Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kustannusarvion tarkkuudesta puhuminen on aivan aiheellista. Tässä vain tulee huomioida muutama kysymys:
- Länsimetron tunneli- ja asemarakentamiseen sisältyy suuri määrä teknisiä riskejä (esim. maaperäolosuhteet)
- Länsimetron tietyt urakat ovat ovat hyvin suuria, jolloin mahdollisia tarjoajia on vähän. Esimerkiksi, jos Länsimetro käynnistettäisiin 2010, monet tarjoajista ovat kiinni Kehäradassa, ja hintataso nousee.
- TramWestin maanpäällinen raitiotieratkaisu sisältää vähemmän teknisiä riskejä
- TramWest sisältää osin pienempiä urakoita, joille on enemmän tarjoajia. Suuret urakat (radan kiskotus, sähkötyöt, vaunut, Salmisaaren silta) ovat aloilta, joissa on kansainvälistä kilpailua.
Länsimetron kustannusarvioon sisältyy siis suuri sekä tekninen että suhdanneriski, joka on TramWest - tyyppisessä ratkaisussa pienempi.
Länsimetron kustannusarvio on epäilemättä tarkempi.
Sen sijaan, ironista kyllä, tilanne on se, että TramWestin kustannusarviolle, lukuunottamatta Salmisaaren siltaa ja Porkkalankadun tunnelia, voidaan antaa oleellisesti parempi takuu edellä mainituista syistä sekä sen vuoksi, että Helsingin vaativimmissa olosuhteissa, kalliilla radan rakenneratkaisulla, kustannukset ovat parhaillaan n. 5,4 M€ / km, toki ilman uutta katupohjaa.
Tämä on tietysti totta.
Kannattaa kuitenkin havaita, että TramWestissä jouston varaa on molempiin suuntiin.
Tämä johtuu siitä, että raitiotien radan, sähköistyksen sekä radan pohjaksi tarvittavan I luokan katupohjan kustannukset ovat sinänsä kohtuulliset ja ennustettavissa n. 3-4 miljoonaan euroon kilometri, mukaan lukien katupohja, jos ei tarvita suuria massansiirtoja.
Se, mikä eniten vaikuttaa kustannuksiin, on käytettävissä oleva liikennetila sekä se, millaiset liikennejärjestelyt muulle liikenteelle tarvitaan. Etelä-Espoon lähiöympäristössä voi ikävien yllätysten lisäksi tulla myös monia miellyttäviä yllätyksiä. Myönteinen "yllätys" on esimerkiksi se, jos suuri osa radasta voidaan rakentaa vapaaseen tilaan, jossa on hyvät perustamisolosuhteet ja muun liikenteen järjestelyiksi riittää pyörätien siirtäminen. Omat maastokäyntini Etelä-Espoossa viittaavat siihen suuntaan, että tällaisia yllätyksiä voi tulla.
Oleellinen kysymys on myös se, millaiset liikennejärjestelyt muulle liikenteelle edellytetään. Maantasoisella pikaraitiotiellä suuri osa kuluista on autoliikenteen liikennejärjestelyjä. Esimerkiksi, jos jollakin osuudella voidaan hyväksyä 2-kaistainen katu jouhevin risteysjärjestelyin 4-kaistaisen sijaan, voidaan säästää pitkä penni.
Pikaraitiotielle voidaan toki haluttaessa myös sälyttää muitten hankkeiden kuluja, kuten Ranskassa on sälytetty koko kävelykeskusta-, pyörätie- ja pysäköintijärjestelyjen kulut. Tässä ketjussa on jo esitetty erilaisia hankkeita, joiden kustannukset voitaisiin lisätä TramWestiin. Tällaisia poliittisia päätöksiä emme voi ennakoida.
Länsimetroon ei tietääkseni ole sisällytetty muiden hankkeiden kuin metron ja sen liityntäliikenteen kulut. Varikon kustannusta ei ole sisällytetty.
- Länsimetron tunneli- ja asemarakentamiseen sisältyy suuri määrä teknisiä riskejä (esim. maaperäolosuhteet)
- Länsimetron tietyt urakat ovat ovat hyvin suuria, jolloin mahdollisia tarjoajia on vähän. Esimerkiksi, jos Länsimetro käynnistettäisiin 2010, monet tarjoajista ovat kiinni Kehäradassa, ja hintataso nousee.
- TramWestin maanpäällinen raitiotieratkaisu sisältää vähemmän teknisiä riskejä
- TramWest sisältää osin pienempiä urakoita, joille on enemmän tarjoajia. Suuret urakat (radan kiskotus, sähkötyöt, vaunut, Salmisaaren silta) ovat aloilta, joissa on kansainvälistä kilpailua.
Länsimetron kustannusarvioon sisältyy siis suuri sekä tekninen että suhdanneriski, joka on TramWest - tyyppisessä ratkaisussa pienempi.
On ihan päivänselvää, että länsimetron kustannusarvio on nyt paljon tarkempi Tramwestin.
Länsimetron kustannusarvio on epäilemättä tarkempi.
Sen sijaan, ironista kyllä, tilanne on se, että TramWestin kustannusarviolle, lukuunottamatta Salmisaaren siltaa ja Porkkalankadun tunnelia, voidaan antaa oleellisesti parempi takuu edellä mainituista syistä sekä sen vuoksi, että Helsingin vaativimmissa olosuhteissa, kalliilla radan rakenneratkaisulla, kustannukset ovat parhaillaan n. 5,4 M€ / km, toki ilman uutta katupohjaa.
Kun Tramwestistä ei ole yksityiskohtaisia rakentamiskelpoisia suunnitelmia, Tramwestin kustannusarvio on tietysti paljon epätarkempi.
Tämä on tietysti totta.
Kannattaa kuitenkin havaita, että TramWestissä jouston varaa on molempiin suuntiin.
Tämä johtuu siitä, että raitiotien radan, sähköistyksen sekä radan pohjaksi tarvittavan I luokan katupohjan kustannukset ovat sinänsä kohtuulliset ja ennustettavissa n. 3-4 miljoonaan euroon kilometri, mukaan lukien katupohja, jos ei tarvita suuria massansiirtoja.
Se, mikä eniten vaikuttaa kustannuksiin, on käytettävissä oleva liikennetila sekä se, millaiset liikennejärjestelyt muulle liikenteelle tarvitaan. Etelä-Espoon lähiöympäristössä voi ikävien yllätysten lisäksi tulla myös monia miellyttäviä yllätyksiä. Myönteinen "yllätys" on esimerkiksi se, jos suuri osa radasta voidaan rakentaa vapaaseen tilaan, jossa on hyvät perustamisolosuhteet ja muun liikenteen järjestelyiksi riittää pyörätien siirtäminen. Omat maastokäyntini Etelä-Espoossa viittaavat siihen suuntaan, että tällaisia yllätyksiä voi tulla.
Oleellinen kysymys on myös se, millaiset liikennejärjestelyt muulle liikenteelle edellytetään. Maantasoisella pikaraitiotiellä suuri osa kuluista on autoliikenteen liikennejärjestelyjä. Esimerkiksi, jos jollakin osuudella voidaan hyväksyä 2-kaistainen katu jouhevin risteysjärjestelyin 4-kaistaisen sijaan, voidaan säästää pitkä penni.
Pikaraitiotielle voidaan toki haluttaessa myös sälyttää muitten hankkeiden kuluja, kuten Ranskassa on sälytetty koko kävelykeskusta-, pyörätie- ja pysäköintijärjestelyjen kulut. Tässä ketjussa on jo esitetty erilaisia hankkeita, joiden kustannukset voitaisiin lisätä TramWestiin. Tällaisia poliittisia päätöksiä emme voi ennakoida.
Länsimetroon ei tietääkseni ole sisällytetty muiden hankkeiden kuin metron ja sen liityntäliikenteen kulut. Varikon kustannusta ei ole sisällytetty.