Niin, jotkut vaativat henkilöautollekin autotallin, toisille kelpaa seisottaa suolavellissä kadun varrella. 10 vuoden kulutta voi olla, että eron huomaa, silti molemmat säilytystavat ovat mahdollisia.
Sähköjunilla, ratikoilla ja johdinautoilla on sellainen ero, että matalalattiaisissa busseissa ja ratikoissa instrumentointi sijoitetaan katolle, jolloin se ei ole sateensuojassa. Junissa on aina tilaa alla enemmän. Silti Ilmalassa on yksi iso halli sitä varten, että alustaan kertyvä lumi ja jää voidaan edes välillä sulattaa.
Ulkosälilytykselle on nykyään tyypillistä, että moottoria ja sisätiloja pidetään lämpiminä. Mieluiten sähkölämmityksillä, mutta kuten jo tuli esille, pitämällä dieseli käynnissä lämpövoimalaitoksena ja akkulaturina. Sähkölämmitys on tuttua henkilöautoille, mutta myös joukoliikennekalustolle ja junanvaunuille sekä vetureille. Tampereen busseissa oli aikanaan jäähdyttäjän säleikön tilalla erityinen muotoiltu aukko, josta puhallettiin lämmintä ilmaa jäähdyttäjän läpi moottoritilaan.
Ratikoiden sisätilat kuivataan yöllä varikolla sisäsäilytyksessä pitämällä ovet auki. Älykkäämpää energian käyttöä kuin lämmittää ja puhalluttaa sähköllä, sillä kuivatus tapahtuu nyt kaukolämmöllä.
Kuten alussa auton kohdalla, nämähän ovat valintakysymyksiä. Bussin ylläpidossa on helppo vetää matalaa profiilia ja antaa auton rappeutua, kun auto ei kuitenkaan kestä kelvollisessa kunnossa kovin pitkään. Sillä tavoin voi myydä halpaa palvelua, mutta halpaa eli huonoa on sitten myös palvelun laatu. Verratkaapa Variotramiin samanikäisiä busseja! Valmetin 1970-luvulta alkaen valmistamiin NR-vaunuihin ette voi edes verrata mitään bussia, kun kaikki on jo romutettu.
Antero