevan lainausmerkeissä.
Tarkoitan sillä periaatetta, että hankkeelle ei lastata siihen kuulumattomia kuluja jotka jonkin mielipiteen mukaan sille kuuluisivat, esimerkiksi keskustatunnelin rakentamiskustannuksia tai kustannuksia, joilla radan päälle tehdään tonttimaata. TramWestin kustannuksiin sisältyy normaalit kaupunkikuvan, liikenteen sujuvuuden ym. kannalta tarpeelliset kustannukset.
- TramWestissä on pyritty joukkoliikenteen kannalta kokonaisedullisiin ratkaisuihin
- TramWestissä on noudatettu 1990- ja 2000-lukujen maantasoisten pikaraitioteiden best practice - käytäntöjä, esimerkiksi Karlsruhen tai Strasbourgin kaltaisia periaatteita
- TramWestissä ei ole hyväksytty yksityisautoliikenteen priorisointia joukkoliikenteen edelle
Mielestäni tulisi myös selkeästi tunnustaa, että joukkoliikenteen eritasoisuus on mielipidekysymys. Petterin ja monen muun mielestä se on joka tapauksessa hyödyllinen ja välttämätön turvallisuuden ja autoliikenteen sujuvuuden takia. TramWestin laatijoiden ja monen asiantuntijan mukaan eritasoisuus on haitta niissä kohteissa, joissa se ei ole turvallisuus- ja liikenteellisten näkökohtien kannalta välttämätön.
80 km/h on TramWestissäkin sallittu vain eristetyillä ja eritasoisilla ratajaksoilla.
Muistakaa lisääksi "esteetti" maksaa periaatteen olevan lainausmerkeissä.
Tarkoitan sillä periaatetta, että hankkeelle ei lastata siihen kuulumattomia kuluja jotka jonkin mielipiteen mukaan sille kuuluisivat, esimerkiksi keskustatunnelin rakentamiskustannuksia tai kustannuksia, joilla radan päälle tehdään tonttimaata. TramWestin kustannuksiin sisältyy normaalit kaupunkikuvan, liikenteen sujuvuuden ym. kannalta tarpeelliset kustannukset.