Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

KLOY lupasi palata asiaan tällä viikolla, huomista julkisuuteen tuloa asiassa siis odottaen...
Onko huomenna myös Ruhan ratikkahallin jonkinlainen käyttöönottojuhlallisuuskin? Johan sekin piti rakentaa jo 60 vuotta sitten ja suunnitelmat yhdistetystä ratikka+bussivarikosta tehtiin siis jo 1960-luvun alussa. Nyt on vihdoin käsillä sen 1960-luvun hallipäätöksen valmistumisjuhlat! Tuskin kuitenkaan mainitsevat että tontille suunniteltiin jo varsin pikkutarkasti raiteistoja myöten kaikki tosiaan jo 1960-luvun alussa. Se mitä nyt valmistuu, on kopio isoisiemme suunnitelmista. Ainoa uutuus on että ratikkahallin katolle on nyt tehty linja-autoille pysäköintitaso, eikä KLOY:n pääkonttori ole viereisessä tornitalossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun otsikon mukainen projekti on edennyt seuraavaan vaiheeseen. Sain tänään tiedon, että pressuhalliin ainoana jäänyt vaunu 9 on vedetty hallin suojaiselta perältä aivan sen etuosaan ja ovi jätetty auki sillä seurauksella, että vandaalit ovat käyneet töhrimässä vaunun kyljet. Sisätilojen vaurioista ei ole vielä tietoa.
 
Ketjun otsikon mukainen projekti on edennyt seuraavaan vaiheeseen. Sain tänään tiedon, että pressuhalliin ainoana jäänyt vaunu 9 on vedetty hallin suojaiselta perältä aivan sen etuosaan ja ovi jätetty auki sillä seurauksella, että vandaalit ovat käyneet töhrimässä vaunun kyljet. Sisätilojen vaurioista ei ole vielä tietoa.
Onko tuo oven auki jättäminen varmaa tietoa? Helsingin Uutisissa väitetään näin:
Helsingin Uutiset sanoi:
Ratikka oli Koskelan varikon väliaikaisessa telttahallissa odottamassa siirtoa Töölön varikolle. Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori sanoo, ettei ulkopuolisilla ollut halliin pääsyä vaan sen oli lukittu.

– En tiedä, miten sinne on menty.
 
Juu, näin myös tuon uutisen ja väitteen. Luotan itse enemmän siihen, mitä varikolta olen kuullut. Toivottavasti uutisessa pitää paikkansa se, että vaunu puhdistetaan ja viedään Töölön halliin säilöön.
 
Kävin mökkireissun yhteydessä katsomassa tilannetta Karjaalla dronen avulla romuttamon tontin aitojen ulkopuolelta. Valitettavasti havainto oli, että vaunun 339 katto on myös takaa pahasti läjässä ja siinä on iso reikä. Sen sijaan vaunu 12 näyttäisi ulkoisesti ehjemmältä. Muutama kuva enemmän Suomen Raitiotieseuran FB-sivuilla.
 

Liitetiedostot

  • 1716739007396.png
    1716739007396.png
    1.1 MB · Lukukerrat: 30
Viimeksi muokattu:
Aika moni harrastuspiiri kustantaa nykyään omaa harrastustoimintaansa eikä odottele mannan putoamista taivaalta. Jos nuo ratikat ovar harrastajille tärkeitä, luulisi onnistuvan rahojen keräämisen yhdistykselle, teollisuushallin vuokraaminen, ratikoiden ostamisen romuhinnalla ja ratikoiden siirtämisen ratikkaharrastushalliin.

Kyllä meidänkin urheiluseuralla on omat tilat, noin 500 neliötä, joista urheiluseura maksaa itse vuokraa 50k vuodessa, aktiiviharrastajia luokkaa 100. Muutamalle ratikalle saa kyllä halvemmalla tilat kuin urheiluseuralle.

Put your money where your mouth is. Vai onko ratikkaharrastus tärkeää vain niin pitkään kuin joku muu maksaa laskut?
 
Niin, nyt olisi varmaan olennaista tietää, että tapahtuuko tässä kaupungin toimesta vielä jotain vai ei. Ja sen tiedon perusteella voi sitten pohtia seuraavia liikkeitä, sikäli kun niitä on enää mahdollista tehdä. Nuohan ovat tällä hetkellä romuttamon omaisuutta, eikä heillä liene mitään velvollisuutta niitä edes myydä enää pois tuolta, mikäli ovat ne laillisesti omistukseensa hankkineet.

Tässä kohden on selvää, että vaunuun 339 on jo tullut huomattavan merkittäviä vaurioita sen rakenteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Petteri, nyt on kyseessä museoitaviksi / tilausajokalustoksi tarkoitetut kohteet, jotka siirrettiin pois varastotilasta romuliikkeeseen. Aiheesta olisi pitänyt keskustella laajemmin eikä toimia julkisuudelta piilossa. Kyseessä on sentään kaupunki jonka toiminnan pitäisi olla läpinäkyvää.
Ilmeisesti näet näillä vaunuilla pelkän romumetalliarvon, joidenkin muiden silmissä niillä on myös kulttuurihistoriallinen arvo joka on mittaamaton. Isolle osalle yleisöstä taitaa riittää Kaupunginmuseon varastossa olevat kuvat, kenties myös pienoismallit. Mutta miksi keskisen Euroopan kaupunkien ratioteiden nostalgia-ajeluille riittää osallistujia, niin muistelevia paikallisia kuin myös turisteja (Stadin Ratikoiden ajeluratikka sai viime vuosikymmenen lopulla matkailualan palkinnon). Tuntuu kuin Helsingin kaupungin organisaatio ei ole pahemmin kiinnostunut erilaisista pienistä ideoista joita voidaan markkinoida turisteille ohjelmanumeroiksi. Muuten vaan päivitellään että miksi Helsingin matkailutilasto on huonompi kuin viime vuosikymmenen lopulla....
 
Helsinki on organisaationa nihkeä lähes kaikelle ja kaikille, ja aktiivisesti torpedoi omaa tulevaisuuttaan. Tämä ei ole mitenkään museoratikkoihin rajoittunut ongelma. Tai onko se ongelma, kun selvästi kunnan äänestäjien vahva enemmistö haluaa jatkaa sitä.

Hauskaahan se on katella vuodesta toiseen keskustan näivettymisestä kovaäänistä huolestumista. Mutta lisäasukkaat keskustaan ei kelpaa, vaikka tulijoita varmasti riittäisi. Aika nihkeää.
 
Aika moni harrastuspiiri kustantaa nykyään omaa harrastustoimintaansa eikä odottele mannan putoamista taivaalta. Jos nuo ratikat ovar harrastajille tärkeitä, luulisi onnistuvan rahojen keräämisen yhdistykselle, teollisuushallin vuokraaminen, ratikoiden ostamisen romuhinnalla ja ratikoiden siirtämisen ratikkaharrastushalliin.

Kyllä meidänkin urheiluseuralla on omat tilat, noin 500 neliötä, joista urheiluseura maksaa itse vuokraa 50k vuodessa, aktiiviharrastajia luokkaa 100. Muutamalle ratikalle saa kyllä halvemmalla tilat kuin urheiluseuralle.

Put your money where your mouth is. Vai onko ratikkaharrastus tärkeää vain niin pitkään kuin joku muu maksaa laskut?
Kyllä ihmiset saavat esittää turhautumisensa tilanteeseen silloinkin, vaikka rahaa ei ihan heti löytyisi.

Nyt vaunujen romutus seisoo, koska kaupunki itse keskeytti romutuksen valtuutettu Otso Kivekkään vaikuttamisen seurauksena. Tosiasia on, että vaunut päätyivät romuttamolle kaupungin tahdon vastaisesti ja niin, ettei harrastajilla ollut mitään mahdollisuutta "maksaa laskua" niitä koskien.

Minä olen varma, että harrastajilta löytyisi kyllä rahaa noiden vaunujen pelastamiseen. Niin löytyi jopa huonommassa kunnossa olleen vaunun 331 pelastamiseen Haapamäelle.
 
Kävin mökkireissun yhteydessä katsomassa tilannetta Karjaalla dronen avulla romuttamon tontin aitojen ulkopuolelta. Valitettavasti havainto oli, että vaunun 339 katto on myös takaa pahasti läjässä ja siinä on iso reikä. Sen sijaan vaunu 12 näyttäisi ulkoisesti ehjemmältä. Muutama kuva enemmän Suomen Raitiotieseuran FB-sivuilla.
Kiitos murheellisesta kuvasta.

Vaunut olisi pitänyt sääsuojata kolme viikkoa sitten, vaan eipä sitä näemmä useammista pyynnöistä huolimatta ole tehty, vaikka toimitusjohtaja on luvannut, että vaunut haetaan romuttamolta pois, säilytykseen. Saa nähdä.

Jos minä haluaisin tehdä parhaani, jotta vaunut tuhoutuvat, ja sitten saisinkin pomolta ikävän käskyn, että ne pitääkin hakea takaisin sisätiloihin säilytykseen, niin mitä tekisin?

1. Jättäisin huomioimatta eri suunnista tulevat sääsuojaukseen liittyvät pyynnöt ja iloitsisin kovasti toissapäivän rankoista ukkoskuuroista, jotka satavat tuon murjotun katon läpi.

2. Lykkäisin paluukuljetusta niin kauan kuin suinkin kehtaisin, mielellään ainakin syksyn sateisiin asti ellei peräti talven yli.

3. Toteaisin vuoden kuluttua, että nyt on aivan yllättäen niin ikävästi päässyt käymään, että vaunut ovat niin huonossa kunnossa, etteivät ne enää kestä kuljetusta tai ettei niitä muuten enää kannata tuoda takaisin.

4. Ilmoittaisin romuliikkeelle, että sori kun kesti, ei kun pataan vaan.

Ja sitten olisinkin päässyt jo tavoitteeseeni.

Nyt on tuo kohta 1 jo täytetty. Täyttyvätkö vielä kohdat 2, 3 ja 4?
 
Kyllä meidänkin urheiluseuralla on omat tilat, noin 500 neliötä, joista urheiluseura maksaa itse vuokraa 50k vuodessa, aktiiviharrastajia luokkaa 100. Muutamalle ratikalle saa kyllä halvemmalla tilat kuin urheiluseuralle.
Kerrotko meille Urheiluseurasi nimen? Se ei liene suuri salaisuus.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Urheiluseuran nimi on Vakita. Seuran tulot, joilla maksetaan vuokra ja muut kulut tulevat monista lähteistä, pääosin kuitenkin aktiiviharrastajien kukkarosta. Vantaan kaupunki on myös viime vuosina pystynyt tukemaan 25% vuokrasta, se toki helpottaa taloutta ja pienentää maksuja. Aktiivisia harrastajia, jotka harrastavat useampia kertoja viikossa on seurassa noin 100 ja siihen sitten satunnaisempia kävijöitä, joilta tulee myös tuloja, mutta vähemmän, 100-150 päälle. Seuralla on ollut oma sali nyt 13 vuotta, aiemmin pienempi ja halvempi sali 9 vuotta ja nykyinen isompi ja parempi tila 4 vuotta. Sitä ennen toimittiin koulujen saleissa.

Itse olen ollut seuran toiminnassa mukana nyt 25 vuotta ja käyn itse salilla treenaamassa noin 3 kertaa viikossa. Ei kyllä ihan lyhyt treenimatka kun 55-60 minuuttia saa taivaltaa Punavuoresta Varistoon ratikka-juna-kävely-yhdistelmällä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös