Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jospa se onkin nimenomaan tämä uusi kortti, jonka pitää olla Tiedon oma tekele?

Toivottavasti olet täysin väärässä, vaikkakin tuo Tieto on sellainen konttori, jonka kanssa kaikki tuntuu olevan mahdollista.

Onko muuten kulkuvälineiden laitetoimittaja valittu? Nuo nykyiset kortinlukijathan ovat käyttöergonomialtaan maailman huonoimmat laitteet. Toivottavasti nyt tulisi jotain parempaa, puhumattakaan pysäkkien "info"tauluista.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onko muuten kulkuvälineiden laitetoimittaja valittu? Nuo nykyiset kortinlukijathan ovat käyttöergonomialtaan maailman huonoimmat laitteet. Toivottavasti nyt tulisi jotain parempaa, puhumattakaan pysäkkien "info"tauluista.

Näistä oli juttua HSL:n Matkaketju-lehdessä, taisi olla numerossa 3/2013. Minulla ei juuri tällä hetkellä ole tuota lehteä, mutta jos en ihan väärin muista, niin ne kulkuvälineisiin asennettavat laitteet ovat melko samanlaiset kuin mitä on Tukholmassa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tariffijärjestelmän starttauspäivä piteni taas vuodella, nyt HSL:n mukaan "aikaisintaan vuoden 2017 alussa" päästään opettelemaan uudet ilmaan piirretyt rajat.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tariffijärjestelmän starttauspäivä piteni taas vuodella, nyt HSL:n mukaan "aikaisintaan vuoden 2017 alussa" päästään opettelemaan uudet ilmaan piirretyt rajat.

Sehän on selvä, sillä myös länsimetro on viivästynyt niin paljon, että se tulee käyttöön "aikaisintaan vuoden 2017 alussa".

Veikkaanpa, että syksy 2017 tai vuodenvaihde 2017/18 on todennäköisempi näille molemmille.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tariffijärjestelmän starttauspäivä piteni taas vuodella, nyt HSL:n mukaan "aikaisintaan vuoden 2017 alussa" päästään opettelemaan uudet ilmaan piirretyt rajat.

Niinpä juuri, eihän niitä nykyäänkään ole maahan piirretty. ;)
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tariffijärjestelmän starttauspäivä piteni taas vuodella, nyt HSL:n mukaan "aikaisintaan vuoden 2017 alussa" päästään opettelemaan uudet ilmaan piirretyt rajat.
Surullista. Hyvin mielelläni matkustaisin halvemmalla esim. Malmille jo nyt.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hesari on haastatellut ihmisiä. On "ihan tyhmää" jos lastenvaunujen kanssa ei voi matkustaa ilmaiseksi. http://www.hs.fi/kaupunki/a1421645161253

Busseissa lastenvaunujen kanssa saisi edelleen matkustaa maksutta, metrossa ja ratikassa ei. Tämä on minusta oikeansuuntaista kehitystä, sillä uusi sääntö ohjaa kantakaupungissa lastenvaunumatkustajat busseihin, mitä en pane ollenkaan pahakseni. Paremmin ne vaunut tyhjässä bussissa kulkee, ja ovat sitten poissa tilaa viemästä ahtaassa ratikassa.

Mikä on muuten tilanne Tampereella ja Turussa? Saako niissäkin matkustaa lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Minä pidän uudistusta tasa-arvoa edistävänä; kaikki maksavat matkansa ja kaikkia kohdellaan saman periaatteen mukaisesti. Hommataan vain matkakorttilukijalaitteet myös keskioville ja kaikkiin busseihin, oli sitten runkobussi tai ei. Se, että osassa busseista pitää lastenvaunujen kanssa kulkevien tai pyörätuolimatkustajien maksaa ja osassa ei, ei kyllä tee tarkastustoiminnasta helppoa niiden osalta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Minä pidän uudistusta tasa-arvoa edistävänä.

Näinhän se ilman muuta on.

Kuinkakohan paljon mahtaa tulla kuluja siitä, kun erilaisille alennuslippulaisille laaditaan opiskelutodistuksia, tarkistellaan kansaneläkepäätöksiä ym? Minua jotenkin houkuttelisi sellainen hinnoittelu, jossa olisi tasan kaksi hintaryhmää eikä mitään poikkeuksia. Siis esim. niin, että täyttä hintaa maksavat kaikki 26–64-vuotiaat ja puolta hintaa 7–25 & 65+-vuotiaat. Silloin lapset, opiskelijat ja eläkeläiset saisivat matkustaa halvemmalla, mutta ei tarvitsi todistaa muuta kuin ikänsä. Monet opiskelijat valmistuvat yli 25-vuotiaina, mutta käyvät sitten myös töissä ja voivat minusta maksaa kulkemisestaan siinä vaiheessa jo täyttä hintaa. Joku on töissä 23- tai 67-vuotiaana ja nauttisi silti edullisemmista lipuista, mutta se olisi minusta OK selkeyden nimissä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Näinhän se ilman muuta on.

Kuinkakohan paljon mahtaa tulla kuluja siitä, kun erilaisille alennuslippulaisille laaditaan opiskelutodistuksia, tarkistellaan kansaneläkepäätöksiä ym? Minua jotenkin houkuttelisi sellainen hinnoittelu, jossa olisi tasan kaksi hintaryhmää eikä mitään poikkeuksia. Siis esim. niin, että täyttä hintaa maksavat kaikki 26–64-vuotiaat ja puolta hintaa 7–25 & 65+-vuotiaat. Silloin lapset, opiskelijat ja eläkeläiset saisivat matkustaa halvemmalla, mutta ei tarvitsi todistaa muuta kuin ikänsä. Monet opiskelijat valmistuvat yli 25-vuotiaina, mutta käyvät sitten myös töissä ja voivat minusta maksaa kulkemisestaan siinä vaiheessa jo täyttä hintaa. Joku on töissä 23- tai 67-vuotiaana ja nauttisi silti edullisemmista lipuista, mutta se olisi minusta OK selkeyden nimissä.

Juuri noinhan se toimii Ruotsissa. Men inte här...
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Juuri noinhan se toimii Ruotsissa. Men inte här...

Ruotsissa koulutushakujärjestelmä on hivenen kehittyneempi, tasa-arvoisempi ja sallii aloje kokeilun, jotta tietää mistä haluaa valmistua.
Suomessa se ei ole mahdollista, ja sen vuoksi monilla opiskelijoilla valmistuminen voi venyä 27-28v. asti riippuen tutkinnosta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hesari on haastatellut ihmisiä. On "ihan tyhmää" jos lastenvaunujen kanssa ei voi matkustaa ilmaiseksi. http://www.hs.fi/kaupunki/a1421645161253

Busseissa lastenvaunujen kanssa saisi edelleen matkustaa maksutta, metrossa ja ratikassa ei. Tämä on minusta oikeansuuntaista kehitystä, sillä uusi sääntö ohjaa kantakaupungissa lastenvaunumatkustajat busseihin, mitä en pane ollenkaan pahakseni. Paremmin ne vaunut tyhjässä bussissa kulkee, ja ovat sitten poissa tilaa viemästä ahtaassa ratikassa.

Mikä on muuten tilanne Tampereella ja Turussa? Saako niissäkin matkustaa lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi?

Käsittääkseni niin Turussa kuin Tampereellakin saa matkustaa ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:19 ----------

On surkuhupaisaa, että suunnitellaan jotta 70 täyttäneet saisivat arvolipulla alennusta peräti viitenä tuntina päivässä. Tampereella vastaava on jo voimassa ja koskee 65 täyttäneitä. Turussa ja Föli-kunnissa 65 täyttänyt pääsee kaikilla lipuilla alennuksella kaikkina vuorokauden aikoina.
 
Takaisin
Ylös