Onko varmaa?
Antero selitti pari vuotta sitten miten helppoa metrotunnelin muuttaminen pikaraitiotiekelpoiseksi on: Nostetaan rataa asemien kohdalla niin että laituri madaltuu suhteessa kiskon korkeuteen, ja varustetaan rata ilmajohdoilla. Tuskin voi maksaa enemmän kuin satamaradan kuilun muuttaminen raitiotieksi. Satamarata on lisäksi 1-raiteinen kuilun muuttaminen että 2 raidetta mahtuu voi olla hankalaa, ellei tingi vaunujen leveydestä. Minkä levyiset vaunut olette ajatelleet mahtuvan satamaradalle?
Jos nykyistä satamaradan kuilun paikkaa käytetään Tramwestille, siihen pitää rakentaa tunneli, kuilu ei voi jäädä pysyvästi auki. Vaikka tunneli rakentaminen tuohon ei ole hirvittävän kallista. Mutta tunneliasemat maksavat.
Tunneli Länsiväylä - Porkkalankatu - Ratakuilun linjaa -Mannerheimintie parilla tunneliasemalla maksanee kuitenkin 150-200 miljoonaa. Paljonkohan Tramwestin kustannuksista on nyt suunniteltu tuolle välille?
Muutenkin Tramwestin nykyinen kustannusarvio on minusta hyvin optimistinen vaikka Tvärbananin tai Bergenin raitiotien kustannuksiin verrattuna.
Jos Tramwest rakennettaisiin, sen kustannukset tuskin olisivat länsimetroa merkittävästi pienemmät. Tramwest kyllä tarjoaisi paremman palvelutason länsimetron hinnalla ja Tramwestiä voisi rakentaa helpommin paloittain, joten hanke vaikuttaa silti hyvältä.
Viimeksi muokattu: