Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

Tämän ketjun pääkohteina olevat kolme romuttamolle kuljetettua vanhaa raitiovaunua ovat myös Suomen Linja-autohistoriallisen Seuran jäsenlehti Hetkun tuoreimman numeron (2 / 2024) pääkirjoituksen huomion kohteena. Lähes puolet pääkirjoituksesta käsittelee tätä pöyristyttävää tapahtumasarjaa.
 
Kävin mökkireissun yhteydessä katsomassa tilannetta Karjaalla dronen avulla romuttamon tontin aitojen ulkopuolelta. Valitettavasti havainto oli, että vaunun 339 katto on myös takaa pahasti läjässä ja siinä on iso reikä. Sen sijaan vaunu 12 näyttäisi ulkoisesti ehjemmältä. Muutama kuva enemmän Suomen Raitiotieseuran FB-sivuilla.
Näyttää siltä, että vaunua on siirrelty kouralla edestä ja takaa. On siis käsitelty kuin romua, kuten nyt romuttamon pihassa saattaa olettaakin. Pitäisin vähintään todennäköisenä, että telitkin ovat siirrellessä saaneet siipeensä ja vaunuhan on voitu melkeinpä "pudottaa" lavetilta alas. Vaikea nähdä miten tuosta enää kukaan viitsii tehdä kalua.
 
Olen sanonut sen eri yhteyksissä tämän keskustelun ulkopuolella monille ihmisille (joista monet tosin kirjoittavat tähän ketjuun tai ovat ainakin jlf:n kirjoilla), että en sinänsä usko oikeasti noiden vaunujen säilymiseen. Haluaisin tietysti uskoa, ja kannustan kaikkiin sellaisiin askeliin jotka niiden säilymistä voisi edistää.

Helsingin kaupungin oikeat resurssit ovat rajalliset, vaikka päätöksentekijöillä varmasti on tunnesyistä vaunuja kohtaan jotakin sympatiaa. Minusta tämän keskustelun tavoitteet ovat toisaalla: siinä, että saataisiin jollakin tyydyttävällä tavalla ratkaistua edes joidenkin historiallisten vaunujen tulevaisuus. Niin, että jos Kaupunkiliikenne Oy:n nykyisten historiallisten vaunujen säilyttämiseen ei yhtiöllä tai kaupungilla ole resursseja eikä rahoitusta, voitaisiin edes rauhassa ja avoimesti käydä muita vaihtoehtoja läpi.

On nimittäin niin, että jos asioiden antaa olla ja päätöksiä ja keskustelua vältellään ja lykätään, lopputulos aivan varmasti on kaikille historiallisille vaunuille huono. Epäselvää niiden surullisessa kohtalossa olisi enää vain koska ja miten.

Helsingistä on nyt tulossa Pohjois-Euroopan ainoa tauotta ratikoilla liikennöinyt kaupunki, jossa liikennekelpoisia historiallisia vaunuja ei ole lainkaan. Se on aika jännä saavutus kaupungille, joka vielä joitakin vuosia sitten näki suuren kulttuurisen ja turistisen arvon Stadin Ratikoiden toiminnassa, ja joka ainakin näennäisesti on ollut raitioteistään ylpeä. Mutta jos realiteetit ovat nykyiset, sitten ne ovat, eikä se varmaankaan ole kenenkään meistä muutettavissa.

Otso Kivekkään valtuustoaloitteen kohtalo tulee tietysti antamaan jotain osviittaa siitä, mitä on odotettavissa. Ratkaiseva kysymys on vaunuja koskeva rahoitus.
 
JE, näillä museovaunuilla on museaalinen arvo, jota ei mitata rahalla. Samoin näiden vaunujen PR-arvo. iTodellakin ihmettelen että Hesassa ei ole museovaunuajelutuksia, ei Ratikkamuseolle vievää, eikä kiertoajelua.
Ihmettelen että kaupungilta ei löydy kiinnostusta omaan historiaan ja sen säilyttämiseen, vai onko kaikki mikä voidaan digitalisoida priorisoitua?
 
Helsingin kaupunginmuseolla on Tieliikennemuseo Mobilian varastossa Kangasalla rahalla säilytyksessä kaksi samannäköistä museojohdinautoa. HKM:llä ollaan myös sitä mieltä että heillä on siellä myös museoituja dieselbusseja. Mitkähän ne lienevät?
 
JE, näillä museovaunuilla on museaalinen arvo, jota ei mitata rahalla. Samoin näiden vaunujen PR-arvo. iTodellakin ihmettelen että Hesassa ei ole museovaunuajelutuksia, ei Ratikkamuseolle vievää, eikä kiertoajelua.
Ihmettelen että kaupungilta ei löydy kiinnostusta omaan historiaan ja sen säilyttämiseen, vai onko kaikki mikä voidaan digitalisoida priorisoitua?
Totta kai niillä on mittaamaton kulttuurihistoriallinen arvo. Kuten olisi ollut myös vaikkapa ensimmäisellä nivelvaunulla HKL 31. Minun oma näkemykseni on aivan selvä, että Kaupunkiliikenne Oy:llä vielä olevat historialliset vaunut, myös numerot 12 ja 339, pitäisi pitää liikennekelpoisina tai palauttaa sellaisiksi. Helsingin poliittiset realiteetit ovat ilmiselvästi kuitenkin hyvin toisenlaiset kuin minun henkilökohtaiset toiveeni.
 
Perävaunu 505 ei ole enää Koskelan hallissa. Missä mahtaa olla nyt?
 
On se kuulemma edelleen Koskelassa, seisoo vaan eri raiteella kuin ennen.
 
Ne on tarkoitus siirtää (vaiko jo siirretty, en tiedä) vuokratiloihin odottamaan. Kaiken korjaaminen on periaatteessa mahdollista, mutta kyllä se ainakin 339:n osalta kalliiksi tulisi, siellä on katto murjottu siihen malliin ja nythän se on seissyt myös sateen armoilla viikkokausia.
 
Museoratikoita ei näy enää Karjaalla Romu Keinäsellä. Paikalla on vain jokin tunnistamattomaksi jäänyt nivel.
 

Liitetiedostot

  • DJI_0080.jpeg
    DJI_0080.jpeg
    222.6 KB · Lukukerrat: 47
Kovasti suurentamalla näyttää kolminumeroiselta, ja ainoa pitempään poissa ollut kolminumeroinen välipala on viime kesänä tuleen syttynyt 113, joka on seissyt Koskelan varikon laidalla raiteen 23 pisto-osalla kilvet poistettuna menneen kevään.
 
Vaunu 113 tosiaan hävisi "lepopaikaltaan" Koskelasta joskus heinäkuun alkupuolella, joten eiköhän se se Romu Keinäsellä bongattu nivelvaunu ole.
Sen paikalle Koskelan "romuraiteelle" on ilmestynyt toinen välipalanivelvaunu. Tihrustin sitä tänään ohimenevän bussin ikkunasta: näytti olevan vaunu 92, oli jo jonkin verran riisuttu.
 
Kyseisessä jutussa Kaupunkiliikenteen omaisuuden hallinnasta vastaavan yksikön johtaja sanoo ”Ne ovat arvokkaita, ja niitä pitää jatkuvasti kunnostaa.” Kaupunkiliikenne onkin nyt auttanut tässä prosessissa tarjoamalla paljon enemmän kunnostettavaa.
 
Takaisin
Ylös