Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Metron vuoroväli on tällä hetkellä 4 minuuttia, ei yhtään vähemmän. Pysy siis totuudessa, ei unelmissa. Unelma on myös automatisointi. Vaikka halu on kova, touhu on takkuillut.Metron vuoroväli on 2-4 minuuttia. Idän pinta-asemilla pidempi mutta sielläkin lyhenee automatisoinnin vaikutuksesta.
2 min vuorovälejä siksi toiseksi ei tule, koska junia ei voi ajaa 3-vaunuisina. Eikä junia hankita turhan päiten lisää vain sen vuoksi, että saataisiin ajaa ylikapasiteettia 2 minuutilla. H:gin taloushallinto puuttui jo aikaisemminkin siihen, että automatisoinnin perustelut olivat perättömiä, minkä vuoksi valtuustolle jouduttiin raportteja korjailemaan jo kerran.
Tosiasia on, ettei automatisoinnista ole mitään hyötyä. Vanhentuneena ostettu kulunvalvonta joudutaan uusimaan, kun varaosiakaan ei enää saa. Mutta sitä varten ei ole pakko panna kymmeniä miljoonia kannattamattomaan leikkimiseen automaatilla.
Osaatko laskea matka-aikoja? Jos osaat, voit itsekin todeta, miten pitkä on matkan oltava metrolla, jotta tasonvaihtoon kuluva keskimäärin 4 minuutin aika saadaan takaisin verrattuna pintaliikenteeseen. Kerropa tämä matkan pituus ja matka-aika! Jos et kerro, totean, että et osaa laskea sitä, joten kaikki väitteesi asiasta ovat perusteettomia ja voinet lopetta turhan selittämisen.Vaikka jollakin raitiolinjalla olisi yhtä tiheä vuoroväli kuin metrolla, on metro silti nopeampi. Esille tulleet syyt on muuan muassa täynnä esteitä olevat reitit, liikennevalot, kuljettajarahastus sekä tiheät pysähdykset. Raitioliikenne on parhaimmillaan lyhyillä reiteillä kun ei ole kiire.
Ja kun otetaan sitten huomioon se, että pitkilläkin matkoilla metron kanssa tulee pääkaupunkiseudun väestötiheydellä 70-80 %:lle eli enemmistölle matkustajista vaihto johon tuhraantuu 5 minuuttia, päästään sellaisiin lukemiin, että Helsingin kaupungin rajojen sisäpuolella metrolla matkustaminen ei ole koskaan nopeampaa - paitsi niille, jotka asuvat metroasemalla.
Voin valistaa sinua, että kyllä metron kanssa liikennöinnin voi järjestää huomattavasti paljon nopeammaksi kuin mitä se meillä nyt on. Järjestämällä vaihdot synkronoiduiksi, ajamalla bussit samaan tasoon metron kanssa tai edes vain "yhden kerroksen" eritasolle, miettimällä kävelijöiden reittejä ja matkoja, järjestämällä bussien jättö-ja lähtöpysäkit jne. vaihdon haitta voidaan minimoida lähes olemattomaksi. Vaihdon todellisen hävikin saa yhteen minuuttiin - jos halutaan palvella mahdollsimman hyvin.
Mutta mitään tällaista ei ole Helsingissä haluttu, eikä näytetä haluavan Espooseenkaan. Sinun edustamasi hurmoshenkisyys on sen esteenä. Kun tärkeintä on rakentaa "maailman parasta" metroa, ei palvelevaa joukkoliikennettä, tulos on tämä kuin on.
Antero