Vs: Länsimetro
Eikö pikaratikka sitten kilpaile moottoritien kanssa?
Kyllä, mutta se pärjää paremmin kuin metro, kun aikaa ei tuhraannu liityntäliikenteeseen. Ratikan ei myöskään tarvitse noudattaa moottoriteiden linajuksia, vaan ne pääsevät määränpäähänsä lyhyempää reittiä kuin autoilijat motarilla.
Ja vielä ilman tunnelia matelee kantakaupungissa. Pikaratikka on parhaimmillaan silloin kun se yhdistää ratikan ja metron parhaat puolet. Keskustaosuudet sujuvat hyvin tunneleissa, runkoosuuksilla on eristetyt radat ja linjojen loppupäissä ratikka tuodaan katuverkossa lähelle käyttäjiä.
Tunneliratakaupungeissa on aina myös pintaliikenne, koska tunneliverkosto ei ole kyllin tiheä, eikä sitä sellaiseksi saada. Pintajoukkoliikenteen liikenne-etuudet ovat suhteellisen uusi asia, ja monen metron rakentamisaikana eritaso oli ainoa keino välttää autoilun aiheuttamat ruuhkat.
Joissain keskisuurissa kaupungeissa(seudulla reilusti alle 1M asukasta) voi pikaratikka selvitä katuverkossakin keskustassa. Mutta isommissa kaupungeissa (seudulla yli 1M asukasta) tunnelit ovat perusratkaisuja keskustoissa.
Etuudet tekevät eritason tarpeettomaksi liikennöintinopeuden saavuttamiseksi. Nykyään eritaso ja tunnelit ovat tarpeen vain silloin, jos kapasiteetti katutasossa ei riitä. Mutta se raja on varsin kaukana.
Pintaliikenteen kapasiteetti raitiotienä tulee vastaa sitten, kun kukaan ei kulje autolla ja kaupungin jatkuva väestötiheys on noin 15.000 hlö/km2. Helsingissä tuo luku on 3000, joten rakennukset saisivat olla 5 kertaa nykyisten korkuisia, jotta pintajoukkoliikenteeltä alkaisivat rahkeet loppua.
Kaupungin tai seudun koko väestömäärä ei ole ratkaiseva, vaan nimenomaan väestötiheys. Mutta myös kaupungin rakenne. Jos kaikki työpaikat ovat keskustassa ja asuminen esikaupungeissa, väestö kuormittaa joukkoliikennettä nelinkertaisesti.
Jos kaupungin jatkuva väestötiheys on 15.000 hlö/km2 ja toiminnot ovat jakautuneet tasaisesti, kohtuullisella matkustusajalla kaupungin koko voisi olla 470 km2 ja sillä olisi 7 miljoonaa asukasta. Eikä tunneleita tarvita.
Antero