Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Entäs jos olisi tarkoitus olla maksamatta käteisellä ratikassa, siis lastenvaunujen kanssa?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

^ Eikö se kuljettajarahastus ole poistumassa samoihin aikoihin kun nämä uudistetut tariffit tulevat voimaan? Tai siis pitäisi. Eli todennäköisesti joskus 2070...

Kyllä tekee vihreät äänestämisestään vaikeaa, kun siellä on näitä saureja ja ylikahreja turaamassa joukkoliikenneasioiden parissa. Lastenvaunut paitsi hidastavat joukkoliikennettä, syövät yhden ylimääräisen ihmisen verran kapasiteettia. Ja siksi sen pitäisi olla ilmaista. Kyllä vaan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Minä pidän uudistusta tasa-arvoa edistävänä; kaikki maksavat matkansa ja kaikkia kohdellaan saman periaatteen mukaisesti.
Voi kun tasa-arvo ulottuisi vielä niin pitkälle, että lastenvaunulla tai pyörätuolilla matkustava mahtuisi bussiin yhtä suurella varmuudella kuin normikansalainen. Aika usein nimittäin ei mahdu vaikka bussi muuten olisi melko tyhjäkin...
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Anteeksi kun nen lukenut koko viestiketjua, ja ehkä puhun asioita joita on jo mainittu.

Amsterdamissa raitiovaunulla matkustettaessa matkakorttia näytetään lukijalle vaunuun noustessa ja vaunusta poistuttaessa. Poistumisilmoituksen voi tehdä heti kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä, joten poistuttaessa ei oville synny ruuhkaa. Lukijassa ei ole mitään nappeja, sillä matkan veloitus perustuu siihen mistä matka alkaa ja minne se päättyy. Lontoon Oystrer-kortti (kiskokulkuneuvoissa) lienee samanlainen. Muistaakseni Amsterdamissa varoteltiin vuorokausilipun ostavia turisteja, että mikäli poisleimaus unohtuu, jää "kortti" matkustamaan ko. vaunuun, eikä sillä voi enää matkustaa muussa vaunussa.

Kun poliitikot kuun kierron, vaalien läheisyyden tms, mukaan päättävät uudesta maksuperusteita, ei tuo olisi mikään ongelma. Sama laitteisto voisi toimia vyöhykejärjestelmän tai matkan pituuden tai ajan keston mukaan, sillä taustajärjestelmä voi hyvin laskea (toivottavasti) edullisimman laskutusperusteen mukaisen maksun kulloinkin voimassa olevan poliittisen päätöksen mukaan. Jos unohtaa tai "unohtaa" leimata itsensä ulos, voisi kortilta lähteä vaikka koko reitin hinta, terästettynä jollain sopivalla virkistävällä sakolla.

Keskustelussa puhuttiin vyöhykerajojen pysäkkien kuulumisesta kahteen vyöhykkeeseen ja neljän pysäkin lipuista. Kaikki nuo voitaisiin toteuttaa helposti järjestelmässä, jossa matkakortti leimataan sisään ja ulos. Ohjelma laskee ja velottaa kortilta edullisimman vaihtehdon. Vyöhykelisäkin toimisi samalla periaatteella. Matka Espoosta Pasilan kautta Espooseen olisi myös "oikaistavissa", jos vaihtoajalle Pasilassa olisi annettu joku maksimiaika. Kaikki hoituisi automaattisesti. Liityntäpysäköinnissäkin voitaisiin auton rekisterinumero liittää matkakorttiin. Jos auton jättää liityntäpysäköintipisteeseen ja leimaa itsensä sisään ja ulos julkisessa välineessä, olisi pysäköinti hyväksyttävästi liityntäpysäköintiä. Kun HSL haluaa seuraavan kerran panna linjastoa uusiksi, olisi sillä paljon parempaa tietoa matkustajien matkoista, kun olisi tietoa mistä yksittäiset matkat alkaa ja minne ne päättyy.

Buscomin nappien painaminen on aivan älytöntä puuhaa, kun nappi ei näytä napilta, eikä tunnu napilta. Mulle ei ole selvinnyt kuinka apinan raivolla sitä lätkää pitää painaa, sillä mistään ei voi nähdä, tuntea tai kuulla että nappia on painettu riittävästi. Mistään ei näe miksi Buscom ei piippaa, siksikö että lompsassa lippu onkin toisella puolella, vai siksi että en ole painanut nappia rystyset valkoisina sittenkään riittävällä voimalla.

pekka
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kyllähän sen näytön teksti muuttuu jo ennen painikkeen painallusta, kun se lukee kortin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

HSL:n hallitus saa ensi viikolla eteensä ehdotuksen hintasuhteista (sisältäen karkeat hinnat): aikuisten kausilipun hintataso 30 päivän kohdalla (5 euron tarkkuudella) on AB-kaarella 50 euroa, BC-kaarella 60 euroa, ABC-kaarella 90 euroa, D-kaarella 50 euroa ja ABCD-kaarella 140 euroa.

Esityslista

Vuonna 2013 hintasuhteet olivat nuo. Nyt HSL esittää lippujen hintoihin 6,9% korotusta vuodelle 2016 ja 11,4% korotusta vuodelle 2017. Kalliit infrahankkeet, kuten Kehärata ja Länsimetro syövät varoja, eikä kunnilla ole halua nostaa joukkoliikenteen subventiota kun kassat kumisevat muutenkin tyhjyyttään ja kaikesta pitää säästää. Toisaalta ainakaan Helsinki ei myöskään halua korottaa rajusti lippujen hintoja koska sen pelätään karkottavan joukkoliikenteen käyttäjiä. Ei nuo korotukset nyt kovin hirveitä ole jos niitä verrataan noihin vuoden 2013 arvioihin. Vuonna 2017 sisäinen 30 päivän kausilippu maksaisi n. 60€ ja seutulippu n. 117,5€. Näyttäisi siltä että korotusten jälkeenkin ne jotka nyt matkustavat seutulipulla tulevilla AB tai BC-vyöhykkeillä pääsisivät tariffiuudistuksen jälkeenkin nykyistä edullisemmin. Sen sijaan Helsingin sisällä matkustavat maksaisivat matkoistaan vuonna 2017 n.10€ nykyistä enemmän. Suurimmat korotukset näyttävät tulevan niille jotka joutuvat käyttämään ABC-vyöhykkeitä. Sitten vuosikymmenen lopulla rakentuu länsimetron jatke Kivenlahteen asti joten eiköhän samansuuntainen korotuslinja jatku myös vuoden 2017 jälkeenkin. Vielä jos pisara päätetään rakentaa, niin sittenhän hintoja voidaan korottaa 10% vuositahtia hamaan tulevaisuuteen.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mielestäni korotukset pitäisi kohdistaa kertamaksuihin. Esim. Helsingin sisäinen reilusti vaikkapa 5 €. Tämä vähentäisi niitten ostamista kulkuneuvoista ja nopeuttaisi muiden matkustajien matkaa. Kun näyttää vielä siltä että se, ettei raitiovaununkuljettajan tarvitsisi lippuja myydä , tunnu koskaan toteutuvan. Etukäteen ostettu lippu olisi tietysti tuntuvasti halvempi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mielestäni korotukset pitäisi kohdistaa kertamaksuihin. Esim. Helsingin sisäinen reilusti vaikkapa 5 €. Tämä vähentäisi niitten ostamista kulkuneuvoista ja nopeuttaisi muiden matkustajien matkaa.

Tämähän on myös usein esiintynyt ns. virallisena perusteluna, kun korotuksia on keskitetty kertalippuihin. Tiettyyn rajaan asti sen ymmärrän.

Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tämähän on myös usein esiintynyt ns. virallisena perusteluna, kun korotuksia on keskitetty kertalippuihin. Tiettyyn rajaan asti sen ymmärrän.

Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.

Jotain pitäisi kyllä tehdä jotta kuljettajien tehtävistä loppuisi lipunmyynti. Esim. Tukholmassahan ei ole enää vuosiin myyty lippuja busseissa, miksi se ei onnistuisi meilläkin? Nykyään kun busseissa on vain yksi etuovi on kaikkea muuta kuin mukavaa kun vaikka huonolla säällä eteen sattuu joku joka vielä alkaa vasta kysellä hintoja ja kaivaa vasta sitten lompakkoaan. Siinä sitten koko jono seisoo sateessa jos tällaisen takana oleva ei edes yritä mennä sivusta eteenpäin.Minä kyllä tällaisissa tapauksissa tungen itseni läpi, kylläkin anteeksipyynnön kera.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.

Kuljettajan myymät kertaliput voisi korvata päivälipuilla, jotka ovat tietysti kalliimpia. Eiköhän ne satunnaismatkustajat jotka kulkevat menopaluumatkan ja mielellään vähän siellä välilläkin ole se keskeinen uusien kanta-asiakkaiden hautomo.

Turisteilla on varaa maksaa vaikka kulkisivat vain kerran, ja satunnaiset paikalliset matkustajat voivat ostaa matkakortin jolla saa kertamatkoja.
 
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Siten, että rajat ovat ikään kuin "puolirajoja", sillä minimiveloitus on kaksi vyöhykettä. Näin ollen ensimmäinen rajan ylitys ei maksa ylimääräistä, vasta toisen rajan ylitys nostaa hintaa.

Mutta ABC vyöhyke maksaa kuitenkin enemmän kuin seutulippu? Vai maksaako?
 
Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

Mutta ABC vyöhyke maksaa kuitenkin enemmän kuin seutulippu? Vai maksaako?

(Viestiä muokattu.)

Saattaa maksaa hieman enemmän, jos sillä halutaan kompensoida sitä, että kuntarajan ylittävät AB-liikenne maksaa nyt entistä vähemmän. Mutta odotellaan hintoja.
 
Takaisin
Ylös