Elmo Allen sanoi:
Eikös EU:n tavaraliikenteen kilpailutus rajoittunut EU:n yhtiöihin? RZD voinee kai perustaa tytäryhtiön johonkin EU-maahan ja operoida sillä Suomessa, mutta pysähtymättä matka ei voi jatkua, koska veturi täytyy vaihtaa RZD:n tytäryhtiön veturiin. Veturia ei voi yhtä aikaa omistaa sekä tytär- että emoyhtiö.
Tuon viimeisen lauseesi vetureiden omistuksesta voi unohtaa kokonaan. Ruotsissa on ajeltu amerikkalaisilla vetureilla jo kaksikymmentä vuotta, tosin SJ:n vuokraamina. Sillä ei ole väliä pätkän vertaa, kuka veturin omistaa. Väliä on sillä, kuka on junan liikenteestä vastuullinen, lain määrittelemä taho. Yhdysliikenteen tapauksessa se on Suomen puolella rajaa aina VR, kuten olen yrittänyt saattaa tietoisuuteen, vaikka junassa olisi venäläinen veturi tai venäläisiä vaunuja.
Ratkaisevaa on, että VR:llä on yksinoikeus Suomen puolella EU:n ulkorajan ylittäviin kuljetuksiin, ei vain rajan yli vaan niiden koko matkalla. Eli RZD:n EU:lainen tytäryhtiö voisi kyllä käyttää emoyhtiönsä kalustoa Suomen puolella, mutta vain siinä liikenteessä, johon tällä tytäryhtiöllä olisi oikeus: tavaraliikenteeseen EU:n rajojen sisällä.
Jos RZD - tai mikä hyvänsä taho - tahtoisi kuljettaa saman tavaran raiteilla Venäjältä Suomeen raja-asemaa kauemmas, se on mahdollista vain (a) yhdysliikennesopimuksella, jonka suomalainen osapuoli on VR, ja jolloin liikenne Suomen puolella tulkitaan lain edessä VR:n liikenteeksi. Riippuen sopimuksen ehdoista venäläisellä veturilla voisi ajaa pysähtymättä vaikka Tornioon, mutta muodollisesti kyse olisi VR:n liikenteestä, ja VR:n hyväksyntä olisi edellytys toiminnalle (b) lain kiertäminen siten, että kuljetus hoidetaan yhdysliikenteenä vain raja-asemalle, jolloin VR:ltä ei tarvitse kysellä lupia. Tämän vaihtoehdon ongelma on, että VR:n monopoli ei rajoitu vain rajan ylittävään junavuoroon, vaan kuljetukseen aina sille määräasemalle asti, jonne kuljetus on rautateitse tilattu. Itse en osaa sanoa, mikä on se seikka jonka perusteella saman tavaran kuljettamisen raja-asemalta eteenpäin voisi tulkita muuksi kuin rajalle tulleen kuljetuksen jatkumiseksi. Itsestäänselvää on, että junan on pysähdyttävä, tavara kirjattava perille toimitetuksi ja uudelleen eri kuormana EU:n sisäiselle matkalle lähteneeksi. Voi olla, ettei paperisotakaan riitä, vaan kuten PNu vihjaisi, tarvitaan siirtokuormausta ym.
Elmo Allen sanoi:
Onko yhdysliikenteen määrittelyyn vaikutusta vaunujen omistajalla? Siis ainoastaan VR saisi vetää venäläisiä vaunuja Suomessa?
Ihmettelisin jos olisi väliä. Lain kiertäminen on aivan riittävän vaikeaa muutenkin. On myös muistettava, että suuri osa yhdysliikenteen vaunuista on jo nyt yksityisen suomalaisen tai venäläisen tahon omistamia. Lähes kaikki vaunut on venäläisen järjestelmän mukaan rekisteröityjä, jopa muutama VR:n vaunu käsittääkseni.