Tässä ketjussa nyt pyöritelty TramWestin yhdistäminen metrotunneliin tarkoittaisi investointina:
- Tunnelia Lauttasaari - Ruoholahti
- Tunnelin ulostuloaukko Lauttasaaressa ja mahdollinen Lauttasaaren tunneliasema. Ulostuloaukko on eri asia kuin pelkkä tunneli, koska siinä tullaan mahdollisesti erilaatuisten maakerrosten läpi.
- Uutta 1000 mm raitiotierataa tunnelissa Lauttasaari - haluttu pääteasema (esim. Rautatientori)
- Matkan varren asemien (Ruoholahti, Kamppi) järjestelyt
- Pääteaseman (esim. Rautatientori) toinen asema / muu järjestely
Tuo ulostuloaukko/Lauttasaaren asema on tietenkin tärkeä asia, ja vaikka se vaatisi erikoistöitä maakerrosten tms vuoksi, niin saaren keskeltä löytyy rakentamaton paikka sille jossa työt voitaisiin toteuttaa niin että ne häiritsisi mahdollisimman vähän liikennettä ja muita päivittäisiä toimintoja, mitä en usko TW:n linjauksen Porkkalankadun kohdalla tehtävien kaivuutöiden tekevän.
Yhdistämisellä Lauttasaaressa metrotunneliin menetetään hyödyt TramWestin yhdistämisestä nykyiseen raitiotieverkkoon.
Ei välttämättä. Rinnan voi vanhan sillan yli kulkea Salmisaaresta raitiotie paikallisia tarpeita varten joka Lauttasaaressa yhdistyy tunnelirataan.
Esitetty järjestely tarkoittaisi myös Helsingin metron liikenteen merkittäviä uudelleenjärjestelyjä ja siitä aiheutuvaa liikennöintikustannusten lisääntymistä.
Ei välttämättä jos Sipoosta liitettävien alueiden metroa aletaan rakentaa samanaikaisesti.
TramWest - ryhmä ei lähde tekemään tällaisesta kustannusarviota.
Nykyinen TramWest on täysin toteuttamiskelpoinen ja realistinen, joten keskitymme siihen, että siitä tulisi Espoon, Helsingin ja Suomen hallituksen valitsema vaihtoehto Etelä-Espoon joukkoliikenteeksi.
TramWestin ehdotus on ihan hyvä, mutta koska se keskittyy niin paljon siihen että juuri Helsingin nykyinen raitiotieverkko on saatava sen kanssa yhdistettyä ruuhkaisessa keskustassa, niin se voi herättää epäröintiä nimenomaan helsinkiläisissä muuten raideliikennemyönteisissä päättäjissä sen toteuttamismahdollisuuksista, ja siksi he saattavat hamaan tappiin asti vaatia raskasmetroa länteen eikä mitään muuta. Espoossa taas puntit ovat aika tasan raideliikennekannattajien ja vastustajien välillä, mutta jos ei tunnelivaihtoehtoa tuoda esiin, niin mahdollinen länsimetropäätöksen kumoaminen kokonaan merkitsee kaikkien raideliikenneyhteyksien suunnittelun jäädyttämistä pitkäksi aikaa, ja silloin kokemuksiini nojautuen ei puhuta vuosista vaan vuosikymmenistä.
Minun ehdotukseni lähtee siitä, että pikaraitiotien pitää olla metrojärjestelmä mallia kevyempi, joka esikaupungeissa kulkee maan päällä, mutta keskikaupungilla tunnelissa ja joka on laajennettavissa esim Pasilaan tai Kauppatorin kautta Laajasaloon, ja jonka kalustotyyppinä olisi nykyaikainen matalalattiaraitiovaunu. Espoon ja Helsingin valtuustot ovat päättäneet rakentaa länsisuunnalle
metron, ja valtio on nimenomaan luvannut osallistua metron rahoitukseen, ja tällainen vaihtoehto tarjoaisi päättäjille kasvotsäästävän mahdollisuuden muuttaa nykyisiä raskasmetrosuunnitelmia kevyemmiksi.
TramWest suuunnitelma on ihan mainio liikennekonseptiksi itse Espoossa liikennöinnin osalta, ja jos se tulee käsittelyyn jossain päättävässä elimessä niin voi varautua siihen että suunnitelmiin tulee muutoksia kun sitä ryhdytään tosissaan puimaan. Siksi kannattaa pitää esillä vaihtoehtoja laajalla rintamalla.
t. Rainer