Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
Olen hieman yllättynyt, että BC lippu on sittenkin samanhintainen AB lipun kanssa, vaikka BC on sekä Espoon ja Vantaan sisäinen ja osa Helsingista, kun taas AB on Helsingin sisäinen ja reuna-alueita Espoosta ja Vantaasta. Tästähän nousi poru keväällä vantaalaispoliitikkojen kesken, enkä ollenkaan uskonut että heitä kuunneltaisiin tässä. Korkeintaan odotin, että C-alue jaetaan kahtia Espoon ja Vantaan rajaa pitkin, tai ehkä vähän päällekkäisillä vyöhykkeillä, jotka olisivat B alueen kanssa maksaneet saman verran kuin AB lippu.
Mitä nyt tulee ratikkalippuun tai A-alueen omaan lippuun, niin en itse ole sen kannalla. Voin ymmärtää että nykyisiä käyttäjiä kismittää, että vaikka kantakaupungin joukkoliikenne olisi kannattavaa alemmillakin hinnoilla niin hinnat pidetään korkeammalla, jotta voidaan subventoida äärialueiden liikennettä. Mutta sen voi kääntää toisinpäinkin; Joukkoliikennettä subventoidaan koska ei haluta ihmisten siirtyvän henkilöautoihin, koska liikenneinfra ei sitä kestäisi. Jos kerran kantakaupungin liikenne on jo ennestään niin houkuttelevaa, niin eikö siitä loogisesti seuraa se, että tämä tulonsiirto kantakaupungista äärialueille lisää henkilöautoilua vähemmän kuin kantakaupungin hintojenalentamisen tuoma subventiovaje äärialueille. Jos A-alue saa oman lippunsa, niin sitten tulisi kyllä olla B ja C alueillakin oma lippunsa. Minäkin pystyn hyvin tekemään päivittäisen matkani B-alueen sisäällä, ja veikkaan ettei muita samanlaisia ole vähän. Jos nämä toteutettaisiin niin tulisi aikamoinen vaje lipputuloihin tai vaihtoehtoisesti kaikkien lippujen hintataso nousisi.
Tuolla HSL-sivun kommenteissa tuli muuten esiile semmoinen kysymys, että jos kerran lippu määräytyy nousu, vaihto ja kyydistäpoistumispaikan mukaan, niin voiko BC lipulla kulkea metrolla Itäkesskuksesta Matinkylään? Toinen hyvä huomio oli että CD lipun käyttäjä ei pääse Kirkkonummelta Keravalle, koska vaihdot tapahtuvat B-alueella. Esim 566, ajaa C-alueella suurimman osan matkastaa ja koukkaa lopulta B alueelle juuri ennen kuin voi vaihtaa Kehäradalle. Tosin CD lipun käyttäjän pussittaminen saattaa olla tehty ihan tahallaan, muutenhan 566 muutettaisiin koukkaamaan Vehkalan asemalle, tai kelpuutettaisiin sekä B, että C alueen lippuja Vantaankoskella, kuten nykyään Vantaan ja Helsingin sisäisen kanssa Mellunmäessä.