- Liittynyt
- 8 Lokakuu 2017
- Viestit
- 518
Oletuksenani on tässä, että kaiken juuret ovat siitä, että HKL yhtiöitettiin Kaupunkiliikenne Oyksi. HKL oli puhtaasti Helsingin alainen. Kaupunkiliikenne Oy liikennöintiä (tuottoisasti) hoitava yritys. Joskin Kaupunkiliikenteen rahoitus tulee kunnilta ja veroista, mutta sille ei makseta museokaluston pidosta (tästä en ole varma, mutta en ole näin kuullut olevan yhtiön tehtävänä).Museoratikkaliikennöinti loppui, kun HKL olisi alkanut periä rataverkon käytöstä niin kovaa hintaa, että liikennöinti olisi ollut tappiollista. Tämän jälkeen vaunut siirrettiin pois myös rataverkolta halliin niin, ettei niillä voinut enää edes ajaa. Oletan, että museoliikennöintiä olisi haluttu jatkaa, jos siihen olisi ollut järkevä mahdollisuus ja näin kaluston omistaja olisi myös tavalla tai toisella saanut vaunuista tuottoa? Nyt ne jäivät seisomaan halliin ilman käyttöä.
Tästä voisin ajatella, että kiinnostaako osaomistajia Espoota ja tulevaa Vantaata tuskin kiinnostaa maksaa museokaluston ylimääräistä säilytystä ja kulkemisen aiheuttamaa kulutusta Helsingin raitiotiekiskoihin. On kuluminen tietenkin vähäistä mitä museoliikenteestä tulisi, mutta en usko, että espoolaiset veronmaksajat haluavat maksaa naapurikunnan tuottamattomasta "huviliikenteestä". Tilanne ei ole kestävä, vaikka nyt jokin väliaikaisratkaisu saadaan.
Kuten aiemmin sanoin, tähän pitäisi löytää jokin kolmas osapuoli, jolle tämä tehtävä tulisi tai vaihtoehtoisesti veroista pitäisi irroittaa osuus, joka Kaupunkiliikenteelle korvamerkittäisi museoliikenteelle.
Tilanne ei tule ainakaan helpottumaan, kun ratikkaliikenne tulee kilpailutukseen aikanaan.
Viimeksi muokattu: