Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

Sopii verrata NR-vaunuihin. Peruskorjaamattomatkin ovat paremmassa kunnossa kuin 7–10 vuotiaat ”uudet” bussit.
Antero-hyvä, kyllähän kaikki Nr-vaunut ovat käyneet täyskorjauksissa useaan kertaan elinkaarensa aikana. Ei niistä mikään ole alkuperäisessä kunnossa. Huonokuntoisimpien ykkössarjalaisten edellisestä isosta remontista toki on kulunut reilu 10 - 13 vuotta (nk. plus-korjaus). Jos busseihin tehtäisiin vastaavalla tavoin isolla rahalla täyskunnostus, niin kyllä nekin näyttäisivät joltain muulta kuin ne nyt näyttävät. Nykyisenlainen kilpailuttamiskulttuuri, joka siis koskee vain bussiliikennettä, on muuttanut asioiden arvottamista eikä busseille tehdä enää juurikaan muuta kuin kaikista välttämättömimmät korjaukset, jos aina niitäkään.
 
Nykyisenlainen kilpailuttamiskulttuuri, joka siis koskee vain bussiliikennettä, on muuttanut asioiden arvottamista eikä busseille tehdä enää juurikaan muuta kuin kaikista välttämättömimmät korjaukset, jos aina niitäkään.

Toivoisin, että busseihinkin tehtäisiin lyhyen elinkaarensa aikana muutakin kuin tankkaukset. Niihin halpoihin peltilaatikoihin ei vain kannata oikeasti tehdä yhtään mitään ulkonaista fiksausta muuta kuin pesulinjan läpiajo. Eikä alustakaan kestä uudelleenkorittamista kuten ennen, koko autopaketti on vain kertakäyttöluonteinen illuusio, jonka parasta-ennen-päiväys mennee umpeen jo hankintavuonna.

Nimimerkki "äskettäin sateella YTV-bussissa matkustanut, ja myös kastunut". Uudehko bussi, katto mätä, ikkunat sumeat, ja laadun merkkinä totutusti ulkona peräkulmat aukikolhittuna. No se johtuu vain surkeista bussikuskeista, eikä ole puolalainen laatuominaisuus.
 
...koko autopaketti on vain kertakäyttöluonteinen illuusio,...
Nykyäänhän linja-autot tehdään yhtenäisrakenteisiksi kokonaisuuksiksi ilman että olisi täysin erillistä alustaa ja korirakennetta (erona menneiden aikojen tilanteeseen). Itsekantavat linja-autot (esim. Mersun ja MANin kokonaan valmistamat linja-autot) ovat vastaavia "paketteja" kuin henkilöautot, joita niitäkään ei käsittääkseni kovin laajasti uudelleenkoriteta.
 
Toivoisin, että busseihinkin tehtäisiin lyhyen elinkaarensa aikana muutakin kuin tankkaukset.
Esim. Concordia 72, tämä 14 vuotias herättää jo säälin sekaista kunnioitusta Myllypurossa. Urheasti tämä kuhmuinen, repsottava, lintallaan oleva vaunu kuljettaa edelleen matkustajia.
 
Nyt Hesarikin uutisoi jotain asiasta (enkä nähnyt mitään viestejä rivivälistä tai muitakaan oraakkelijuttuja tällä kertaa ;)).

Mä taas löysin painetusta lehdestä (tuota kohtaa näköjään ei ole nettiversiossa) oikein mukavan rivien välistä -tulkinnan. Lehdessä nimittäin todetaan, että varikon tulisi olla valmis vuonna 2015, kun Laajasalon ratikkaliikenne alkaa. Eli HKL:n taholta Laajasalon ratikka on siis selvä peli.

HS:ssä annetaan ymmärtää, että Vallilan varikko jää kokonaan tarpeettomaksi uuden varikon myötä. Koskelaan tulee siis mitä ilmeisimmin myös maalaamo, teli- ja korikorjaamo ym. Silloin poistuu taas yksi niistä esteistä, jotka vaikeuttavat pitkien (30 m) vaunujen käyttöönottoa. Ehkäpä käy niin, että nyt tilattavat 40 vaunua tulevat vielä 27-metrisinä mutta optiovaunut sitten 30-metrisinä.

HS sanoo, että varikko on 170 vaunulle. Se on aikamoinen määrä. Voitaneen siis tulkita, että Koskelaan on tarkoitus sijoittaa myös Jokeri. Ilmeisesti kuitenkin Töölön varikko jäisi nykyiseen käyttöön, vai mitä?
 
En nyt aivan tarkoin tunne Vallilan kompleksia, mutta tuntuu kyllä hankalalta sovittaa isompiin halleihin asuntoja ...

Yksi raitioliikenteen kannalta mielekäs vaihtoehto Vallilan tulevaisuudelle voisi olla käyttää isompia halliosia Koskelaa keskempänä sijaitsevana pelkkänä ajovarikkona, jossa olisi halliin sopiva määrä keskikaupunkiverkon vaunuja, joiden olisi taloudellisempi lähteä Vallilasta.
 
Vallilalaiset pelkäsivät meteliä ja varikko tuli Koskelaan.

Sieluni silmin näen jo sen vaunuletkan, joka tulevaisuudessa varhaisaamun tunteina ajelee Koskelasta (Vallilan läpi) Kruununhakaan ja edelleen Laajasaloon. Ja illalla sitten takaisin... Paljonkohan tulee matkaa Koskelasta Yliskylään?

Onko muuten missään vaiheessa harkittu jonkinlaisen pikkuvarikon rakentamista Laajasaloon? Siellä luulisi olevan tilaa...
 
Vallilalaiset pelkäsivät meteliä ja varikko tuli Koskelaan.

Näin helsinkiläisenä veronmaksajana minua kiinnostaa myös hinta. 50 miljoonaa euroa kalliimpi hinta Vallilan varikolle on minusta aika lailla ratkaiseva tekijä asiassa.

Ja jos Vallila jää pois käytöstä, niin saiskohan siitä helposti raitiovaunumuseon?
 
Ja jos Vallila jää pois käytöstä, niin saiskohan siitä helposti raitiovaunumuseon?

Tuskin se jää pois käytöstä. Korjaamotoimintaa on jossain oltava jatkossakin. Sitäpaitsi raitiovaunumuseo löytyy jo Töölöstä.
 
Tuskin se jää pois käytöstä. Korjaamotoimintaa on jossain oltava jatkossakin. Sitäpaitsi raitiovaunumuseo löytyy jo Töölöstä.
Eikos tuo nimimerkki 339-DF todennut juuri muutama viesti sitten seuraavaa:

339-DF sanoi:
HS:ssä annetaan ymmärtää, että Vallilan varikko jää kokonaan tarpeettomaksi uuden varikon myötä. Koskelaan tulee siis mitä ilmeisimmin myös maalaamo, teli- ja korikorjaamo ym.
 
Korjaamotoimintaa on jossain oltava jatkossakin.

HS ei tietysti ole kovin luotettava lähde, väärinkäsitykset ovat yleisiä. Kuitenkin minusta kuulostaisi loogiselta se HS:n tieto, että Koskelan kasvaessa sinne sijoitettaisiin [ajanmukaiset ja toimivat (myös pitkien vaunujen käytettävissä olevat)] korjaamotilat.

Ei olisi kuitenkaan lainkaan hullumpaa ottaa Vallilan vapautuvia tiloja säilytyshalliksi (lyhyemmät siirtoajot etuna) ja säilyttää raitioliikenteen konttoritoiminnot Vallilassa edelleen.
 
Sielläpä sitten sumppuuntuvat linjalle lähtevät vaunut, Nimittäin Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien sekä Hämeentien ja Sturenkadun risteyksissä. Kun sitä tapahtuu jo nyt...
 
Näin helsinkiläisenä veronmaksajana minua kiinnostaa myös hinta. 50 miljoonaa euroa kalliimpi hinta Vallilan varikolle on minusta aika lailla ratkaiseva tekijä asiassa.

Siirtoajotkin taitavat maksaa muutaman miljoonan joka vuosi. Vai onko asiasta tarkempaa arviota olemassa?
 
Takaisin
Ylös