Eipä vieraita argumentteja meillekään, kun viitataan esim. Bullet Trainien investointikulujen kuolettamiseen tai kisko-operaattorin tukemiseen.
Videossa ollut heitto siitä, että vain kaksi suurnopeusyhteyttä ("two lines") toimii kannattavasti oli perin epämääräinen. Toinen on kuulemma Ranskassa ja toinen Japanissa. Tarkoittiko tuo todella vain kahta 'linjaa' vai koko TGV- ja Shinkansen-järjestelmiä? Yleisesti tiedetty tosiseikka on se, että suurin osa julkisesta liikenteestä toimii tuen varassa, mutta tämä voi silti aivan hyvin olla yhteisessä intressissä, kun otetaan liikennemuotojen ulkoiset kustannukset huomioon (maankäyttö, saasteet, melu, ruuhkissa kököttäminen, kaupunkiympäristö).
Suomessahan suurnopeusrataa on tasan Lahden oikorata. Pendolino-yhteydet voidaan aivan hyvin ajaa IC-junilla, ja ajetaankin. Pendolinot ovat olleet tarpeettoman kallis investointi, mutta toimittavathan nuo sähköjunan virkaa.
Viittaus inter-city, inter-region -liikenteeseen kuulostaa samoin tutulle. Suurnopeusjunat eivät poista Helsingin-, Tampereen- tai Turunseudun liikenteen pulmia eikä niitä ole siihen suunniteltukaan. Ei taida tosin olla USA:nkaan tapauksessa ajatuksena esim. NYC:n Metro-alueen liikenteen hoitaminen. Siten kommentti autoliikenteen ruuhkien poistamisesta esim. Lincoln-tunnelista mielestäni ontuu. Sitä vastoin suurnopeusjunat voisivat hyvinkin poistaa lentoliikenteen ruuhkia joka ei saa tuossa filminpätkässä mainintaa.
Tuolta osin video oli kyllä selvää propagandaa. Annettiin ymmärtää, että todellinen ongelma on kaupunkialueiden ruuhkat, mutta niillähän ei ole juuri mitään tekemistä suurnopeusjunien kanssa eikä kukaan ole niin väittänytkään (rivien välistä voi lukea, että rahat pitäisi videon tekijän mielestä käyttää autokaistoihin). Suurnopeusjunathan on alkuaan kehitetty nimenomaan lentoliikenteen korvaajiksi, missä hommassa luulisi Yhdysvalloissa piisaavan sarkaa.
Saapi nähdä, tulevatko raitiotiet takaisin New Yorkiin. Niillä voisi jo ollakin jotain vaikutusta tunnelien ruuhkiin. Kuulostaa mahdottomalta nykyilmapiirissä ja taloudellisessa tilanteessa, mutta toisaalta kaupunki on tehnyt viime aikoina nopeassa tahdissa kävelykatuja ja pyöräteitä, mitä epäilemättä olisi pidetty mahdottomuutena viisitoista vuotta sitten.