Ja kun luet myös erittelyn tästä hinnasta 40,8 miljoonaa on Lauttasaaren asema ja ainakin 16 miljoonaa kaksoitunnelia Lauttasaaressa (1,6*10). Mukana lienee myös Tapiolan asema (loogisesti se on tässä eikä Tapiola-Matinkylä), joka maksaa 3,3 miljoonaa. TramWestin Tapiolan asemalle on budjetoitu sama summa erikseen.R.Silfverberg sanoi:Aika halpa, sanoisin. YVA:n mukaan maanpäällinen pikaraitiotie Lauttasaaresta Tapiolaan maksaa 118 milj. €.
Näin korjattuna hinta on (118 - (40,8 + 16 + 3,3)) / (7,2 - 1,6) = 57,9 / 5,6 = 10,3 Me / km.
Keilaniemessä oleva silta vastanne suunnilleen siltaa Lauttasaareen.
TramWestin hinta on laskettu jakamalla rata 100 metrin tarkkuudella segmentteihin, jotka voivat kuulua viiteen eri luokkaan. Halvinta on katurata valmiille kadulle ja kalleinta silta tai kaukalo. Yksikkökustannukset perustuvat Tampereen pikaratikkaselvitykseen, HKL:n toteutuneisiin kustannuksiin ja RHK:n toteutuneisiin kustannuksiin (sepelipohjainen rata). YVA:n yksikkökustannuksia ei ole ilmoitettu. Kustannuksissa on mukana 12% arvaamattomia kustannuksia ja 20% rakennuttajan yleiskustannuksia.
Segmenttitaulukosta tarkistaen Lauttasaaren ja Keilalahden välillä pitäisi ehkä käyttää pienellä osuudella korkeampaa hintaa. Vaikutus kokonaiskustannuksiin on marginaalinen. Tätä varten mukana on jo 12% pelivaraa. Tämä on myös ainoa kohta, jossa piti miettiä mitä hintaa käytetään.
EDIT: Unohdin mainita, että linjaus ei ole aivan sama Lauttasaari-Keilalahti. YVA lähtee siitä, että koko matka täytetään merestä nykyisen täytön pohjoispuolella. Paikan päällä käymällä näkee helposti, että lähempänä Länsiväylän reunaa kulkeva ratkaisu toimii paremmin. Se vaatii vähemmän täyttöjä. Kevyen liikenteen väylän linjausta pitää muutella ja Hanasaaren liittymä pitää muotoilla uudelleen.
YVA:ssa on valittu helpoiten suunniteltava ratkaisu. Ei kokonaisuutena järkevintä. Vähemmän merta täyttävä vaihtoehto on paitsi halvempi toteuttaa myös maisemallisesti parempi.