Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
YTV:n tapauksessa tämä ei suoraan toimi siksi, että kulkuvälineet eivät ole jatkuvassa yhteydessä tietokantaan. Pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla on aikaa, joukkoliikenteessä ei. Rekisteröinnille on aikaa mieluiten vain sekunti, joskaan tällä hetkellä ei taideta siihen päästä.
Mutta. Mahtaako nykyisellä tietotekniikalla olla konsti tai mikään, että vaunulla on koko asiakastietokanta muistissaan ja öisin se vain päivittää vaunun tietokantaan emotietokannan muutokset ja pelaa sillä seuraavan päivän. Oikein hoidetulla indeksoinnilla tietokantakysely ja mahdollinen datan muuttamien käyvät vaunussa alle sekunnissa. Siihen tarpeeseen, että kortti siirtyy vaunusta toiseen mutta vaunun tietokannan rekordit eivät, tarvitaan mahdollisuus tallentaa muutos kortille niin, että kortti päivittää seuraavan vaunun mukana olevan tietokannan. Ja yöllä sitten taas ydintietokanta palvelimella päivitetään vaunujen tietokantamuutoksilla ja kääntäen ja taas mennään seuraavassa aamussa.
Toimii tämä sitten sirulla tai magneettiraidalla, aina löytyy ihmemies, joka rakentaa laitteen ja huijaa. Kokonaan ilman korttia matkustaminen säilynee kuitenkin olennaisesti suurempana hävikkinä, joten turvatason investoinnin ja saavutettavien hyötyjen pohdinta on paikallaan.
Sirun etu magneettiraitaan on siinä, että systeemi on ilman mekaanisia osia ja liikettä. Nykyinen toimintasäde on kuitenkin kelvoton ja kortti on hidas. Maailmalla käyttämäni magneettiraitaliput sisään imevät systeemit ovat olleet ylivoimaisesti nopeimmat validointijärjestelmät. Aina on lippu ollut odottamassa ennen kuin lipun omistaja on kerennyt sitä ottamaan.
Antero
Itse asiassa se periaate, että data on tietokannassa johtaa siihen, ettei mitään erillistä matkakorttia tarvita. Mikä hyvänsä kortti, jolla sen kantaja tunnistetaan, riittää (tai siis kortin laillinen omistaja, voihan sitä varaskin kantaa).En edellenkään ihan oikeasti ymmärrä miksi tämä ei YTV:lle kelpaa. Jos data on tietokannasta saatavissa, niin se kortti kädessä ei ole mitään muuta kuin henkilötunniste. Ylipäänsä kuvittelisin että maailma menee siihen suuntaan että on henkilökohtainen tunnistin (esim. pankkikortti) ja eri sovellusten tietojenkäsitelly tapahtuu keskitetysti, eikä niin että jokaisella on repullinen kortteja joihin tallennetaan jotain.
YTV:n tapauksessa tämä ei suoraan toimi siksi, että kulkuvälineet eivät ole jatkuvassa yhteydessä tietokantaan. Pankkiautomaatilla tai kaupan kassalla on aikaa, joukkoliikenteessä ei. Rekisteröinnille on aikaa mieluiten vain sekunti, joskaan tällä hetkellä ei taideta siihen päästä.
Mutta. Mahtaako nykyisellä tietotekniikalla olla konsti tai mikään, että vaunulla on koko asiakastietokanta muistissaan ja öisin se vain päivittää vaunun tietokantaan emotietokannan muutokset ja pelaa sillä seuraavan päivän. Oikein hoidetulla indeksoinnilla tietokantakysely ja mahdollinen datan muuttamien käyvät vaunussa alle sekunnissa. Siihen tarpeeseen, että kortti siirtyy vaunusta toiseen mutta vaunun tietokannan rekordit eivät, tarvitaan mahdollisuus tallentaa muutos kortille niin, että kortti päivittää seuraavan vaunun mukana olevan tietokannan. Ja yöllä sitten taas ydintietokanta palvelimella päivitetään vaunujen tietokantamuutoksilla ja kääntäen ja taas mennään seuraavassa aamussa.
Toimii tämä sitten sirulla tai magneettiraidalla, aina löytyy ihmemies, joka rakentaa laitteen ja huijaa. Kokonaan ilman korttia matkustaminen säilynee kuitenkin olennaisesti suurempana hävikkinä, joten turvatason investoinnin ja saavutettavien hyötyjen pohdinta on paikallaan.
Sirun etu magneettiraitaan on siinä, että systeemi on ilman mekaanisia osia ja liikettä. Nykyinen toimintasäde on kuitenkin kelvoton ja kortti on hidas. Maailmalla käyttämäni magneettiraitaliput sisään imevät systeemit ovat olleet ylivoimaisesti nopeimmat validointijärjestelmät. Aina on lippu ollut odottamassa ennen kuin lipun omistaja on kerennyt sitä ottamaan.
Antero