Toteamus oli: "Yksityishenkilöille vaunuja ei anneta.". Linkki uutiseenHelsingin uutisissa aiheeseen liittyen Kaupunkiliikenne oy toteaa, ettei se myy yksityisomistukseen vaunuja.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Toteamus oli: "Yksityishenkilöille vaunuja ei anneta.". Linkki uutiseenHelsingin uutisissa aiheeseen liittyen Kaupunkiliikenne oy toteaa, ettei se myy yksityisomistukseen vaunuja.
Eikö vaunuilla tosiaan ole ajettu 5 vuoteen lainkaan? Ainakin sen kuvan sain jutusta. Hieman omituiselta kuulostaa, jos vaunut kuitenkin ajokelpoisina on pidetty.HU: Kaupunkiliikenne Oy ei ole aidosti kiinnostunut löytämään museoratikoille uutta kotia.
Näin yllättäen Kaupunkiliikenne vei arvokkaat museoratikat romuttamolle – Asiantuntijat tyrmäävät perustelut
Raitiotieasiantuntija Antero Alku sanoo, että Kaupunkiliikenne Oy ei ole aidosti kiinnostunut löytämään museoratikoille uutta kotia.www.helsinginuutiset.fi
HU: Kaupunkiliikenne Oy ei ole aidosti kiinnostunut löytämään museoratikoille uutta kotia.
Näin yllättäen Kaupunkiliikenne vei arvokkaat museoratikat romuttamolle – Asiantuntijat tyrmäävät perustelut
Raitiotieasiantuntija Antero Alku sanoo, että Kaupunkiliikenne Oy ei ole aidosti kiinnostunut löytämään museoratikoille uutta kotia.www.helsinginuutiset.fi
Eikö vaunuilla tosiaan ole ajettu 5 vuoteen lainkaan? Ainakin sen kuvan sain jutusta. Hieman omituiselta kuulostaa, jos vaunut kuitenkin ajokelpoisina on pidetty.
Tämä kaikki sekoilu asettaa Nousiaisen puheet aika ikävään valoon.KLOY:n omaisuudenhallinnan yksikönjohtaja Antti Nousiainen väittää HBL:ssä mm. seuraavaa, joka on siis silkkaa pötypuhetta, koska mitään yhteydenottoa ei ole ollut.
Vi utforskade en del alternativ tillsammans med Suomen raitiotieseura (Finlands spårvägsförening) men varken de eller staden hade möjlighet att finansiera en stiftelse.
Eli suomeksi "Selvitimme vaihtoehtoja yhdessä Suomen raitiotieseuran kanssa, mutta heillä tai kaupungilla ei ollut mahdollisuutta rahoittaa säätiötä." https://www.hbl.fi/artikel/cc525d26-bd95-5488-ae32-329303ad39ca
Oikeastihan raitiovaunujen paikka olisi raitiomuseossa. Siellä kuitenkin kipattiin pääosa vaunuista mätänemään taivasalle "kulttuuritekona", jotta saatiin hallin täyttävä esiintymislava. Vertaansa vailla olevista museosta tuli museon irvikuva, jossa on muutama hassu vaunu, käytännössä ajalta ennen itsenäisyyttä.Kysymys kuuluu mielestäni, olisiko vaunujen paikka ennemmin jossain muualla rataverkolla, jossa vaunuista pääsisi nauttimaan? Tai edes museossa. Varikon nurkassa näitä ei kukaan pääse/päässyt ihailemaan. Jos kysyntää vaunuille ja niiden käytölle tarpeeksi olisi varmaan myös mahdollista löytää kestävä ratkaisu saada näitä vaunuja liikenteeseen.
Kyllä vaunujen seisottaminenkin jotain maksaa. Vähintään puhdistusta aika-ajoin ja tietenkin säilytys pinta-ala maksaa, Helsingin vuokrat tuntien.
Suosittelen tekemään oikaisupyynnön HBL:lle ja/tai kysymään vaikka sähköpostitse Nousiaiselta, että milloin ja mitä kautta hän on nämä väitetyt yhteydenotot tehnyt. Samalla voi tarjota yhteistyötä, kun kerta hän on oikein yrittänyt sellaista omien sanojensa mukaan järjestää - ei siispä pitäisi olla mitään syytä kieltäytyä.KLOY:n omaisuudenhallinnan yksikönjohtaja Antti Nousiainen väittää HBL:ssä mm. seuraavaa, joka on siis silkkaa pötypuhetta, koska mitään yhteydenottoa ei ole ollut.
Vi utforskade en del alternativ tillsammans med Suomen raitiotieseura (Finlands spårvägsförening) men varken de eller staden hade möjlighet att finansiera en stiftelse.
Eli suomeksi "Selvitimme vaihtoehtoja yhdessä Suomen raitiotieseuran kanssa, mutta heillä tai kaupungilla ei ollut mahdollisuutta rahoittaa säätiötä." https://www.hbl.fi/artikel/cc525d26-bd95-5488-ae32-329303ad39ca
Ajatus, ettei museokaluston säilyttäminen vuosia tai vuosikymmeniä ole maksanut mitään on kyllä täysin absurdi.Sitten kokonaan toinen juttu on, että miksi Vallilasta ei ole pystytty luopumaan ja varikkotilan kanssa on kipuiltu jo pari vuosikymmentä. Se johtuu siitä, että vastuuasemissa olleet henkilöt eivät ole hoitaneet tonttiaan. Koskela piti rakentaa uusiksi jo vuosituhannen alussa, mutta mitään ei ole vieläkään tapahtunut. Ruskeasuon varikon kanssa on vitkuteltu ja nyt sekin rakennetaan liian pienenä, joten krooninen tilapula ei lopu. Ja sitä ei auta se, että Laajasalon varikko päätettiin jättää toteuttamatta vain muutamien yksittäisten ihmisten päätösten vuoksi. Eli tilanpuute on 100 % itseaiheutettu. Lisäksi vähät varikot aiheuttavat lyhyessä ajassa miljoonaluokan kulut turhien siirtoajojen muodossa ja tämä korostuu etenkin verkon laajentuessa.
Ja mitä tulee kaluston seisottamiseen, niin se ei kyllä ole maksanut mitään, koska pressuhallissa ei vaunuille ole tehty mitään.
Sitä en tiedä mikä on itse hallin järjestely, eli onko se oma vai vuokrattu. Jos ja kun oletettavasti on oma, on se maksanut itsensä, koska se hankittiin käytöstä poistettujen Variotramien varastointiin.
Halli on kaupungin omistamalla maalla ja kaupungin yhtiön käytössä. Eli todellisuudessa se ei maksa mitään. Mutta sisäisellä laskutuksella tuolle voidaan varmasti lätkäistä ihan kuinka vaan mielikuvituksellinen hintalappu.
Näinpä. Ihmettelen mistä raitioseuroilla, joiden vuosi, (HUOM ei kuukausi), -maksu on joitain kymmeniä euroja ja jäsenmäärä ei taida ainakaan tuhansia olla.Koskaan liikkumatonta museokalustoa on yritetty saada moneen kertaan pois varikoilta, mutta Suomen raitioseuralla, Helsingin Kaupungilla tai kaupunginmuseolla tai muullakaan toimijalla ole ollut varaa tai halua vuokrata teollisuushallia, jossa noita sitten oletettavasti ikuisvarastoitaisiin museoratikkaihmisten mielenrauhan säilyttämiseksi, kun vaan joku maksaja löytyisi.
Joku asiaa paremmin tunteva voisi ehkä avata tätä kuviota hieman lisää. Alla olevat päätelmät olen tehnyt julkisuudessa olleista tiedoista, enkä tiedä asiasta enempää.Kyllä tässä museoraitiotieharrastajat saisivat myös katsoa peiliin, sen että museoliikennettä on viimeksi ajettu kai kesällä 2019 luulisi olleen tiedossa.
Ihmettelen vain mistä kymmeniä tai satoja tuhansia tulisi seuroille (viitaten esim vaunujen jännitteen noston kustannuksia +muita kustannuksia)