Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

Siirtoajotkin taitavat maksaa muutaman miljoonan joka vuosi. Vai onko asiasta tarkempaa arviota olemassa?
Tämä on erittäin hyvä pointti, jota HS:n artikkelissa ei lainkaan otettu huomioon. Samaan liittyen, osaako kukaan sanoa paljonko maksaa maksaa Koskelaan vievien kiskojen ylläpito? Sekään kun ei liene aivan ilmaista...
 
Mä taas löysin painetusta lehdestä (tuota kohtaa näköjään ei ole nettiversiossa) oikein mukavan rivien välistä -tulkinnan.

Omassa roskalehden painoksessani oli puolestaan rivien välistä -maininta HKL:n maanalaisuusfetisismistä. Ilman kyläyhdistyksen riehumista ei pintavaihtoehtoa olisi edes tutkittu kunnolla, vaan 50 milliä ylimääräistä olisi vihellellen kaivettu Vallilan kallioperään.
 
HS ei tietysti ole kovin luotettava lähde, väärinkäsitykset ovat yleisiä. Kuitenkin minusta kuulostaisi loogiselta se HS:n tieto, että Koskelan kasvaessa sinne sijoitettaisiin [ajanmukaiset ja toimivat (myös pitkien vaunujen käytettävissä olevat)] korjaamotilat.

Minusta ei ole mitään järkeä lähteä siirtämään Vallilan olemassaolevaa infraa Koskelaan ihan vaan siitä ilosta että kaikki olisi saman katon alla. Vallilan halliahan ei kuitenkaan missään nimessä tulla purkamaan ja parhaitenhan se sopii nimenomaan raitiovaunujen käyttöön.
 
Ilman kyläyhdistyksen riehumista ei pintavaihtoehtoa olisi edes tutkittu kunnolla, vaan 50 milliä ylimääräistä olisi vihellellen kaivettu Vallilan kallioperään.
SE kalliomurske olisi käytetty varmaankin uusien rantakaupunginosien maaperään. No nyt se hankitaan muualta ja rahat otetaan eri momentilta.
Toisaalta aivan hyvä, että sillä ei "rasiteta" raitioteitä.
 
Minusta ei ole mitään järkeä lähteä siirtämään Vallilan olemassaolevaa infraa Koskelaan ihan vaan siitä ilosta että kaikki olisi saman katon alla.

Mä ajattelin, että siitä saataisiin etua, että korjaamon tilat olisivat upouudessa hallissa suuremmat ja ajanmukaisemmat. Mutta en osaa ottaa kantaa siihen, onko nykyisissä tiloissa sellaisia puutteita, jotka tuolla Koskelaan muutolla korjaantuisivat tai paranisivat. Ehkä ei ole. Pitäisi kysyä Vallilassa työskenteleviltä.

Ainoa merkittävä seikka, johon osaan ottaa kantaa, on se, etteivät jokerin vaunut mahdu Vallilaan korjattaviksi. Mm. maalaamon ja korikorjaamon raiteet on mitoitettu nykyisenpituisille vaunuille. 30-metriset (?) vaunut vaativat siis joka tapauksessa uudet korjaamo- ja maalaamotilat.

Vallilan halliahan ei kuitenkaan missään nimessä tulla purkamaan ja parhaitenhan se sopii nimenomaan raitiovaunujen käyttöön.

Tuosta olen samaa mieltä. Ainakin on vaikea kuvitella, että halleista tehtäisiin asuntoja, kuten HS kirjoitti.
 
Vallilalaiset pelkäsivät meteliä ja varikko tuli Koskelaan.

Sieluni silmin näen jo sen vaunuletkan, joka tulevaisuudessa varhaisaamun tunteina ajelee Koskelasta (Vallilan läpi) Kruununhakaan ja edelleen Laajasaloon. Ja illalla sitten takaisin... Paljonkohan tulee matkaa Koskelasta Yliskylään?
Niin no, 50 miljoonalla saanee helposti kiskot Koskelasta Jokerille ja Jokerilta Herttoniemen kautta Yliskylään... :)
 
Tuskin se jää pois käytöstä. Korjaamotoimintaa on jossain oltava jatkossakin. Sitäpaitsi raitiovaunumuseo löytyy jo Töölöstä.

Töölön museo on minusta lähinnä museon kaltainen paikka. Hyvin vähän siellä on mitään esillä.
 
SE kalliomurske olisi käytetty varmaankin uusien rantakaupunginosien maaperään. No nyt se hankitaan muualta ja rahat otetaan eri momentilta.
Toisaalta aivan hyvä, että sillä ei "rasiteta" raitioteitä.

Kaipa nyt voisi jo porukka tajuta, että Vallilan varikkopaikka on auttamattomasti liian ahdas. Kaupunki on kasvanut liikaa ko. varikon ympärillä. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu lisää, kuin sinne maan alle, mutta kun ne ajoluiskatkin pitää saada mahtumaan jonnekin. Minusta tuo on ihan kuolleena syntynyt ajatus. Lisäksi kun jos tällä hetkellä arvioidaan koko hankkeen olevan 50 miljoonaa eeroa kalliimpi, niin lopullinen summa on oikeasti lähempänä sataa. Siinä saa aika pitkään ajella Koskelaan Vallilan sijasta, että ne sähkölaskut on saatu korvattua.

Eikä se riitä, että ne vaunut mahtuvat jonnekin. Pitää kaivaa samalla myös henkilökunnalle parkkitilaa. Kaduthan ovat varsin tukossa jo noilla alueilla.

En oikeastaan ihmettele yhtään, että alueen asukkaatkin tuota typeryyttä vastustivat.
 
Kaupunki on kasvanut liikaa ko. varikon ympärillä. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu lisää, kuin sinne maan alle, mutta kun ne ajoluiskatkin pitää saada mahtumaan jonnekin.
Eikä se riitä, että ne vaunut mahtuvat jonnekin. Pitää kaivaa samalla myös henkilökunnalle parkkitilaa. Kaduthan ovat varsin tukossa jo noilla alueilla.
On varmasti aivan hyvä, jos Koskelasta löytyvät tilat laajennuksille.
Vallilan maanalaisella varikolla olisi ollut myös huolto, joka toiminee kolmivuoro-periaatteella. Siksi olisi pitänyt louhia tilaa myös henkilökunnan autoille. Ei yötyö onnistu joukkoliikenteeseen turvautuen!
Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.
 
Siirtoajotkin taitavat maksaa muutaman miljoonan joka vuosi. Vai onko asiasta tarkempaa arviota olemassa?

Kun miettii, millaiset jyrkät ja tiukkamutkaiset monisatametriset ajorampit Vallilaan tarvittaisiin, ajonopeudet olisivat niillä hyvin vaatimattomat. Koskelaan saa posotella viisinkertaisella nopeudella, joten ajansäästö siirtoajossa ei ole merkittävä.
 
Sielläpä sitten sumppuuntuvat linjalle lähtevät vaunut, Nimittäin Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien sekä Hämeentien ja Sturenkadun risteyksissä. Kun sitä tapahtuu jo nyt...

Sama vaiva molemmissa vaihtoehdoissa, Vallilan vanhalta hallilta lähdettäessä pahemminkin. Siinäkin mielessä rinnakkaisreitti Koskelantien suuntaan ja toinen yöpymispaikka rataverkoston toisella kantilla olisivat perusteltuja.
 
Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.

Asun Sörnäisissä, joten minulle on siinä mielessä sama, parkkeerataanko raitiovaunuja Vallilaan vaiko Koskelaan. Aika turhaa ryhtyä nimbyilemään heti, jos joku on eri mieltä.

Ajattelen tätä ihan pelkästään realistisen tilanteen kannalta. Luolan tekeminen on aina kalliimpaa kuin hallin rakentaminen, varsinkin kun kummassakin tapauksessa pitää samat toiminnot sisällyttää molempiin. Ja niinkuin täällä on jo moneen kertaan toitotettu: ne sisäänajorampit täytyy tehdä joka tapauksessa ja niiden mahduttaminen alueelle on minusta varsin haasteellista.
 
On varmasti aivan hyvä, jos Koskelasta löytyvät tilat laajennuksille.

Löytyy hyvinkin. KSV:n selvityksissä Koskelan bussihalleille ei ollut haettu mitään käyttöä ja maanalaiset rakentamismahdollisuudet varikkoalueella ja viereisen kukkulan alla ovat täysin reservissä. Tilaa siis on.

Vallilan maanalaisella varikolla olisi ollut myös huolto, joka toiminee kolmivuoro-periaatteella. Siksi olisi pitänyt louhia tilaa myös henkilökunnan autoille. Ei yötyö onnistu joukkoliikenteeseen turvautuen!

Niinpä. Alueen jo nyt ahtaille asuntokaduille olisi tungettu satojen lisäautojen liikenne kolmivuorossa. Ellen pahasti erehdy, aika harva henkilökunnasta tulee kantakaupungista, joten siltä osin liikennetarve vähenisi Koskelan mallissa.

Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.

Tuolle -anteeksi vaan- nostan jalkaa. Et ilmeisesti ole perehtynyt alueen asukkaiden tekemiin monipuolisiin selvityksiin sekä Vallilan että Koskelan vaihtoehdoista. Nimbyily on sangen pejeratiivinen ilmaisu sille.

Minun näkemykseni on, että suunnitelmissa oli tärvellä hyvä osa kahdesta kaupunginosasta ja rakentaa asumisolosuhteiltaan epäkelpo korttelinkärki. 50+ milliä lisärahaa tuohon olisi kova hinta siitä, että raitioliikenne olisi tyytyväinen, mitä se tarkoittaneekaan.
 
Hesa 26.10.: (Digilehti)
1950-luvulla rakennetun asuintalon suojelu mutkistaa Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n suunnitelmaa laajentaa raitiovaunuvarikkoaan Koskelassa.
---
Päätös asiassa tehdään vuoden päästä, kun HKL:n johdinautoliikennettä käsittelevä selvitys valmistuu.
Jos HKL tuo johdinautot takaisin Helsinkiin, uuden raitiovaunuvarikon ei tarvitse olla aivan niin suuri kuin nyt on kaavailtu, Lehmuskoski kertoo.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös