Nyt kyllä kirjoitat omiasi. Jos piirretään 400 metrin ympyrä vaikka tästä kämpästäni keskellä Punavuorta, ympyrästä löytyy noin 7 ruokakauppaa, 3 R-kioskia, suunnilleen 15 ravintolaa, pari pesulaa, yksi leipomo, pari apteekkia, pari alkoa jne.
Palvelut ovat näköjään paremmat kuin mitä ajattelin. Mielikuvissani mietin lähinnä Hietalahden lähistön Kamppia ja Kruununhakaa, joista lähikauppoja on lakkautettu aika monta kun vertaa 1980-lukuun. Kirjastokin on tainnut Punavuoresta lähteä, lapsena siellä kävin ja aika hiljainenhan se kyllä oli. Hyvä jos oikeasti tilanne on parempi.
Olen kuitenkin miettiväisenä katsellut, kuinka kantakaupungillakin lähikaupat harvenevat ja hyvien pikkuliikkeiden tilalle tulee Kalliossa juottoloita ja thai-hieromoita. Turhan usein eri puolilla kantakaupunkia ohi kulkiessani hätkähdyttää, kun vuosia, jopa kymmeniäkin vuosia paikalla olleen perinteisen liikkeen ovessa lukee "Liike lopetettu".
Kruununhaassa asukasyhdistys joutui takavuosina tiputtelemaan ihmisten postiluukuista pyyntöjä käydä Krunikan lähikaupoissa, kun ihmiset kävivät liikaa ratikalla Stockalla ja Hagiksessa.
Eipä silti, entisessä kotilähiössäni Tapulikaupungissakin oli vuonna 1991 vielä 4 kauppaa lähekkäin: Elanto, T-kauppa, Sesto ja K-kauppa. Joskus 1993 lakkautettiin T-kauppa, johon siirtyi Posti Puistolasta ja 1996 taisi lähteä se Elantokin kävelemään, tilalle tuli epämääräistä väkeä vetävä kuntosali, joka eksyi poliisi-tv:kin anabolisten steroidien takia.
Vielä riitti vilinää K-kaupassa ja Sestossa, kunnes Jumbo ja Malmin Citymarket avattiin. Sen jälkeen aseman vieressä oleva K-market edelleen pärjäsi aika hyvin, mutta vähän syrjempänä ihmisvirroista olevan Seston kävijät alkoivat laskea jyrkästi. 2006 mietittiin, josko tappiollinen Sesto lopetettaisiin, mutta Tradeka päätti ottaa riskin ja säästi kaupan muuttaessaan sen Valintataloksi. Valikoimat toki supistuivat entisestä, lihatiski lopetettiin ja muuta sellaista.
Myös läheinen Puistolan omakotialueen ostari on täysin kuihtunut siitä mitä se oli 1990-luvun alussa. Pankit ovat häipyneet molemmista paikoista. Eli ehkäpä turhankin pessimistinen asenteeni johtuu tästä näkemästäni kehityksestä, joka on syönyt entisen kotilähiöni palveluita tasaisen tappavasti.
Turha selitellä mitään metron varren pilvenpiirtäjistä, kyllä niiden liikenne voidaan hoitaa ratikoillakin - käykää vaikka Tallinnassa, Bostonissa tai Calgaryssä katsomassa!
Jaa, kyllä pari kuukautta sitten Tallinnassa käydessäni niihin kiiltävän lasisiin pilvenpiirtäjiin johti parkkihalliin jatkuva tummalasisten katumaasturien virta kadulta. Eivät ne liikemiehet millään neuvostoratikalla Tallinnassa kulje, kyllä ne ratikkamatkustajat melkoisen työväenluokkaisilta vaikuttivat. Helsingissä itse asiassa yllättävän usein näkee liikemiehen oloisia tyyppejä ratikassa, etenkin nelosessa.
Jalankulkujärjestelytkin btw. ovat ihan kammottavat Tallinnassa, ratikat saattoivat jättää keskelle autotietä ilman pysäkkiäkin, josta puikkelehdittiin ohi hurjastelevien autojen välistä turvaan. Jalkakäytävät saattoivat loppua kesken ja joutui menemään autotien vierustaa kun puolen metrin päästä huristi savuttavia venäläisiä rekkoja. Kyllä Helsinki on aika kävelijäystävällinen kaupunki loppujen lopuksi!