On se muuten kumma, että kaikki Raide-YVAn teksti kelpaa epäilijälle, mutta sama teksti käännettynä suomeksi ei sitten TramWestin laskelmissa kelpaakaan.
Ja Rainerille terveisiksi, että en ole havainnut minkäänlaisen liukaskelin hidastavan bussien nopeuksia Länsiväylällä. Rajoitinta vasten ajetaan aina.
Ja tämän vuoksi olen kerran räntäkelillä ollut 112:n kyydissä ojassa, jonka jälkeen en ole paljon bussilla tahtonut matkustaakaan!
On aivan turha väittää kaikkien kuskien olevan varovaisia kelillä kuin kelillä. Joskus polveni tahtoo siitä vielä muistuttaakin, että näin ei ole. Sen sijaan en vielä ole raideliikenteen kyydissä suistunut tieltä. Tuurillani ehkä sekin päivä vielä tulee.
Olen nyt ollut poissa Suomesta pitkään enkä ole ehtinyt osallistua vilkkaisiin keskusteluihin, koska luettavaa täällä on ollut paljon useasta eri aiheesta.
Huomauttamisen arvoista kuitenkin on ilmiselvät ja perusteettomat hyökkäykset TramWestia vastaan. Jos TramWest- ja Länsimetro-ketjussa rajuimmin hyökänneiden keskustelutapoja käytettäisiin myös TramWestin ja vastaavien puolesta, uskoisin ettei koko keskustelua pystyttäisi käymäänkään, tai että ylläpito olisi jo saattanut viheltää pelin poikki.
Länsimetro-ketjussa mm. eräskin keskustelija väitti pari päivää sitten, että A-lehtien konttori on rakennettu metroaseman lähelle, jossa on paljon joutomaata ympärillä. A-lehtien konttori taitaa olla lähempänä Kulosaarta, ja vaikka ei olisikaan, kaukana se on molemmista. Lisäksi se ei poistanut joutomaata metroasemien ympäriltä tippaakaan, koska se rakennettiin kohtaan, missä oli aiemmin merta ja kaislikkoa.
TramWestin optimistisiin aikatauluihin puututaan, muttei samoilta keskustelijoilta tule moitteita liityntälinjaston liki täysin epäkelvoista aikatauluista, eikä ainakaan huomauteta niiden vaikuttavan olennaisesti 3/4 metromatkustajien matkantekoon, joko niin, että liityntämatka viivästyy, tai niin että se jää tekemättä, koska kävely on luotettavampi liikkumismuoto. Näin sitten väitetään, ettei niin usea kuin 3/4 menetä hyviä yhteyksiä, ja että kyllä niitä yli kilometrin matkoja kävellään, vaikka sataisi sontaa. No eipä ihmekään, että kävellään, jos pätevää vaihtoehtoa tarjota! Liekö tämä myös yksi syy metroliikenteen pummilla matkustavien suurehkoon määrään, kun ei pelkästä metromatkasta haluta maksaa.
Vaikka bussilippu kuinka maksaisi kaupungissa vain 40 € ja risat, ei tulisi mieleenkään jäädä odottelemaan niitä busseja mihinkään, koska sitä ei tietenkää juuri silloin tule, kun minä sitä odotan. Pakostihan täällä oppii kävelemään asemalle kuin asemalle, vaikka käsin. Ehkä parhaiten myisi ajatus äärettömän pitkistä kävelytunneleista, jotka ovat laajat kuin bussiverkostot, mutta busseja ei tarvitse odotella, voi kävellä suoraan Ruoholahteen asti. Kyllähän se onnistuu vaikka Kivenlahdesta saakka. Halvaksikin voisi tulla eikä loskasta ja rännästä tarvitse välittää eikä valittaa.
Otitteko muuten tässä ajoaika-asiassa huomioon, että metroonhan on suunniteltu automaatiota (pitempi pysähdysaika) ja automaation myötä - sekä ilmeisesti muistakin syistä
- lasiovia (vielä pitempi pysähdysaika).
Automaatiosta vielä sen verran, että olin pari viikkoa takaperin Kööpenhaminassa ja testasin myös paikallisen metron. Eipä se systeemi kyllä ajoajassa säästä. Ovet ovat niin kevyeessä härvelissä melko kauan auki ja näinpä jopa tilanteen, jossa matkustaja onnistui kiireessä osumaan ensin laiturin oveen ja sen jälkeen vielä vaunun oveen. Näytti siltä, että Suomeen ei tuota samaa kannata tuoda, jollei joku keksi jotain tapa valistaa törpöt käyttäytymään siististi kuin tanskalaiset, jotka eivät hekään yllä omien naapurikulttuuriensa tasolle.
Kööpenhaminalaisessa maanalaisessa huomasin myös lippuhallit. Asemilla, jotka olivat kaikki liki samanlaisia, oli kaikissa suuret lippuhallit, joista meni rullaportaat laitureille, joillakin asemilla välitasanteen kautta. Lippuhallit itsessään eivät olleet erikoisia, - ihan kuin missä tahansa muualla voisi olla - mutta lippuautomaatteja tai leimasimia niissä ei ollutkaan, vaan ne oli sijoitettu alas laitureille. Kylläpä oli järkevää!