Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

HSL:n hallitus saa ensi viikolla eteensä ehdotuksen hintasuhteista (sisältäen karkeat hinnat): aikuisten kausilipun hintataso 30 päivän kohdalla (5 euron tarkkuudella) on AB-kaarella 50 euroa, BC-kaarella 60 euroa, ABC-kaarella 90 euroa, D-kaarella 50 euroa ja ABCD-kaarella 140 euroa.

Esityslista

Niinpä tietysti. Ahneus on iskenyt. Ei edes ole selvitetty esim Berliinin noudattamaa mallia, jossa lisäkustannus lisävyöhykkeelle menemisestä olisi maltillinen.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Niinpä tietysti. Ahneus on iskenyt. Ei edes ole selvitetty esim Berliinin noudattamaa mallia, jossa lisäkustannus lisävyöhykkeelle menemisestä olisi maltillinen.

Ongelma on minusta myös liian suuret vyöhykkeet. AB:n ja ABC:n hintaero on sinänsä ihan perusteltu, koska ABC on niin valtava alue, mutta toimisi paremmin, jos välissä olisi yksi 70 euron vyöhyke lisää.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ongelma on minusta myös liian suuret vyöhykkeet. AB:n ja ABC:n hintaero on sinänsä ihan perusteltu, koska ABC on niin valtava alue, mutta toimisi paremmin, jos välissä olisi yksi 70 euron vyöhyke lisää.

Berliinin kaupunki (a.k.a. Berliinin osavaltio) on itä-länsisuunnassa melko tasan samankokoinen kuin Helsinki.
Eli jostain Staakenista Mahlsdorfin seuduille on suunnilleen sama matka kuin Vuosaaresta jonnekin Kauklahden taakse.
Koska Helsingissä on etelässä meri vastassa, käytännössä Helsingin pinta-ala toki on vain jonkun luokkaa 2/3 Berliinin pinta-alasta. Silti, koska Helsingin keskustasta on muihin suuntiin kuin merelle päin kuljettaessa rajalle sama matka kuin Berliinin keskeltä Berliinin rajalle, noita alueita on tosi helppo verrat keskenään.
Kätevästi Berliinin kehärata on itä-länsi -suunnassa samaa luokkaa kuin Kehä I. Eli etäisyys Westendistä Itäkeskukseen on suunnilleen sama kuin etäisyys Westendistä (heh) Treptow'hun. Berliinin Kehärata on vieläpä vastaavalla tavalla pohjois-etelä -suunnassa litistynyt kuin meikäläisten Kehä I.

Vyöhykejako on sellainen, että A-vyöhyke on kaikki kehäradan ("Kehä I:n") sisäpuolinen alue ja B-vyöhyke on kaikki kehäradan ja osavaltion rajan välinen alue. C-vyöhyke sitten on Berliinin ulkopuolisilla alueilla, eli Brandenburgin osavaltiossa. Siitä neliömillimetrikään ei sijaitse Berliinissä, aivan kuten neliömillimetrikään B-cyöhykettä ei sijaitse Brandenburgin osavaltiossa.
Koska Berlin AB:n rajat ovat siis erittäin vastaavat kuin Helsinki ABC:n rajat (ja koska Berlin A on verrannollinen Helsinki AB:hen samoin kuin Berlin B on verrannollinen Helsinki C:hen), Berlin C on käytännössä aivan sama asia kuin Helsinki D.

Summa summarum, Helsinki ABC ei ole sen valtavampi kuin Berlin AB, joten siellä voitaisiin vallan hyvin käyttää vastaavaa tariffiporrastusta kuin Berliinissäkin. Jos haluttaisiin.
(Mutta oikeastaan, miksi haluttaisiin?)
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

...
Summa summarum, Helsinki ABC ei ole sen valtavampi kuin Berlin AB, joten siellä voitaisiin vallan hyvin käyttää vastaavaa tariffiporrastusta kuin Berliinissäkin. Jos haluttaisiin.
(Mutta oikeastaan, miksi haluttaisiin?)

Juu, pitkämatkalaiset hyötyisivät, lyhytmatkalaiset maksaisivat ekstraa.
"Sisä-Berliinissä" AB on vähimmäisostos ja sellainen kuukausilippu näyttää maksavan tällä hetkellä 77 euroa (http://www.bvg.de/index.php/de/131809/name/Wochen-/article/11722.html).
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Juu, pitkämatkalaiset hyötyisivät, lyhytmatkalaiset maksaisivat ekstraa.
"Sisä-Berliinissä" AB on vähimmäisostos ja sellainen kuukausilippu näyttää maksavan tällä hetkellä 77 euroa (http://www.bvg.de/index.php/de/131809/name/Wochen-/article/11722.html).

Se on Helsingissä Berliiniin verrattuna oikeasti hienoa, että täällä kausilippujen hinta suhteessa kertalippuihin on niin matala. Jotenkin hämmentää se, että kun kertalippu Helsingin seutualuetta vastaavalle alueelle maksaa 2,30 €, kuukausilipun hinta on sitten tuon kahdeksisenkymppiä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Olen pyöritellyt viimeisen puoli tuntia ajatusta uudenlaisesti hinnoitellusta kuukausilipusta HSL-alueella. Mielestäni olen pureskellut asiaa tarpeeksi pitkään ja perusteellisesti, joten tässä teille loppuun asti funtsittu idea, mitäs sanotte? Ajatuksessani on kaksi eri variaatiota.

1) Olisiko HSL:n mahdollista myydä kausilippuja siten, että ne olisivat voimassa vain arkipäivisin? Okei, tämä asettaa vuorotyötä tekevät eriarvoiseen asemaan konttorirottiin nähden, joten asian voisi ratkaista siten, että lippu olisi voimassa viitenä päivänä viikossa (tai 5 x 24h / vko). Kunkin päivän voimassaolo alkaisi kunkin päivän ensimmäisestä matkasta. Tällä kausilipulla olisi leimausvelvollisuus myös avorahastuskulkuneuvoissa.
2) Olisiko HSL:n mahdollista myydä kausilippua, joka on voimassa 22 vuorokautta kuukaudessa?

Detaljeja ja käytännönongelmia varmasti tällaisen toteutuksessa on, mutta jutun juju on se, että harva duunissa käyvä käyttää viikonloppuasiointiin vaikkapa Jumbossa julkisia. Tilastoja mulla ei viikonloppuisin yksityisautoilevista ole, mutta näkeehän sen nyt silmällä, että suuret kauppakeskukset imevät asiakkaat kaupoille juurikin yksityisautoilla. Tässä voisi olla joku hintahoukutin, jolla arkisin tai muina työpäivinä oleva lippu olisi selvästi 30 vrk:n lippua edullisempi. Tällaista on varmasti funtsittu ja muistan ainakin Jyväskylässä aikoinaan olleen käytössä juuri 22 matkan sarjalipun, joka oli tietysti kohdistettu työmatkalaisille. Tässä kyseisessä idiksessäni matkojen määrää ei siis olisi rajoitettu, mutta voimassaolovuorokausia sen sijaan olisi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ei jatkoon. Tuohan nimenomaan "pakottaisi" käyttämään sitä peltilehmää viikonloppuna. Kausilipulla muut matkat tulevat "kaupanpäälle" jolloin moni valinnee julkisen ainakin satunnaisesti myös vapaalla.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Juu, ei tuossa järkeä ole. Nyt parikymmentä arvolippua vastaa suunnilleen kuukausilippua, jolloin viikonloput ja asiointimatkat tulevat ikään kuin kaupan päälle. Tuossa mallissa hyvin moni ostaisi sen halvemman arkilipun, jolloin HSL:n tosiasialliset tulot pienenisivät ja viikonlopun joukkoliikennematkat vähenisivät, jolloin viikonloppujen vuorotarjontaa harvennettaisiin. Ei hyvä.

Ylipäätään en oikein ymmärrä, miksi yhä vielä älykorttien kaudella yritetään väkisin pitää kiinni teennäisestä jaosta sarjalippuihin ja kuukausikortteihin. Ei sille pitäisi enää olla mitään perustetta, varsinkaan kun kohta tulee taas uusi ja entistä älykkäämpi korttisukupolvi. Kun joukkoliikenteen tarkoitus ei ole olla bisnestä vaan palvelua, niin kuluttajaa=matkustajaa=asiakasta tulisi palvella systeemillä, joka on mahdollisimman yksinkertainen. Pois kaikki mokamahdollisuudet mallia "painoin 1 vaikka matkustan kuntarajan yli – pakko siis ostaa vielä toinenkin lippu" tai "nyt pitää lähteä vielä kerran eestaas kaupungille – kunpa olisin tiennyt ja ostanut samantien vuorokausilipun".

Tällöin kortille ladataan rahaa ja sitten sillä matkustetaan. Kulkuneuvoon noustessa kortti leimataan, ja korttikohtainen katto huolehtii siitä, että yhden vuorokauden/viikon/kuukauden (aika voi olla vapaa) aikana ei veloiteta enempää kuin tietty summa. Päivän ensimmäinen matka on siis aina kertamatka, ehkä toinenkin, mutta kolmas maksaa vain murto-osan ja neljäs on sitten jo ilmainen. Lontoossa tämä on onnistuneesti ja selkeästi toteutettu. Se toki edellyttää myös vyöhykeajattelun muuttamista ja suljettua rahastusjärjestelmää raskaassa raideliikenteessä. Metro ja junat check in/check out -periaatteella, bussit ja ratikat sen sijaan yhtä ja samaa vyöhykettä koko HSL-alueella. Ratikoiden kohdalla tuo ei ole ongelma, eikä se minusta ole bussienkaan kohdalla todellinen laajan mittakaavan ongelma. Suorat, pitkät bussimatkat vähenevät oleellisesti, kun länsimetro ja kehärata avataan, ja kuulemani mukaan myös uudet HSL:ään liittyvät/liittyneet kunnat aiotaan jatkossa palvella lähinnä liitynnällä, jolloin vaikkapa Nikkilästä ei pääse suoralla bussilla Helsinkiin, vaan Keravalla vaihdetaan junaan, jolloin on pakko maksaa vyöhykkeiden mukaan. Jos tuonne joku Hakunila jää, josta sitten pääsee vähän halvemmalla keskustaan, niin so what? Nauttikoot halpaa hintaa kun nauttivat samalla myös bussien palvelutasosta.

Tällainen järjestelmä olisi matkustajalle kaikkein yksinkertaisin, eikä tarvitsisi enää taktioida mitään, kun älykortti hoitaisi kaiken.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

kuulemani mukaan myös uudet HSL:ään liittyvät/liittyneet kunnat aiotaan jatkossa palvella lähinnä liitynnällä, jolloin vaikkapa Nikkilästä ei pääse suoralla bussilla Helsinkiin, vaan Keravalla vaihdetaan junaan

Foorumilla viime aikoina käytyä keskustelua mukaillen tekee mieli pyytää lähdettä kuulopuheille. Ainakin Sipoon tulevan linjaston luonnosta on käsitelty tälläkin foorumilla ja luonnoksen mukaan Nikkilän ja Helsingin välillä olisi suora bussiyhteys arkisin 5 - 20 + yksi yölähtö. Nikkilä olisi junaliitynnän varassa vain hiljaisina aikoina, jolloin nykyisellään tarjontaa on hyvin niukasti.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Foorumilla viime aikoina käytyä keskustelua mukaillen tekee mieli pyytää lähdettä kuulopuheille.

Jos tahtoisin kertoa, niin varmasti olisin kertonut, eikö vaan? Eihän sitä turhanpäiten leikitä salaperäistä. Mutta ei minua tarvitse uskoa, odotellaan vaan ja katsotaan, millaiseksi nuo pikkukuntien linjastot muodostuvat. Nikkilä on tietysti huono esimerkki, kun sinne jää arkisin harvakseltaan kulkeva suorakin bussi, mutta on niitä muita "nikkilöitä" vaikka kuinka.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos tahtoisin kertoa, niin varmasti olisin kertonut, eikö vaan?

Ilman lähdettä kommentillasi ei vaan ole mitään arvoa. Toki jo ihan karttaa katsomalla näkee, että monet HSL:n mahdollisista uusista jäsenkunnista ovat ratojen varsilla, mutta ainakin Nurmijärven kunnalle, jossa pohditaan HSL-jäsenyyden mahdollisuutta, HSL:ltä vastattiin eilen, ettei HSL:llä ole käsitystä mahdollisesta linjastosta HSL-jäsenenä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ilman lähdettä kommentillasi ei vaan ole mitään arvoa.

JLF ei ole oikeussali eikä liioin tieteellinen tutkimus, ei edes opinnäytetyö. JLF:n kuuluisi olla keskustelua, mutta yhä useammin – ja liian usein – se on nykyään keskustelun sijaan kettuilua.

Minulle sopii vallan hyvin, ettei kommentillani ole mielestäsi mitään arvoa. Sekin sopii erinomaisesti, että joku muu tai moni muu ajattelee niin. Siksi kirjoitin:

Mutta ei minua tarvitse uskoa, odotellaan vaan ja katsotaan, millaiseksi nuo pikkukuntien linjastot muodostuvat.

ainakin Nurmijärven kunnalle, jossa pohditaan HSL-jäsenyyden mahdollisuutta, HSL:ltä vastattiin eilen, ettei HSL:llä ole käsitystä mahdollisesta linjastosta HSL-jäsenenä.

On muuten harvinaisen huonoa jäsenkuntahoukuttelua. Että liittykää ihmeessä, mutta ei meillä ole mitään käsitystä siitä, mitä te sillä liittymisellä saatte tai ette saa. Vai oliko tuossa tarkoituskin sanoa, että älkää ihmeessä liittykö?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

JLF ei ole oikeussali eikä liioin tieteellinen tutkimus, ei edes opinnäytetyö. JLF:n kuuluisi olla keskustelua, mutta yhä useammin – ja liian usein – se on nykyään keskustelun sijaan kettuilua.

En minä ainakaan pidä noita lähteiden vaatimisia kettuiluna enkä itse tarkoittanut kommenttiani sellaiseksi. Ne ovat vain ihan normaali tapa varmistaa tiedon luotettavuus. Kun käydään asiakeskustelua, on tiedon luotettavuudella ratkaiseva merkitys sen painoarvon kannalta. Lähteettömien kuulopuheiden painoarvo on mielestäni vielä pienempi kuin vaikka omien mielipiteiden.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Pitäisikö tämän ketjun olla kehittämishankkeiden alla? Aihehan ei suinkaan ole pelkästään busseihin liittyvä ja otsikkokin kaipaisi päivitystä nykypäivään.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

En minä ainakaan pidä noita lähteiden vaatimisia kettuiluna enkä itse tarkoittanut kommenttiani sellaiseksi. Ne ovat vain ihan normaali tapa varmistaa tiedon luotettavuus. Kun käydään asiakeskustelua, on tiedon luotettavuudella ratkaiseva merkitys sen painoarvon kannalta. Lähteettömien kuulopuheiden painoarvo on mielestäni vielä pienempi kuin vaikka omien mielipiteiden.

Onko termi "luotettavista lähteistä saatujen tietojen mukaan" kuukankolle tuttu? Mites lähdesuoja? Ymmärtääkseni lähdesuojasta kiinni pitäminen on yksi länsimaisen lehdistönvapauden peruskulmakivistä. En nyt puhu VRLeaksin suulla, vaan aivan omana itsenäni, Mikko Nymanina. Lähtökohtaisesti uutiset ja uutisoinnit ovat totta ja siihen on hyvä nojata - mikäli asia olisi toisinpäin, mihinkään ei voisi uskoa ja kaikki pitäisi erikseen todistaa todeksi. Voisin kuvitella, että tällainen tähtitieteelliselle tasolle viety skeptisyys kuluttaisi ihmisiä sisältä käsin niin paljon, että jopa postilaatikkoon tipahtanutta pizzamainosta alkaisi ajan myötä epäillä feikiksi.

Niin kauan kun toimittajina työskentelee ihmisiä, on mahdollisuus virheisiin - paitsi tietysti Itar-Tassissa, joka ei tee virheitä, ja jonka jokaista sanaa tulee uskoa enemmän kuin vaikkapa STT:n uutisankaksi käräjäoikeudessa todistettua uutista Jari Räsäsen dopingin käytöstä.

Erinäiset vihjailut, epäsuorat syytökset tai muut argumentoimattomat väittämät jonkun asian paikkansapitämättömyydestä kääntyvät itse itseään vastaan niin pitkään, kun vastafaktoja ei ole lyödä pöytään. Vihjailu kuuluu mielestäni Helsinginkadun Ebeneser-päiväkotiin ja vuoteen 1982 - mulla on muuten yks juttu, mut en kerro sitä sulle.

Vielä käytän viimeisen metrin rautalankaa ja sitten vetäydyn takapihan lämpöön valkoiselle Marlborolle: Hesarin tämän aamun Putinin lähipiiriä koskeneessa varsin laajassa jutussa (sivut B6-B8) ei muuten mainittu lähteitä. Miksi ei? Voiko juttuun luottaa lainkaan? Tuskin.

Totta kai tästäkin tekstistäni löytyy jollekulle hiustenhalkomisprojektia koko pyhäksi, mutta toiset ehkä kiinnittävät huomion olennaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös