Uudet tulokkaat tavaraliikenteen vapautuessa

Kiintoisan tapauksen muodostaa myös yhdysliikenne Suomen ja Viron välillä, jos junalauttaa ei ole luvassa: sehän on mitä suurimmassa määrin kilpailulle jo nyt avointa EU:n sisäistä liikennettä EU:sta EU:hun. Silti se on maantieteellisistä syistä sidottu yhdysliikennesopimuksiin RZD:n kanssa. Eli, miten on VR:n monopolin kanssa tässä liikenteessä Suomen puolella rajaa?
 
Re: Veturikortit

Kani sanoi:
Kätevintä olisi varmaan ohjauskielen vaihto englanniksi koko rataverkolla.
Verkkoselostuksessa 2007 todetaan, että "Liikenteenohjaajan ja veturinkuljettajan välillä viestintä tapahtuu suomen kielellä."

Tornion ja Haaparannan välillä liikenteenohjaajat voivat käyttää valinnaisesti suomea tai ruotsia. Venäjän rajaliikenteessä puolestaan käytetään liikenteenhoitokielenä venäjää.
 
JE sanoi:
Kiintoisan tapauksen muodostaa myös yhdysliikenne Suomen ja Viron välillä, jos junalauttaa ei ole luvassa: sehän on mitä suurimmassa määrin kilpailulle jo nyt avointa EU:n sisäistä liikennettä EU:sta EU:hun. Silti se on maantieteellisistä syistä sidottu yhdysliikennesopimuksiin RZD:n kanssa. Eli, miten on VR:n monopolin kanssa tässä liikenteessä Suomen puolella rajaa?
Mulla on sellainen käsitys että Viron ja Suomen välisessä liikenteessä noudatetaan Suomen ja Venäjän välistä yhdysliikennesopimusta vaikka ei pitäisi, mutta asiasta ollaan "hiljaa". Samoin muista nykyisistä EU-jäsenvaltioista jotka ovat entisiä neuvostotasavaltoja tai SEV-maita, joiden rautatiet kuuluivat OSSHD-järjestöön, jos kuljetus tulee itärajan yli.

Rainer
 
Re: Sopimusteksti?

PNu sanoi:
Jtt:n kohdassa 3.31 ei sanota RZD:n vaunujen käyttörajoituksen johtuvan teknisistä syistä. Mielestäni sellainen ei kuulostaisi edes järkevältä.
Jos siinä ei sanota jotain, se ei tarkoita, että sitten syynä on varmasti jokin toinen asia, jota ei myöskään sanota. Jtt ei ole kaupallinen vaan tekninen määräyskokoelma, joten voisi kuvitella määräysten perusteiden olevan teknisiä.

PNu sanoi:
Eihän esimerkiksi vaihteiden kannalta ole mitään merkitystä, onko yli kulkeva RZD:n vaunu yhdysliikenteen käytössä vai Suomen sisäisessä liikenteessä. Ratkaisevaa on ainoastaan, voiko RZD:n vaunuilla teknisesti ajaa Suomen rataverkolla vai ei. Kun käytäntö osoittaa, että voi niin miksi tekniikka estäisi Suomen sisäisen käytön? ... Nopeusrajoitukset lienevätkin syynä siihen, että Jtt venäläisen standardin mainitsee mutta RZD:n kaluston käytön rajaaminen yhdysliikenteeseen perustunee johonkin muuhun kuin tekniikkaan.
Tämä asiahan selviää, kun kysyy RHK:sta henkilöltä, joka laatii Jtt:n määräykset.

Minä olen vain tyhmä ja ymmärrän miten pyöräkerta, raide ja vaihde toimivat. Sen perusteella tiedän, mitä mittaerot merkitsevät. Siksi ymmärrän oikein hyvin, että vääränmittaisten pyöräkertojen käyttö halutaan rajoittaa siihen, että niillä tuodaan tavara ja viedään vaunu pois eikä seikkailla ratoja ja vaihteita rikkomassa yhtään enempää kuin on tarpeen.

Antero
 
Re: Sopimusteksti?

Antero Alku sanoi:
Jtt ei ole kaupallinen vaan tekninen määräyskokoelma, joten voisi kuvitella määräysten perusteiden olevan teknisiä.
Minä näen ko. määräykselle muitakin mahdollisia perusteita. Esimerkiksi venäläisten vaunujen kunnon valvonta helpottuu, jos ne eivät viivy maassa pitkiä aikoja ja kulkevat aina määrättyjen tarkastusasemien kautta.

Antero Alku sanoi:
Minä olen vain tyhmä ja ymmärrän miten pyöräkerta, raide ja vaihde toimivat. Sen perusteella tiedän, mitä mittaerot merkitsevät. Siksi ymmärrän oikein hyvin, että vääränmittaisten pyöräkertojen käyttö halutaan rajoittaa siihen, että niillä tuodaan tavara ja viedään vaunu pois eikä seikkailla ratoja ja vaihteita rikkomassa yhtään enempää kuin on tarpeen.
Erilaisten pyöräkertojen takia kuormatuilla venäläisvaunuilla ajetaankin sivuraiteilla ja vaihteissa vain 20 km/h, kun suomalaisvaunuille sallitaan 35 km/h. Eiköhän tämä vähennä ongelmia ratkaisevasti.

Saatat silti hyvinkin olla oikeassa, että pyöräkertojen erot ovat vähintään yksi lisäperuste rajoittaa venäläisen kaluston käyttöä. Teoriasi puhuisi samalla vahvasti sen puolesta, että Jtt:n kohta 3.31 todella estäisi VR:n kilpailijoiden tulon itäiseen yhdysliikenteeseen.
 
Yhdysliikennesopimus ei haittaa

Satuttekos muistamaan, että Imatralta Venäjälle ollaan tekemässä yksityistä rataa, joten se kumoaa ongelman yhdysliikenteestä, nimittäin omia kiskojaan pitkin saa kuljettaa maahan ihan niin paljon kuin haluaa, mitä vain haluaa, eikä vr:n ja rzd: diilillä tai vr:n monopoolilla ole näin vaikutusta. Herätkää!
 
Paitsi että yksityinen rata ei ulotu Imatraa (Pelkolaa) pidemmälle. Ja valtion rataverkolla noudatetaan yhdysliikennesopimusta. Eli ei se aivan täysin itsestäänselvää ole, että kaikki olisi ongelmatonta.
 
Yhdysliikennesopimus tuskin on mahdoton neuvotella uusiksi tai purkaa. Venäläistenkin intressesissä luulisi olevan joustavuuden lisääminen.
 
No voivoi

Mitä te kuvittelette että tästä Suomen rautatiemarkkinoille hyökkäämisestä olisi kenellenkään mitään hyötyä?! Tämä sattuu olemaan niin pieni maa että eihän tästä mitään kultakaivosta saa tekemälläkään, joten aika turhaa alkaa jo tässä vaiheessa halkomaan hiuksia jostain vaunujen sopivuudesta yms. suomen kiskoille. Voisi hyvinkin esim. USA:ssa olla rahantekomahdollisuuksia kilpailevilla rautatieyhtiöillä mutta kyllä täällä on asiat niin pienessä mittakaavassa että unohtakaa koko juttu!! :wink:
 
Jos Suomen rautatieliikenne ei olisi kultakaivos, niin miksi VR täällä toimisi? Suomessa kuljetettavaa on paljon ja kilpailua vähän, liikennöinnin on pakko olla kannattavaa. Kannattaahan täällä rekkaliikennekin!

Suurimmat tavaravirrat ovat Venäjän-liikenteessä, joten varmasti jokaista potentiaalista yrittäjää kiinnostaa yhdysliikenne. Myös tavaraliikenne muualle EU:hun voi jatkossa olla hyvinkin suosittua ja kannattavaa.
 
Re: Severstal

Kai Sillanpää sanoi:
Spacecomin takana tuntuu olevan venäläinen Severstaltrans, joka on osa huomattavaa Severstal-terästeollisuuskonsernia. Taustalla lienevätkin siis melkoiset resurssit.

Ovelaa sinänsä, Severstal-yhtymä liikennöi Suomeen jo nyt, ei tosin rautateitä myöten vaan lentäen. www.airport.cpv.ru
Mielenkiintoista ja helppoa lentomatkustusta olisi siis tarjolla Suomesta yhteen Venäjän ilmiselvään perusteollisuuskaupunkiin!

Helsinki-Vantaalta on lentovuoro Tsherepovetsiin ma, ke ja pe: lähtö 14.30 ja perillä 18.30. Paluuvuorot ke, pe ja ma klo 11.20-13.30.

Tsherepovetsissa on 1524 mm raitiotielaitos, jolla liikenne aloitettiin vuonna 1956. Linjapituus on 12,7 km ja vaunuja on noin 76. Kalustosta on eniten Ust-Katav -tehtaan tyyppiä KTM-5 (1984-92) ja muutamia KTM-8 (1992-93).

NIIN - tämän raitiotienhän rakensi ja omistaa yhä paikallinen teräskombinaatti eli Severstal.

Severstalin, eli siis Suomesta "turvallisuustodistusta" hakeneen virolaisen Spacecomin konsernipääkaupunki taitaa olla tuo Tsherepovets.

Otavan 1967 kustantama Neuvostoliitto-tietokirja tietää seuraavaa, sitä tosin itse hieman lyhentäen:
Satamakaupunki Venäjän SFNT:n Vologdan alueella, kohdassa, jossa Sheksna-joki laskee Rybinskin tekojärveen. 152.000 as (1965). Uusi rautapitoisten malmien metallurgian keskus. Ensimmäinen sulatusuuni käynnistyi 1955. Laivanrakennusalan yrityksiä ja korjaustelakoita, kehittynyt puunjalostusteollisuus.

Tässä Spacecomissa taitavatkin olla mukana Venäjän vaikutusvaltaisimmat miehet? Oligarkki, Puttiini...
 
Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

JSL sanoi:
Satuttekos muistamaan, että Imatralta Venäjälle ollaan tekemässä yksityistä rataa, joten se kumoaa ongelman yhdysliikenteestä, nimittäin omia kiskojaan pitkin saa kuljettaa maahan ihan niin paljon kuin haluaa, mitä vain haluaa, eikä vr:n ja rzd: diilillä tai vr:n monopoolilla ole näin vaikutusta. Herätkää!
Yksityisraide tuskin muuttaa tilannetta miksikään. Imatralta eteenpäin joudutaan jatkossakin käyttämään valtion rataverkkoa, jossa VR:n monopoli säilyy itäisen yhdysliikenteen osalta.

edsel sanoi:
Yhdysliikennesopimus tuskin on mahdoton neuvotella uusiksi tai purkaa. Venäläistenkin intressesissä luulisi olevan joustavuuden lisääminen.
Yhdysliikenne ei ole jäämässä VR:n monopoliksi venäläisten takia vaan siksi, että Suomen eduskunta on näin halunnut. Tietysti lakia voidaan muuttaa mutta löytyykö siihen poliittista halua?
 
Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

PNu sanoi:
Yksityisraide tuskin muuttaa tilannetta miksikään. Imatralta eteenpäin joudutaan jatkossakin käyttämään valtion rataverkkoa, jossa VR:n monopoli säilyy itäisen yhdysliikenteen osalta.
En ole huomannut, että olisi yksiselitteisesti osoitettu, että näin on. En ole vielä nähnyt sellaista dokumenttia, joka käsitykseni mukaan estäisi sen, että RZD toisi vaunun Svetogorskiin, yksityinen yrittäjä vetäisi sen Imatralle ja esim. DB:n Suomen operaattori vetäisi vaunun edelleen vaikka Vaasaan.

Se sopimus, joka tähän keskusteluun on linkattu, ei tällaista estä. Jos Eduskunta on tehnyt päätöksen, joka tämän estää, se päätös löytyisi www:stä.

Antero
 
Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

Antero Alku sanoi:
En ole huomannut, että olisi yksiselitteisesti osoitettu, että näin on. En ole vielä nähnyt sellaista dokumenttia, joka käsitykseni mukaan estäisi sen, että RZD toisi vaunun Svetogorskiin, yksityinen yrittäjä vetäisi sen Imatralle ja esim. DB:n Suomen operaattori vetäisi vaunun edelleen vaikka Vaasaan.
Jos kuljetus katsotaan yhdysliikenteeksi myös Imatralta eteenpäin niin silloin VR:llä on siihen valtion rataverkolla yksinoikeus. Jos se taas muuttuu Imatralla Suomen sisäiseksi liikenteeksi niin silloin venäläisen kaluston käyttö ei ole Jtt:n perusteella sallittua. Eivätköhän nämä ehdot rajoita kuvailemasi kaltaista liikennettä sangen tehokkaasti.
 
Re: Yhdysliikennesopimus ei haittaa

PNu sanoi:
Jos kuljetus katsotaan yhdysliikenteeksi myös Imatralta eteenpäin niin silloin VR:llä on siihen valtion rataverkolla yksinoikeus. Jos se taas muuttuu Imatralla Suomen sisäiseksi liikenteeksi niin silloin venäläisen kaluston käyttö ei ole Jtt:n perusteella sallittua. Eivätköhän nämä ehdot rajoita kuvailemasi kaltaista liikennettä sangen tehokkaasti.
Kuulostaa juuri samanlaiselta mielivaltaiselta virkamiestilanteelta, joille me täällä naureskelemme silloin kun se sattuu Venäjän puolella. Luultavasti Jtt:n muuttaminen on tältä osin helpompaa - se kun ei taida tapahtua perustuslain säätämisjärjestyksessä.
 
Takaisin
Ylös