Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kyllä me puhumme. Stadtbahnin alkuperäinen idea oli tehdä metroa, jota aluksi ajetaan raitiovaunuilla. Näin voitiin rakentaa keskustojen alle metrotunnelit tarvitsematta rakentaa saman tien metrorataa myös keskustan ulkopuolelle. Idea syntyi 1960-luvulla, tunneleita rakennettiin 1970-luvulla ja 1980-luvulla myönnettiin, että touhu on järjettömän kallista, joten raitioteitä ei pureta esikaupungeista ja rakenneta tilalle metroratoja.Puhummeko nyt samoista asioista?
Lisää tietoa Stadtbahneista kaupunkiliikenne.netissä.
Ymmärsin näin, mutta kun ei ole mitään syytä panna Stadtbahnia tunneliin keskustassa, niin miksi siten tehtäisiin....minä en tarkoita ideallani että Espooseen rakennettaisiin esimetro joka myöhemin muuttettaisin metroksi, vaan rakennettaisiin kerralla valmiksi kevyempi, raitiovaunukalustoa käyttävä Stadtbahn.
Tosiasia myös on, että Helsingin joukkoliikennejärjestelmässä on tehtävä rakenteellinen muutos, jotta metrotunnelia voi käyttää johonkin muuhun kuin metroliikenteeseen. Laajasalon raitiotie tulee vähentämään metron kuormaa Kulosaaren sillalla joka on kriittinen kohta. Mutta jos metroa jatketaan Sipooseen, ollaan jälleen radan kapasiteetin ylärajalla. Ja vielä hullummaksi mentäisiin, jos HKL:n halut alentaa radan kapasiteettia 33 % lyhyillä asemilla toteutuu.
Rakenteellinen muutos tarkoittaa Laajasalon raitiotien tapaan sitä, ettei joukkoliikenneverkko ole idässä yhden metrosillan varassa. Raidejokeri auttaa tässä samoin kuin Laajasalon rata. Mutta ne eivät riitä. Toinen ongelma on puuttuva Pasilan tason poikittainen yhteys, missä tämä sama metron jäykkyys ja Kulosaaren sillan kriittisyys ovat ongelmana.
Ei millään muotoa. Päin vastoin, on sen parempi, mitä enemmän ideoidaan joukoliikenteen todellista kehittämistä. Mitoitukseltaan sopimattoman metron laajentamista en pidä joukkoliikenteen kehittämisenä vaan kehittämisen esteenä. Siksi kaikki muut ideat ovat tervetulleita.Toivottavasti sinä ja muut TramWest-työryhmän jäsenet ettte pahastu jos jossain vaiheessa kirjoitan jonkun mielipideirjoituksen johonkin espoolaiseen paikallislehteen, ja lainaan TramWestin sivuilta ja kaupunkiliikenne.net:issä esitettyjä faktoja, jos Espoossa tulee ajankohtaiseksi repiä metropäätös auki ja pohtia vaihtoehtoja.
Tilataan avoimella kilpailutuksella, ja rataa on ollut tekemässä mm. VR-Rata ja joku saksalainenkin yrittäjä.Onko niin että HKL käyttää omien raitioteidensä rakentamiseen vain kaupungin omia työntekijöitä vai tilataanko radanrakennusurakoita myös ulkopuolisilta urakoitsijoilta, ja missä suhteessa?
Antero