Keskustelun vieminen epäkunnioittaviin äänenpainoihin ei auta konsensuksen löytymisessä. Nyt itse kunkin on aika varmistaa, että omalla toiminnallaan edistää tilannetta, jossa asiat riitelevät, eivät henkilöt.
On tärkeätä hahmottaa asioiden mittasuhteet ja tärkeysjärjestys. Se, että Kaupunkiliikenne Oy ei näe liikennekelpoisia historiallisia vaunuja omaan toimenkuvaansa kuuluvina, on ymmärrettävää. On täysin perusteltu tavoite heiltä keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, liikennepalvelujen tarjoamiseen Helsingin seudun metro- ja raitiovaunujärjestelmillä. Minulla on Kaupunkiliikenne Oy:n väkeä kohtaan sympatiaa siinä mielessä, että heidän ajatuksensa ovat tässä ydinliiketoiminnassa, ja Koskelan varikon meneminen remonttiin aivan varmasti tuottaa päänvaivaa.
Se, mikä nyt tehdyssä romukaupassa sen sijaan oli erittäin pahasti pielessä, oli prosessi. Vaunut myytiin romuksi ilman poliittista keskustelua, tilanteessa jossa vaunua 12 sitoi, olkoonkin vanhahko, valtuuston päätös vaunun pitämiseksi liikennekelpoisena historiallisena vaununa. Vaunu 339 taas oli yksityisen rahoin kunnostettu. Tällaisessa tilanteessa ei yksinkertaisesti ole asiallista, että tällaiset vaunut myydään romuksi ilman että yhtiön enemmistöomistaja on antanut päätökselle selkeän siunauksensa.
Nyt yhä Kaupunkiliikenne Oy:n hallussa oleville historiallisille vaunuille, numerot 9, 12, 157, 175, 339 ja 505 (edit: ja tietysti Kulosaari-vaunulle myös, vaikka se itse asiassa on replika), on löydettävä sellainen ratkaisu, jossa mahdollisuuksien mukaan varmistutaan vaunujen liikennekelpoisuuden säilymisestä myös tulevissa mullistuksissa, ja toisaalta löydetään vaunuille sellainen rahoitus, joka ei ole joka ikisten kuntavaalien aikaan uudestaan ja uudesaan vaakalaudalla. Toivon, että kaupunki tulevaisuudessakin on valmis osallistumaan rahoitukseen ja kantamaan vastuuta. Jos se ei onnistu, sitten yksityisten tahojen on aktivoiduttava. Se ei kuitenkaan ole mahdollista, jos vaunuja pyritään romuttamaan nyt nähdyllä tavalla, pitämällä kaupunki-omistaja ja monet muutkin relevantit tahot pimennossa.
Jännitteenmuutos 750 volttiin on seikka, jota monet ovat tuntuneet some-keskusteluissa pitäneen aivan ylivoimaisena ongelmana. Sellainen se ei ole. Saksassa on (tässä edit) viime vuosikymmeninä maan suurimpien kaupunkien, Berliinin (2023) ja Münchenin (2001), raitiotiet muutettu 600 voltin systeemiltä 750 voltin systeemille. Molemmissa myös liikennekelpoisia museovaunuja on kyetty muuttamaan systeemiltä toiselle menestyksekkäästi. Sama onnistuu kyllä Helsingissäkin, mutta tässä on vielä yksi syy lisää sille, että uusi rahoitusmalli on löydettävä.
Viestiä editoitu: lisätty maininta Kulosaari-vaunusta, täsmennetty Berliinin ja Münchenin jännitemuustosten ajankohtia