Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Itse kerran Jakomäessä menin heittämään ulos Helsingin sisäisellä matkalipulla matkustanutta matkustajaa, joka sattui tällä kertaa olemaan kuuro ja homma meni siis aika säädöksi lopulta pysäkillä. Hänelläpä oli seutulippu joka oli ostettu ilmeisesti metroaseman automaatista ja siinä oli hkl-nuolilogo seutulogon sijaan. Tämän jälkeen totesin, että jos tilaaja hoitaa homman näin hienosti, antaa olla. En ala jokaista lippua suurennuslasin kanssa lukemaan ja kyytiini pääsee muitta mutkitta nykyään esim. Alepan kassakuitilla. Ei kiinnosta kun ei anneta työkaluja siihen, että kiinnostaisi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ei kiinnosta kun ei anneta työkaluja siihen, että kiinnostaisi.

Itse olen aina miettinyt miten kuljettajat voivat noita paperilippuja kunnolla kontrolloida, tarkistaa päivän, kellonajan (mitäs se kello nyt olikaan, onko tuo vielä minuutin voimassa vai minuutti sitten vanhentunut?) onko se sisäinen vai seutu, mikä seutu, vuorokausilippu vai eilinen lippu... Tämä pitäisi kaikki todeta puolen sekunnin vilauksessa. Ei onnistu. Parasta olisi jos lipun alalaitaan printattaisiin viivakoodi ja matkakortinlukija lukisi näitä viivakoodeja tai jokin muu vastaava systeemi.

Ei ole yksi kerta kun bussiin ei ole meinannut päästä kun lippu on vanhentunut tunti sitten... No ei ole vanhentunut kun huomenna vasta ;) (vuorokausilippu).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kuinkas sitten tällainen esimerkki, tänään matkustin Mankkaalta kehä I:n varrelta, Turvesuontien pysäkiltä linjalla 510 Koivuvaaraan, leimasin Espoon sisäisen arvon jolla pääsee Hämevaaraan Viikatetien pysäkille asti, Viikatetien pysäkkihän on jo Vantaan puolella mutta koska se on myös linjojen e22 ja e52 päätepysäkki niin oletan että Espoon sisäinen lippu kyseiselle pysäkille asti käy? Jatkoin sitten samalla bussilla Koivuvaaraan Vantaan sisäisellä kaudella, periaatteessa tuolla matkalla matkustusoikeuteni ei katkea missään vaiheessa koska Espoon sisäinen lippu on voimassa samalle pysäkille jolta Vantaan sisäinen alkaa vai olenko väärässä?

Eipä käynyt ainakaan viimeksi kun 510:llä tuosta kohtaa matkustin - tästä tosin alkaa olemaan jo yli vuosi aikaa. Käsittääkseni myös e22:lla ja e52:lla vaaditaan viimeiselle pysäkinvälille seutulippu.

Joitakin vuosia sitten oli esimerkiksi Turuntiellä parin pysäkin mittainen ylimenoalue, joka koski myös Mäkkylän seisaketta. Tuolloin olisi ollut mahdollista matkustaa kahdella sisäisellä lipulla, mutta tarkasti sääntöjä noudattaakseen olisi ehkä pitänyt hypätä pysäkillä kulkuneuvosta ulos ja välittömästi takaisin sisään.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Aikoinaan kun Helsingin sisäisessä liikenteessä oli vyöhyketariffi, jokaisella vyöhykerajalla oli ylimenoalue joka kuului kumpaankin vyöhykkeeseen. Ja vyöhykkeet oli selkeästi merkitty sekä reittikarttaan että jokaiseen pysäkkitolppaan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Viikatetien pysäkkihän on jo Vantaan puolella mutta koska se on myös linjojen e22 ja e52 päätepysäkki niin oletan että Espoon sisäinen lippu kyseiselle pysäkille asti käy?

Ei käy.

YTV:n palvelu- ja myyntiohje, luku 1.2: "Matkalippujen kelpoisuus ja matkojen hinnoittelu perustuvat vyöhykkeisiin, jotka määräytyvät kuntarajojen mukaan."

Sillä, että joku kuntarajan ylittävä linja on määritelty Espoon sisäiseksi, ei ole vaikutusta lippujen kelpoisuuteen.

Jatkoin sitten samalla bussilla Koivuvaaraan Vantaan sisäisellä kaudella, periaatteessa tuolla matkalla matkustusoikeuteni ei katkea missään vaiheessa koska Espoon sisäinen lippu on voimassa samalle pysäkille jolta Vantaan sisäinen alkaa vai olenko väärässä?

Jos jossakin olisi tilanne, että pysäkki kuuluisi kahdelle eri vyöhykkeelle, ei siltikään kaksi sisäistä lippua kelpaisi matkan maksuksi. Tämäkin kerrotaan Palvelu- ja myyntiohjeen samassa luvussa.

Täytyy sanoa, että tarkistin asian vuoden 2008 oppaasta, koska vuoden 2009 opas on rahastuslaukussa, joka on tällä hetkellä työpaikalla. En kylläkään usko, että asia olisi sillä välillä muuttunut.

Onko HSL julkaissut vuodelle 2010 vastaavaa opasta, tai edes tietoa, että 2009 kirjasen tietoja voi soveltaa jatkossakin? Ainakaan omasta firmastani en ole sellaista saanut tai löytänyt.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onko HSL julkaissut vuodelle 2010 vastaavaa opasta, tai edes tietoa, että 2009 kirjasen tietoja voi soveltaa jatkossakin?

Kyllä on, kirjanen on nimeltään HSL:n palvelu- ja myyntiopas 2010.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kyllä on, kirjanen on nimeltään HSL:n palvelu- ja myyntiopas 2010.

Jep, oli näköjään saatu jo meidänkin työpaikan hyllyyn näin hieman jälkijunassa...

Itse asia ei siinäkään ollut muuttunut, eli jos e22:lla tai e52:lla Vantaan puolen pysäkille halajaa, on seutulippu oltava.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Oliko HSL jo tehnyt jonkin päätöksen siitä, millaista tariffijärjestelmää nyt ollaan rakentamassa? Itseltäni on mennyt tämän seuraaminen vähän ohi viime aikoina.

HSL:n hallituksen 26.10 kokouksen esityslistalta löytyy kohta "LIPPU- JA INFORMAATIOJÄRJESTELMÄ 2014 VAIHEEN 2 HANKINTA ", mutta kaikki aineisto on salaista tarkemmin määrittelemättömin syin, joten tuosta ei oikein saa selvää, missä kohti asia etenee.

On melko huolestuttavaa, jos asiasta tehtävät päätökset tapahtuvat salattuina, oli salaamisen syy sitten mikä tahansa. Mutta päätetäänkö tässä itse asiassa mitään erityistä, vai jonkin kilpailutuksen tuloksia jo tehtyihin päätöskiin liittyvissä hankinnoissa?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Oliko HSL jo tehnyt jonkin päätöksen siitä, millaista tariffijärjestelmää nyt ollaan rakentamassa? Itseltäni on mennyt tämän seuraaminen vähän ohi viime aikoina.

Lopullisia päätöksiä ei ole tehty. Nyt ollaan luopumassa ajatuksesta, että matkan hinta perustuisi matkan pituuteen linnuntietä mitattuna. http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2008/tlj_raportti_4_2008.pdf

Tällä hetkellä mietitään vyöhykkeisiin perustuvaa hinnoittelua. Vaihtoehtoina ovat kuntarajoihin perustuvat vyöhykkeet tai "harpilla" piirretyt vyöhykkeet.

HSL:n hallituksen 26.10 kokouksen esityslistalta löytyy kohta "LIPPU- JA INFORMAATIOJÄRJESTELMÄ 2014 VAIHEEN 2 HANKINTA ", mutta kaikki aineisto on salaista tarkemmin määrittelemättömin syin, joten tuosta ei oikein saa selvää, missä kohti asia etenee.

http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/LIJ2014/Sivut/default.aspx
Tuolta selvinnee, että kyseessä on järjestelmän toimittajan kilpailutus.
Sen jälkeen päästään tarkemmin miettimään, minkälaisia toimintoja uuteen lippujärjestelmään hankitaan.

Esim. tunnistaako kortinlukija kännykkälipun, voiko matkan maksaa pankki/luottokortilla ilman pin-koodia tai voidaanko ehkä kännyköiden sirukorttiominaisuuksia hyödyntää matkan maksamisessa jne.?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Esim. tunnistaako kortinlukija kännykkälipun, [...] kännyköiden sirukorttiominaisuuksia hyödyntää matkan maksamisessa jne.?
Eikös ole olemassa peräti yksi matkapuhelinmalli (neljän vuoden takaa), jossa on RFID/NFC-tuki? Siis tämä: http://www.nokia.fi/tuotteet/kaikki-puhelimet/nokia-6131-nfc

Ei tuu menestyyn, ei ennen kuin mainstream- ja huippumalleissa (iPhone) löytyy tuo kuriositeetti vakiona. Nythän jos haluaa kaikki jännät noksulan keksinnöt, pitää omistaa tuon 6131 NFC:n lisäksi joku muutamasta UMA:a tukevista kapuloista ja vielä yksi – taas muutamasta harvasta vehkeestä mobiilitelkkaria varten. Ja yksikään noista ei ole sitten mihinkään muuhun (paitsi toki puheluihin ja tekstareihin) hyvä laite. Jotenkin siis tuntuu, ettei edes Nokia itse usko näihin sinänsä mielenkiintoisiin kuriositeetteihin vaan kehittelee niitä lähinnä miellyttääkseen yhtiön hallitusta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ei johdu haluttomuudesta tai uskottomuudesta, vaan Nokian taannoisesta (ja nykyisestä) kehitysrakenteesta. Käytännössä jokainen laitteistosukupolvi kehitetään eri porukan lähtökohdista, kun nämä porukat kilpailutetaan alkuvaiheessa kehityspolkua keskenään. Koherenttia ominaisuuskarttaa ei ole tullut, koska eri porukoilla on eri kuriositeetit. Vain perusominaisuudet ovat säilyneet hyvinä, koska perusominaisuudet on hyvin hallussa kaikilla.

Tähän tulee päälle vielä Nokia-insinöörien rautafetissi, jossa rauta vetää ja softa tulee perässä.

Kontrastina Apple, jolla on yksi (1) kehityspolku kaikille mobiililaitteille kosketusnäyttö-iPodeista tabletteihin, ja jossa ohjelmistoalusta määrää. Jokainen iteraatio rakentuu edellisille, ja kertakäyttöiset kuriositeetit jäävät vähemmälle koska ominaisuudet tulevat ohjelmistosta jota rauta suunnitellaan tukemaan.
 
HSL-alueen vyöhykkeet

Minusta paras systeemi HSL-alueella on nykyinen vyöhykejärjestelmä, mutta sitä pitäisi kehittää vastaamaan tarkemmin matkan pituutta - nykyään kun maksetaan tuplamaksu Jakomäestä Mellunmäkeen verrattuna vaikkapa Tarvo-Puroniitty-matkaan. Tässä on oma luonnokseni sisältäen mahdollisesti tulevat HSL-kunnat ja niiden naapuritkin..

Kuten voi huomata, olet vyöhykkeiden rajalla matkustaessasi Hämeenlinnanväylää Kehä I:n liittymän molemmin puolin - siinä sinulla olisi joko-tai-lippu riippuen seuraavasta vaihdostasi - joudut joka tapauksessa maksamaan yhden rajanylityksen, olipa matkasi, joka alkoi Kaivokadulta, päättymässä Kannelmäen tai Hakuninmaan puolelle. Et voi matkustaa rajalla "ei-millään-vyöhykkeellä" vaan olet siirtynyt jompaan kumpaan rajan molemmin puolin siintävistä vyöhykealueista. Jos lähdet H:linnanväylän ja Kehä I:n liittymästä ja leimaat matkan vailla vyöhykkeenylitystä, voit matkustaa mihin tahansa neljästä alueesta ympärilläsi. Lähdet rajalta, mutta siirtyessäsi jollekin alueista jäät sen sisäpuolelle.

Yhteispysäkkejä olisi rajojen lisäksi myös rajan tuntumassa, jos muulloin matkustajat joutuisivat maksamaan ylimääräisiä ylityksiä vaikkapa yhden pysäkin tähden. Kuitenkin reitin pituudella olisi väliä - jos matkustat junalla Kirkkonummeen ylittäisit rajan useamman kerran kuin bussilla ajaessa.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Mä olen pohtinut tätä vyöhykeasiaa näin:

Check-in - check-out -järjestelmä on hankala ja raskas, hyvä siis, että siitä luovuttiin.

Koko HSL-alueen määrääminen yhdeksi vyöhykkeeksi olisi sinänsä kätevää ja helppoa, mutta nostaisi lyhyiden matkojen hintaa tai kasvattaisi subventiota.

Kuntarajoihin perustuvat vyöhykkeet ovat helppoja hahmottaa meille pk-seudulla asuville, ja turisteille suht samantekeviä, kun lähes kaikki turistimatkat tehdään kuitenkin Helsingissä. Huono puoli sitten on se, että lyhyt kuntarajan ylittävä matka on suhteettoman kallis.

Mitä jos tehtäisiin seuraavanlainen vyöhykepohjainen järjestelmä:

Jaetaan Helsinki pystysuunnassa kahtia. Helsinki-L ja Helsinki-I, vyöhykeraja kulkee Viikin-Kulosaaren kohdalla. Viikki kuuluisi L:ään, Kulis I:hin. No, paikalliset asukkaat tapelkoot itsensä siihen vyöhykkeeseen mihin haluavat, minusta Kulis nyt vaan on Itä-Helsinkiä ;)

Samalla tavalla jaetaan Vantaa kahtia: Vnataa-L ja Vantaa-I. Samoin Espoo, missä raja voisi seurailla Kehä II:a, eli Matinkylä ja Olari ovat Espoo-L:ää. Kerava on yksi vyöhyke, samoin Knummi on yksi vyöhyke. Jos Sipoo joskus tulee mukaan, siitä tulee oma vyöhykkeensä jne.

Sitten myydään lippuja seuraavasti:

2 vyöhykkeen lippu: mitkä tahansa kaksi vierekkäistä vyöhykettä, jolloin matka keskustasta Tapiolaan maksaa yhtä paljon kuin Vuosaareen. Samoin Martinlaakso-Munkkiniemi tai vaikka Leppävaara-Myyrmäki maksaa 2 vyöhykkeen verran. Hinta vastaa suurin piirtein nykyistä kaupungin sisäistä lippua.

3 vyöhykkeen lippu, hinta vastaa nykyistä seutulippua. Kelpaa siis vaikka Vuosaari-Tapiola-matkalla tai Kivenlahti-Hakaniemi-matkalla.

4+ vyöhykkeen lippu. Hinta vastaa nykyistä "koko alue"-lippua ja kelpaa siis neljän vyöhykkeen matkoilla, mutta selkeyden vuoksi myös mahdollisilla 5-6 vyöhykkeen matkoilla. Tämä kahdesta syystä: ensinnäkin viiden vyöhykkeen matkoja tehtäneen todella todella vähän, joten oman lippujärjestelmän ja hinnaston luominen siksi, että joku yksittäismatkustaja haluaa Landbosta Veikkolaan julkisilla, ei ole perusteltua. Lisäksi näin pitkät matkat ovat laatutasoltaan (matka-aika, vuorovälit, vaihdot) sen verran heikkoja, että on perusteltua antaa tehdä tällainen megapitkä matka 4 vyöhykkeen hinnalla.

Yhden vyöhykkeen lippuja ei siis myytäisi ollenkaan.

Ratikkalippu voi säilyä nykyisenä.

Lisäksi muuttaisin lippujärjestelmää niin, että myytäisiin
- kahden tunnin lippuja
- 24 tunnin lippuja, joiden hinta on kaksinkertainen edelliseen verrattuna
- kausilippuja kuten nyt, eli minimikausi 14 vrk ja max vuosi

Voidaan tietysti ajatella, että "kertalippu" olisi voimassa ratikkalippuna ja 2-vyöhykelippuna 60 min, 3 vyöhykkeellä 90 min ja 4+ vyöhykkeellä 120 min, mutta selkeämpää on, jos vyöhykkeestä riippumatta halvimmalla lipputuotteella saa aina saman verran matka-aikaa. Ja se ei oikein voi olla 60 min, koska 4+-matkustaja ei välttämättä pääsisi silloin yhdellä lipulla perille asti.

Tekemällä vuorokausilipusta kahden kertalipun hintaisen vähennetään lipunostotarpeita ja houkutellaan satunnaisia matkustajia käyttämään joukkoliikennettä enemmän. Erillisiä matkailijalippuja ei tarvita, vaan turisti ostaa joka päivä 24 tunnin lipun.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Tai sitten kerrotaan kuskille minne on menossa, ja kuljettaja veloittaa kilometrien mukaan. Näin kukaan ei maksa liikaa.

Jos haluaa matkakorttia käyttää annetaan se kortti kuskille ja kerrotaan määränpää. Tämän jälkeen kortilta veloitetaan maksu. Jos kortilla on aikaa niin sanotaan kuskille että kortilla on aikaa, tämän jälkeen vielä varmistetaan sen lukulaitteella.

Kuskit myisivät myös vaihtolippuja, eli voit ostaa vaikka Jokeri- linjalla lipun Mellunmäkeen.
 
Takaisin
Ylös