Kävin itse tarkkailemassa ja ajamassa Spårväg Cityllä viime lauantai-iltana (9. 10.). Ajossa olivat kaikki nörrköpingiläiset lainavaunut (33-35), frankfurtilaisista vain 263, sekä veteraaniavaunu SSLidJ 17 (jälkimmäisen kanssa ajoi päällekkäistä vuoroa yksi sininen bussi). Ainakin lauantai-iltapäiväisen tarkkailun mukaan Spårväg City on tullut tarpeeseen, vaunut olivat poikkeuksetta raskaassa kuormassa - itse ajoin Djurgårdenista poispäin 18.00 aikaan ja vaunu tuli Skansenin pysäkiltä niin täyteen, ettei rahastajalla ollut mitään mahdollisuutta tehdä työtään.
Varavaunujen suhteen ihmettelen, eikö varavaunuiksi oltaisi voitu ottaa enemmänkin Ängbyvaunuja, joko Nockebybanalta työttömiksi jääneitä (jos noita on vielä jäljellä) tai sitten lainata muutamaa yksilö Lindingöbanalta? Vaunut ovat toki yli 60-vuotiaita eivätkä sinällään ihan moderneinta kalustoa, mutta olisivat kuitenkin parempi kuin ei vaunuja ollenkaan.
Mitä linjan nopeuteen tulee, niin kieltämättä Sergels torg-Norrmalmstorg -välillä matka oli suhteellisen hidasta (toisaalta, tarvitseeko tuollaisella keskusta-alueella välttämättä tuhottoman nopeaa ollakaan?). Sen sijaan Strandvägenin erilliskaistalla ainakin vaunun 35 kuljettajat päästelivät reilua vauhtia ja kyyti ainakin tuntui nopeammalta kuin Helsingissä (tai Norrköpingissä, jossa olin käynyt edellispäivänä).
Vaunujen värityksen suhteen minulla paljastui, että yleensä mustalta näyttävä sävy vaihtaa väriä valon tulosuunnan mukaan. Matalalta tulevassa auringonvalossa mustat vaunut muuttuivatkin kirkkaan keltaisiksi. Efekti on todella hienon näköinen - tosin se toimii vain, jos vaunua katsoo valon tulosuunnasta.