Metroasemien syvyys on kyllä yksi huonoimmista argumenteista metroa vastustaessa ja tulevina vuosikymmeninä luultavasti naureskellaan tuollaisille argumenteille.
Näyttää siltä, että et tunne joukkoliikenteestä ammattitasolla käytävää keskustelua.
Itse joukkoliikenteessä eräällä, melko lyhyellä reitillä, voisin käyttää ratikkaa koko matkan. Mutta osan tuosta matkasta menen melkein poikkeuksetta metrolla koska se on nopeampaa ja säästää matka-aikaa.
Joitain kertoja on tälläkin foorumilla toistettu sitä, että Helsingin raitioteiden liikennöintikäytäntö ei edusta nykyaikaa. Pikemminkin se on kehnoine ratoineen kuin raitioliikennemuseo, jollaisia ei löydä enää edes Itä-Euroopan kaupungeista.
Kun täällä on pitäydytty 1970-luvulla käyttöön otettuja joukkoliikennekaistoja lukuun ottamatta muusta joukkoliikenteen kehittämisestä kuin metron rakentamisesta, niin totta kai täällä pintaliikenne tökkii. Muutenhan valtavat investoinnit metroon näyttäisivät aivan turhilta. Mutta siitä huolimatta Kaivokadun ja Kurvin välillä pääsee pinnalla nopeammin kuin metrolla, kuten jopa Reittiopaskin näyttää.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä miten metro ja liityntäliikenne ja useat eri vaihtoehdot nopeuttavat matka-aikaa.
Juttuusi siitä, että otat metrolla yhden ratikan vuorovälin kiinni en suoraan sanoen usko. Kaivokadun ja Kurvin välillä metron kanssa rinnan kulkee linja 6, jolla on tiheimmillään 6 minuutin vuoroväli. Tämä on pisin väli, jolla ratikan ja metron nopeutta voi verrata. Reittioppaan mukaan matka-aika ratikalla ja metrolla on 14 minuuttia. Kuutta minuuttia et metron kanssa voita mitenkään.
Kolmonen kulkee vain Hakaniemen ja Kaivokadun välin, eli lyhyemmän matkan ja sen vuoroväli on pidempi, 8,5 minuuttia. Reittioppaan ajat sekä metrolle että ratikalle ovat 9 minuuttia (Kaivokatu 12, Siltasaarenkatu 14, klo 7:45). Väität, että metro kulkee tuon matka puolessa minuutissa mukaanlukien matkat maanpinnan ja laituritason välillä. Yritä nyt edes keksiä vähän uskottavampia juttuja!
Vaihtaminen hidastaa aina matka-aikaa verrattuna siihen, ettei tarvitse vaihtaa. Raitiovaunulla pääsee vaihtamatta katuverkosta metro- tai junaradalle, joten se on aina nopeampi kuin vaihtaminen ellei puhuta junista ja niiden asemaväleistä, joilla voi ajaa nopeammin kuin 100 km/h.
En minä pääse kantakaupungin ratikkaverkkoa pitkin kolmen korttelin päähän minne olenkaan menossa ilman vaihtoja vielä. Volyymia sellaiselle järjestelmälle on perin vähän Etelä-Espoossa. Kun ei sellaista järjestelmää ole Helsingin keskustassakaan. Miksi siis Etelä-Espoolaisten tulisi päästä ovelta ovelle vaihdoitta?
Tässähän sinun ideologiasi tuli. Kun ei osata jakaa hyvää, niin jaetaan sitten kurjuutta. Espooseen pitää rakentaan metro, jotta siellä ei olisi parempaa joukkoliikennettä kuin Itä-Helsingissä. Maksoi mitä maksoi.
Antero