Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tuo artikkeli karttoineen on myös omiaan herättämään vääriä mielikuvia keskustan ympärille muodostuvasta halvasta vyöhykkeestä, jonka ulkopuolella joutuu maksamaan. Kuitenkin ymmärsin, että tuo 6 (vaiko sitten 10) km lasketaan lähtöpisteestä eikä Rautatientorilta. Toimittajan haastattelemat kadunmiehet tuntuvat ymmärtäneen asian toisin ja toimittajan omatkin lauseet antavat paikoin ymmärtää jotain uuden vyöhykejärjestelmän suuntaista.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Toisaalta, miten paljon kannattaa panna aikaa, vaivaa ja rahaa lähes marginaaliseen matkakortin arvolippuostamiseen. Sitä kun on 2–5 % matkoista 5–10 % lipputuloista.

Hesarin tämän päivän artikkelista löytyi arvolippujen osuus matkoista Helsingissä: 11%.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hesarin tämän päivän artikkelista löytyi arvolippujen osuus matkoista Helsingissä: 11%.
Joo, tieto on poimittu khs:n esityksestä, jonne se näyttää tulleen HKL:n lausunnosta, johon khs:n esitys suureksi osaksi perustuu. Joko muistan täysin väärin, minulle on puhuttu palturia tai osuus on parin vuoden takaisesta muuttunut. Ellei aikaisemmin sitten ole oltu tarkempia ja kerrottu nimenomaan se osuus arvolippumatkoista, joihin etäisyys ja ulosleimaus vaikuttaa. Sillä sehän vaikuttaa vain niihin matkoihin, jotka ovat pidempiä kuin perushinnalla saatavat kilometrit.

Monimutkaistako? Kyllä, kuten minusta koko khs:n lausunto ja siihen kokouksessa tehdyt muutokset. Parasta niistä on vihreiden aloitteesta mukaan otettu lausuma siitä, että koko kilometritaksan ja uloskirjauksen järkevyyttä pitää vielä tutkia kuin myös monen vyöhykkeen järjestselmää ja arvolippumaksun perustumista siihen.

Kokouksessa esitettiin myös, että Helsingissä eivät lipun hinnat saisi perustua etäisyyteen lainkaan, mutta tätä ei hyväksytty.

No, taksa- ja lippujärjestelmästä ei päätetä vielä tällä lausunnolla, vaan tämä ohjaa YTV/HSL:n jatkotyötä. Lopullisemmat päätökset tehdään vasta joskus.

Viimeisimmän khs:n kokouksen päätöstiedote löytyy osoitteeta http://www.hel2.fi/paatoksenteko/kh-tiedote/index.html Tällä hetkellä siellä on tiedote tästä asiasta, eli näkyvät kokouksessa hyväksyty lausunnon muutokset.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tällä hetkellä kun itselläni ei ole tarvetta säännöllisesti käyttää joukkoliikennettä, käytän arvolippua, ja tuntuu aika käsittämättömältä, jos sen hintaa tavalla tai toisella hilataan ylöspäin. Esim. seutulippu on jo nykyisellän melko kallis (olkoonkin, että sillä saa 80 min vaihtoaikaa), ja jos lippujen yleinen hintataso vielä nousee, niin kyllä varsinkin lyhyillä sisäisillä matkoilla tulee varmasti käytettyä mielummin omia jalkoja, pyörää tms. Toki jos perusmaksu (esim. 10 kilometrille) saadaan painettua riittävän alas, voisin ehkä käyttää joukkoliikennettä enemmänkin lyhyillä matkoilla.

Luulisi kuitenkin, että YTV:llä olisi intressi pitää myös satunnaiskäyttäjät mukana joukkoliikenteen käyttäjinä. Jos satunnaismatkustamisesta tehdään liian kallista tai matkan hinnan arviointi liian hankalaksi, on myöhemmin vakikäyttäjäksi siirtymisen kynnys varmasti suurempi, jos joukkoliikennettä ei tule käytettyä sen hankaluuden takia.

Mielestäni kaikkein suurin ongelma matkapohjaisessa hinnoittelussa on se, ettei hintaa voi etukäteen tietää. Jos tähän matkapohjaiseen hinnoitteluun joudutaan, tulee Reittioppaan jatkossa kyetä kertomaan mikä on valitun yhteyden kustannus (kuten Matkahuollon aikatauluhaku). Ja tähän on todettava sama kuin ylempänä, eli matka pitää ilman muuta mitata linnuntietä. Ei kai ole matkustajan vika, jos bussi kiertää kaikki mahdolliset koukerot ja linnuntietä 10 km matka venyy 20 kilometriin.

Toisaalta myös lipun leimaaminen bussista poistuttaessa on kyllä aika onneton idea. Jollain insinöörillä/suunnittelijalla on varmaan saanut todella suuren älynväläyksen, kun on sen keksinyt. Monilla runkolinjoilla matka-aika lisääntyisi takuulla roimasti, jos jokainen esim. 10-20 poistuvasta matkustajasta vuoron perään näyttää korttiaan lukijalle.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mielestäni kaikkein suurin ongelma matkapohjaisessa hinnoittelussa on se, ettei hintaa voi etukäteen tietää.

Miten niin ei pysty tietämään? Kyllä nyt yleensä tietää, minne asti on matkustamassa, ellei sitten ole aivan tolkuttomassa kännissä, jollon ei tiedä paljon muutakaan. Eihän asia nyt ole sen kummosempi kuin MH:n hinnoittelukaan. Sanon kuljettajalle, että "Lohjalle kiitos" niin saan lipun Lohjalle ja maksan kilometrien mukaisen hinnan. Pitää olla oikeasti aika tyhmä, jos ei tiedä että Helsingin keskusta sijaitsee Helsingin keskustassa. Jos tuota kertalippusysteemiä nyt muutetaan niin suoraan vaan kilometripohjaiseksi hinnoittelu malli. Saahan Mh:ltakin kortteja, jonne ladataan matkoja ja sen mukaan sitten matkustetaan. Kirkkonummen systeemi olisi mielestäni aika hyvä myös tänne muualle ytv-alueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Nykyistä kuntien rajojen mukaan määräytyvää hinnoittelujärjestelmää voisi kehittää niin, että kunnan sisäisesten lippujen kelpoisuusaluetta jatkettaisiin kunnan rajojen yli jonkin matkaa ja tällöin esimerkiksi Helsingistä Otaniemeen tai Keilaniemeen pääsisi sisäisen lipun hinnalla. Espoolaisillakin tällöin tulee olla oikeus matkustaa vastaavasti esimerkiksi Keilaniemestä Helsingin sisäisellä lipulla Helsingin suuntaan.

Ongelmaksi arvolipulla maksaessa muodostuisi rajavyöhykkeellä se, miten ilmoittaa koneelle, kumman kunnan sisäisen lipun haluaa ostaa. Tietenkin oletusarvona voisi olla sen kunnan sisäinen lippu, jonka puolella oleilee ja jollain tavalla täytyisi pystyä ilmaisemaan koneelle sen, että haluaakin sen naapurikunnan sisäisen lipun.

Rajavyöhykkeellä asuville tulisi mahdollisuus valita kumman kunnan sisäisen kausilipun haluavat ottaa riippuen siitä, minne heidän matkansa suuntautuu. Koska sisäisten lippujen kelpoisuusalueet olisivat tässä mallissa osittain päällekkäisiä pitäisi kunnan sisäistä kautta ottaneilla olla oikeus matkustaa naapurikuntaan rajavyöhykkeen ulkopuolelta rajavyöhykkeen ulkopuolelle maksamalla ylimääräistä vain sisäisen lipun hinnan verran. Tällöin seutulippua tarvitsisivat ne, jotka kulkevat rajavyöhykkeiden ulkopuolella naapurikuntien väliä eivätkä omista jomman kumman kunnan sisäistä kausilippua.

***

Jos kuitenkin halutaan matkapohjainen hinnoittelu arvolipuille, pitäisi lyhyet matkat päästä nykyistä sisäisen lipun hintaa hieman halvemmalla, jotta myös kunnan sisäisiä matkoja tekevälle matkustaminen arvolipulla muuttuisi pelkästään kalliimmaksi. Jos alle kuuden kilometrin matkat maksaisivat arvolla maksettuna euron, niin eilisen päivän Hesarin hinnoitteluesimerkin mukaan Vuosaaren metroasemalta keskustaan matka maksaisi 1,99 € 2.64 € sijaan, mikä olisi huomattavasti inhimillisempi hinta.

Joukkoliikennevälineellä tehtävän matkan pituuden määrittäminen reittiä pitkin olisi ilmeisemmin kuitenkin suhteellisen helppoa. Ei tarvitsi kuin mitata kulkupelin reitillään kulkevaa matkaa matkamittarilla ja suorittaa yksinkertainen vähennyslasku: mittarin lukema poistuessa - mittarin lukema sisään tullessa. Tällöin mitään sijaintitietoja tarvitsisi saada mistään. Metrossa matka tietenkin maksetaan jo ennen metron sisään menemistä, mutta tuonkin voisi tarvittaessa muuttaa ja siirtää matkakortinlukijat metrojen sisään. Tämä lippusysteemi rankaisisi tietenkin niitä, jotka joutuisivat käyttämään kiemurtelevia bussilinjoja, kun suoraan kulkevia ei ole tarjolla. Inhimillisellä hinnoittelulla ei tämäkään olisi niin suuri ongelma. Linnuntietä mitatessa täytyisi tietää matkan aloitus ja lopetuskohdan koordinaatit, jotta veloitettavan matkan pituus saataisiin selville. Ei kai niitä koordinaatteja minnekään pysyvästi tarvitse tallentaa, vaan pelkästään yhden matkan ajaksi, jonka jälkeen niistä ei ole mitään hyötyä.

Kun leimautuu sisään, niin eikö myös tämän ajan voisi tallentaa kortille ja antaa tietty aikamäärä vaihtoaikaa, jonka sisällä vaihdettaessa ei tarvitsi maksaa perustaksaa uudestaan. Tietenkin voisi varmaan seurata sitä, kuinka monta kilometriä on jäänyt ”käyttämättä” perustaksan oikeuttamasta kilometrimäärästä ja huomioida se seuraavan matkan hinnoittelussa. Tällöin esimerkiksi Aurinkolahdesta liityntäbussiin nousijan leimatessa itsensä sisään matkakorttiin tallentuisi matkan aloitusaika ja matkan pituuden laskemiseksi tarvittavat tiedot. Leimautuessa ulos bussista tehty matka velotettaisiin ja korttiin jäisi tieto jäljellä olevien ”ilmaisten kilometrien” määrästä. Leimautuessaan sisään metrossa jäisi tieto siitä, että matka on aloitettu vaihtoajan sisällä ja leimautuessa ulos ei perittäisi lainkaan perustaksaa ja vähennettäisiin metrolla tehdyn matkan kilometrimäärästä nämä ”ilmaiset kilometrit” ja velotettaisiin vain ylimenevästä osuudesta. Näin vaihdoista ei rangaistaisi lainkaan. Vaihdoista ei todellakaan saa ottaa yhtään ylimääräistä, koska pääkaupunkiseudulla on valittu raskaaseen raideliikenteeseen pohjautuva systeemi, mikä pakottaa vaihtoihin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Satun olemaan juuri työmatkalla Soulissa Koreassa. Täällä arvokorttihomma (T money) pelaa niin, että perusmaksu on 900 wonia ensimmäisen 10 km alueella. Sitten tulee 100 wonia lisämaksua aina 5 km kohti. Metrossa korttia täytyy vilauttaa sisään ja ulos mentäessä. Bussissa riittää kauemmas kulkevia pikabusseja lukuunottamatta näyttö sisään astuessa. Jos haluaa vaihtaa ilmaiseksi täytyy myös bussista poistuessa näyttää korttia. Tällöin vaihdosta vaikkapa metroon 30 minuutin sisällä ei siis mene uutta 900 wonin perusmaksua. Näyttää silti matkustus sujuvan, vaikka ihmisiä joukkoliikennevälineissä on aika lailla enemmän ja tiheämmin pakattuna kuin Helsingissä. En siis tämän perusteella pitäisi lipun näyttöä poistuttaessa niin järjettömänä ideana kuin jotkut kirjoittajat tuntuvat täällä tekevän.

Tuo 900 wonia on muuten noin 60 senttiä; kyllä kelpaa ajella metrolla.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Miten niin ei pysty tietämään? Kyllä nyt yleensä tietää, minne asti on matkustamassa, ellei sitten ole aivan tolkuttomassa kännissä, jollon ei tiedä paljon muutakaan. Eihän asia nyt ole sen kummosempi kuin MH:n hinnoittelukaan. Sanon kuljettajalle, että "Lohjalle kiitos" niin saan lipun Lohjalle ja maksan kilometrien mukaisen hinnan. Pitää olla oikeasti aika tyhmä, jos ei tiedä että Helsingin keskusta sijaitsee Helsingin keskustassa. Jos tuota kertalippusysteemiä nyt muutetaan niin suoraan vaan kilometripohjaiseksi hinnoittelu malli. Saahan Mh:ltakin kortteja, jonne ladataan matkoja ja sen mukaan sitten matkustetaan. Kirkkonummen systeemi olisi mielestäni aika hyvä myös tänne muualle ytv-alueelle.

Et ilmeisesti ymmärtänyt mitä tuossa edellisessä viestissä kirjoitin. Tuohon känniläisjuttuun en edes viitsi ottaa kantaa, tarinasi menee jo reippaasti riman ali. Ihmettelen muutenkin hieman agressiivista (ja ehkä jopa hieman vihamielistä) tapaasi kommentoida niiden kirjoituksia, jotka ovat eri mieltä kanssasi.

Sitten asiaan.

Tarkoitin sitä, että jos et ulkoa tiedä montako kilometriä kohteeseen X on, et voi siis tietää lipun hintaa etukäteen. Vaikka tietäisin, mihin olen matkalla, en välttämättä tiedä montako kilometriä perille on. Varsinkin jos matkustaa itselleen vieraalle alueelle (Johtopäätös: En voi tietää hintaa etukäteen). Jos kilomertit ovat tiedossa ja yrittää avaushinnan ja kilometrien perusteella päässä hintaa laskeskella, niin ei se kovin kätevältä tunnu. Toki vakiomatkojen hinnat oppii ajan kanssa muistamaan.Tällä hetkellä kun astun vaikkapa bussiin, tiedän sentilleen, paljonko matka maksaa jo silloin, kun vilautan korttia lukijalle.

En missään vaiheessa väittänyt että ongelma olisi se, ettei tietäisi, missä paikat sijaitsevat. Ongelma on se, kuinka paljon niihin on matkaa. Kaukoliikenteessä kilometrimäärä kohteiden A ja B välillä on vakio, mutta lähiliikenteessä on monesti useita vaihtoehtoja sen suhteen, miten reitin valitsee. Tällöin samalla matkalla paikkojen A ja B välillä voi olla suurehkojakin eroja lippujen hinnoissa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Nykyisen, selkeän systeemin suurin puute on vyöhykerajojen jyrkkyys ja niitten ylittämisen kalleus. Jotenkin luulen, että todennäköisimmin läpi saa menemään järjestelmän, jossa näihin ongelmiin puututaan, mutta kuntien sisäisistä lipuista ei luovuta.

Seutulipun hinnan tulisi olla noin 1,5 kertainen sisäiseen nähden, kolmen vyöhykkeen lipun 2-kertainen. Kertalipuissa tämä tarkoittaisi 2,50-3,50-5,00 € hintatasoa. Kuukausilipuissa muutos olisi suurempi. Sopiva taso olisi ehkä vastaavasti 40-60-80 €. Vyöhykelisä tulisi palauttaa, se voisi olla maksettavissa vain ladatulla arvolla. Hinta voisi olla noin 2 euroa yhdestä rajan ylityksestä ja 3 kahdesta.

Seutulippujen hintojen alentaminen suhteessa sisäisiin tekisi sen, että vähänkin useammin kuntarajan ylittävän kannattaisi suosiolla ostaa seutu. Nykyään rajan ylittäminen tuplaa vaikkapa työmatkan hinnan ja seutu kannattaa ladata vain, jos varmasti sen tarvitsee. Maltillisempi lisähinta rajan ylittämisestä saisi ihmiset käyttämään joukkoliikennettä joustavammin.

Vyöhykerajat pitäisi myös limittää reilusti. Kustannuksen aisoissa pitämiseksi Helsingin vyöhykkeen ei pahemmin voine antaa kasvaa, mutta Espoon lipun kelpuuttaminen Lauttasaari-Munkkiniemi-Huopalahti -alueelle ja Vantaan lipun kelpoisuus suunnilleen Kehä I:lle asti poistaisi epäoikeudenmukaisuuksia olematta silti kohtuuttoman kallis ratkaisu.

Fiksuja lipputuotteita tulisi olla saatavilla ja niitä voi kehittää siinä rinnalla. Arvolippu voisi muuttua päivälipuksi, kun niitä otetaan tarpeeksi ym. ym.

Suunnitelmissa on näkynyt muutama ongelma. Ensinnäkin kerta- ja kausilippujen pitäminen yksinkertaisena tarkoittaa sitä, että sisään- ja ulosleimaukset ja matkan pituuteen perustuva hinnoittelu koskisi nykyisen arvolipun käyttäjiä. Yhtä lippulajia koskevat muutokset tuntuvat mielestäni turhanpäiväiseltä puuhastelulta. Toisaalta en jaksa uskoa, että kuntien sisäisistä lipuista ollaan valmiita luopumaan. Kuitenkin kaupungit sijoittelevat palvelunsa miten sattuu, joten niitten ääreen pääseminen samalla hinnalla joka paikasta on perusteltu vaatimus.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Taitaa olla melkein päivän selvää, että sellainen systeemi ei toimi, jossa korttia pitää näyttää toisen kerran kun lähdetään ulos, oli kulkuväline mikä tahansa. Parhaiten ehkä pelittäisi metrossa, ei muuten. Laitteiden hankkiminen tulisi ihan hirvittävän kalliiksi suhteessa saatuun hyötyyn, kun kerta yksinkertaisemman systeeminkin pystyy kehittämään ja sitä yksinkertaisempaa systeemiä halvemmin ylläpitämään. Sitten kun hajoaa ne masiinat siellä Ikaruksen takaosassa niin, möllis möllis vaan..
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Eihän asia nyt ole sen kummosempi kuin MH:n hinnoittelukaan. Sanon kuljettajalle, että "Lohjalle kiitos" niin saan lipun Lohjalle ja maksan kilometrien mukaisen hinnan... Jos tuota kertalippusysteemiä nyt muutetaan niin suoraan vaan kilometripohjaiseksi hinnoittelu malli.

Jaa kilomeetterien mukasev vai?

Joskus vanhoina kulta-aikoina, kun busseissa vielä oli kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön vahvistama taksa, olivat taksaportaat 2 km välein. Satojen kilometrien matkoilla taksa nousi 5 tai 10 km välein.

Nykyisin puhe kilometripohjaisesta hinnoittelusta on kuitenkin aika harhaa. Jo alkuvaiheessa taksaportaat ovat pitemmät, eikä tarvitse kovinkaan pitkällä kaukomatkalla olla, kun hinta vaihtuu vasta 50 km välein.

Siis kilometritaksaa noudattavassa liikenteessä onkin vaivihkaa liu'uttu vyöhyketariffiin. Sitä paitsi jonkinlainen vyöhykehinnoittelu maalaisbusseilla oli Helsingin keskustassa jo ministeriön taksan aikoihin: landelle lähtiessä hinta halpeni linja-autoasemalta mitatusta vasta Ruskeasuon jälkeen, vaikka linjan toisessa päässä taksaporras oli 2 km.

Nykyisin tuo kilometritaksan keskustavyöhyke on pidentynyt entisestään. Esimerkiksi Tampereelle mennessä vasta Hyvinkäältä pääsee kyytiin halvemmalla kuin Kampista!
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Magneettinauhat taisivat tulla joukkoliikennelippuihin ennen kuin luottokortteihin, ja ne tekivät mahdolliseksi kaiken sen mikä on YTV-matkakortissakin. Ainoa haitta oli, että lipun luenta edellytti kontaktin. Mutta ylivoimainen etu oli, että magneettinauhalippu oli pahvinpalan hintainen ja soveltui siten myös kertakäyttöön.
Vähän off-topic kysymys mutta voiko magneettinauhalle myös kirjoittaa tietoa eli voiko nauhan tietoja muuttaa sen jälkeen kun kortti on valmistettu?

Saahan sillä vaihtaa toiseen ratikkaan. Todennäköisesti tosin ratikkalipulla aika harva vaihtaa.

Kuinka pitkä vaihtoaika 0-lipussa on? Alunperin 0-lipulla ei ilmeisesti saanut vaihtaa lainkaan. Minulla on vielä vuonna 2003 hankittu matkakortti jossa lukee "raitiovaunumatka ilman vaihtoa" ja "seutumatka tai vyöhykelisä".
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Vähän off-topic kysymys mutta voiko magneettinauhalle myös kirjoittaa tietoa eli voiko nauhan tietoja muuttaa sen jälkeen kun kortti on valmistettu?
Voi ja niin myös tehdään. Magneettinauhalippu mitätöidään tai sen saldoa vähennetään kirjoittamalla nauhalle. Esimerkiksi Pariisissa on metroissa portit. Kun menet sisään, portti kirjoittaa lipulle, ettet enää pääse sillä sisään. Jos yrität ulos liian pitkällä, portti ei aukea. Nauhalla on tieto, että lippusi oli voimassa vain aiemmille asemille.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Voi ja niin myös tehdään. Magneettinauhalippu mitätöidään tai sen saldoa vähennetään kirjoittamalla nauhalle. Esimerkiksi Pariisissa on metroissa portit. Kun menet sisään, portti kirjoittaa lipulle, ettet enää pääse sillä sisään. Jos yrität ulos liian pitkällä, portti ei aukea. Nauhalla on tieto, että lippusi oli voimassa vain aiemmille asemille.

Ei ole mitään estettä etteikö magneettikortille voisi ladata myös arvoa, jota vähennettäisiin samalla periaatteella kuin matkoja. Ja toisaalta arvon lataus voidaan tehdä ihan helposti kirjoittamalla lisää arvoa magneettiraidalle. Esimerkiksi New Yorkin MetroCardia voi ladata automaatissa vaikka luottokortilla.

Magneettiraita on perinteinen ja luotettava tekniikka tällaisiin lipputuotteisiin. Periaatteessa se mahdollistaa lähes kaiken saman kuin sirukortti. Ainoat erot liittyvät muistikapasiteettiin ja tietoturvaan. Magneetiraidalle ei mahdu kuin kohtuullisen niukasti tietoa, mutta se mitä mahtuu on täysin riittävä useimpiin tarkoituksiin, varsinkin kun hinta on naurettavan halpa verrattuna siruihin. Nykyään tosin periaatteessa reaaliaikaisella tietojärjestelmällä voitaisiin paikata tätä puutetta: käytetään magneettiraitaa vain "virtuaalisen" lipun tunnistamiseen ja säilytetään muut lipputiedot tietokannassa, josta ne haetaan reaaliaikaisesti. Tosin lippuporteissa validointiin riittää kyllä ihan hyvin lipulle kirjoitettu tieto onko se voimassa, kuinka pitkään ja/tai mikä on saldo.

Tietoturvaongelma taas liittyy siihen, että magneettiraita on helppo lukea koti-PC:llä ja siihen liitetyllä magneettiraitalukijalla, joita saa halvalla standarditavarana kaupasta. Samoin vanhat tiedot voi päällekirjoittaa omilla tiedoilla eli väärentää itselleen lisää matkoja tai arvoa. (Samasta tietoturvasyystä luottokorteissa on siirrytty siruihin.) Väärinkäyttöä voitaneen tosin estää erilaisin keinoin kuten vaikkapa seuraamalla niiden käyttöä, saldoja ja latauskertoja keskitetyn tietokannan avulla. Jos yhtäkkiä jonkin kortin saldo heilahtaa ylöspäin ilman että siihen liittyvää lataustapahtumaa löytyy kannasta, niin silloin systeemi voisi blokata lipun sulkulistan avulla niin, että seuraavalla kerralla lippuportti ei päästäkään läpi vaan vilkuttaa punaista valoa, ja vartija korjaa huijarin talteen. Tämäkään ei vaadi täysin reaaliaikaista yhteyttä vaan riittää, että tietoja kerätään porteista ja lipunmyyntijärjestelmästä säännöllisesti ja päivitetty sulkulista siirretään portteihin eräajona vaikkapa kerran päivässä. Tällainen turvaamisen taso olisi aivan riittävä ajatellen joukkoliikenteen rahastuksen toimivuutta eikä pankkikorttitasoista turvallisuutta tarvita oikeasti juuri mihinkään.

Toinen turvaamistapa voisi olla se, että lipun fyysinen koko voisi olla eri kuin ne joilla yleisimmät kaupasta saatavat luku-/kirjoituslaitteet toimivat. Luottokorttikokoisia magneettiraitakortteja on helppo lukea ja kirjoittaa. Sen sijaan en tiedä onko niin helppo löytää laitteita joilla kotikonstein luetaan ja kirjoitetaan esim. pariisilaisia pienikokoisia lippuja.

Mitä magneettikorttijärjestelmien mekaaniseen luotettavuuteen tulee, niin tässäkin on kahta eri ratkaisua. Pariisissa, Lontoossa ja monessa muussa paikassa lippuportti imaisee lipun sisään, tekee luku- ja kirjoitustoimet ja sylkäisee sen toisesta aukosta ulos. Tämä takaa häiriöttömän luku-/kirjoitustapahtuman mutta veikkaisin että on altis toimintahäiriöille, varsinkin jos aukosta syötetään sisään jotain ihan muuta. New Yorkissa taas lukulaite on teräskuoressa olevaan uraan asennettu luku-/kirjoituspää, josta lippu vetäistään läpi napakalla ranneliikkeellä. Ensimmäisellä kerralla saattaa olla että liike ei ole riittävän tasainen vaan täytyy yrittää uudestaan, mutta oikean liikkeen oppii hyvin nopeasti. Lienee kuitenkin aika varmaa että tällainen lukusysteemi on mekaanisesti hyvin luotettava, kun siinä ei ole liikkuvia osia, kuten moottoreita ja rullia, vaan ihminen vetää itse lipun lukupään ohi lihasvoimalla. Veikkaisin että jos tällainen kestää miljoonien matkustajien käytössä New Yorkissa, missä talvella voi olla kostean jäätävää, niin kyllä sen pitäisi toimia myös Suomen talvessa ulkonakin. Enkä usko että pelkkä lukupää teräskuoren sisällä on yhtä kallis kuin monimutkaisempi lippuportti, joka moottoroidusti kuljettaa lipun lukupään ohi.

Henkilökohtaisesti en oikein koskaan ymmärtänyt, miksi Suomessa päädyttiin joukkoliikenteessä kalliisiin sirukortteihin, kun kaiken saman voi tehdä magneettiraidalla aivan riittävän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Nykyään tosin periaatteessa reaaliaikaisella tietojärjestelmällä voitaisiin paikata tätä puutetta: käytetään magneettiraitaa vain "virtuaalisen" lipun tunnistamiseen ja säilytetään muut lipputiedot tietokannassa, josta ne haetaan reaaliaikaisesti
Niinpä. Näin esimerkiksi kulunvalvontajärjestelmät toimivat. Tai pankkikortit. En edellenkään ihan oikeasti ymmärrä miksi tämä ei YTV:lle kelpaa. Jos data on tietokannasta saatavissa, niin se kortti kädessä ei ole mitään muuta kuin henkilötunniste. Ylipäänsä kuvittelisin että maailma menee siihen suuntaan että on henkilökohtainen tunnistin (esim. pankkikortti) ja eri sovellusten tietojenkäsitelly tapahtuu keskitetysti, eikä niin että jokaisella on repullinen kortteja joihin tallennetaan jotain.
 
Takaisin
Ylös