TEP70 aloitti tämän viestiketjun kertomalla Viron matkustajaliikenteen tilan 9 vuotta sitten. Tehdään päivitys, nyt kun Virossakin on koittanut uusi juna-aika.
Kansainvälinen liikenne
Tallinna-Moskova joka päivä
Tallinna-Pietari joka päivä (aamulla lähtö Tallinnasta, illalla takaisin)
Tallinna-Pietari to, pe ja su (lähtö iltapäivällä, paluu seuraavana aamuna)
Kansainvälistä liikennettä Virossa on poikkeuksellisen hyvin. Pietariin ajetaan siis kahdella junaparilla. Vaikea uskoa, että muutama vuosi sitten tätä junaa ei ajettu lainkaan. Ehkä syyt ajamattomuuteen olivat enemmän poliittiset kuin taloudelliset.
Dieselmoottorijunaliikenne
Idän suunta
Tallinna-Tartto 2 junaparia (+4 pikajunaparia)
Tallinna-Narva 2 junaparia
Tartto-Jõgeva 1 junapari työpäivinä
Tartto-Valga 2 junaparia
Tartto-Koidula 2 junaparia
Etelän suunta
Tallinna-Rapla 4 junaparia
Tallinna-Viljandi 4 junaparia
Tallinna-Türi 4 junaparia
Lelle-Pärnu 2 junaparia
Vuoden alusta lukien ei ole ajettu suoraa junaa Tallinnan ja Pärnun välillä, vaan vaihto on ollut Lellessä. Lelle sijaitsee Raplan ja Türin välissä, ja siellä Tallinnasta tuleva rata haarautuu Pärnuun ja Viljandiin.
Maan sisäisen liikenteen määrä on selvästi kasvanut verrattuna nimimerkki TEP70:n esittämiin kahdeksan vuoden takaisiin lukuihin!
Sähkömoottorijunaliikenne
Tallinna-Klooga Rand 3 junaparia
Tallinna-Paldiski 14 junaparia
Tallinna-Riisipere 12 junaparia (la-su 11 paria)
Tallinna-Keila 13 junaparia (la-su 5 junaparia)
Tallinna-Aegviidu 13 junparia
Aamuisin ajetaan yksi pariton lähtö Paldiskista Tallinnaan ja lauantaisin ja sunnuntaisin yksi pariton lähtö Tallinnasta Keilaan.
Edelleen voidaan huomata, että sähköjunavuorojenkin määrä on kasvanut huimasti kahdeksassa vuodessa. Tosin pudotusta 30 vuoden takaiseen on edelleen.
Flirt-sähköjunia on 18 kappaletta. Niistä aikataulunmukaiseen liikenteenseen tarvitaan noin 11 kappaletta. Dieseljunia on tilattu 20 kappaletta ja aikataulunmukaiseen liikenteeseen tarvitaan noin 14. Miksi junia on tilattu enemmän kuin liikenteeseen tarvitaan? Virossa on suunnitelmana tuplata matkustajamäärät vuoteen 2020 mennessä. Kunnianhimoinen tavoite, kun kriitikoiden mukaan junat ovat jo nyt täpötäynnä!
Blogissaan Elron on luvannut seuraavat muutokset 1.6.2014 alkaen:
- Jokaiselle Narvan junalle on vaihtoyhteys Tapassa Tarton junaan.
- Jokaiselle Narvan ja Tarton junalle on vaihtoyhteys sähköjuniin Aegviidussa.
- Jokaiselle Riian-junalle on vaihtoyhteys Valkassa Tallinnan-junaan.
- Jokaiselle Valkan ja Koidulan junalle on yhteys Tallinnaan pikajunalla.
- Pärnusta on vaihtoyhteys Viljandiin Lellessä.
Elron on ennenkin jättänyt lupaukset lunastamatta. EVR on julkaissut graafiset aikataulut 1.6.2014 alkavalle aikataulukaudelle. Ehkä aikataulut ovat keskeneräiset, sillä kaikkiin ei ole tavarajunia merkitty. Näyttäisi kuitenkin siltä, ettei Valkassa joka junalle muodostu toimivaa vaihtoyhteyttä - ellei sitten Latvian PV muuta aikataulujaan. Ja tuskinpa muutenkaan kovin suosituksi muodostuisi yhteys Tallinnasta Valkaan junalle, joka lähtee kohti Riikaa kello 5.10. Latvialaiset ovat luvanneet toimivan Riika-Tartto-yhteyden alkavan vasta radan peruskorjauksen jälkeen vuonna 2016. No, sekin on parannusta, jos Tallinnasta Riikaan pääsisi kahdella junalla päivässä.
Olen myös nähnyt suunnitelmia tulevista sähköjunien aikatauluista. Junia Keilaan ajettaisiin 15 minuutin välein ja Aegviiduun 20 minuutin välein. Onkohan tuo tavoite ihan mahdollinen Aegviidun radalla? Eikös sinne pitäisi saada tavarajuniakin mahtumaan väliin? Sähköjunilla pitäisi aloittaa myös pikajunaliikenne Keilaan ja ilmeisesti sieltä Paldiskiin.
Ai niin ne kriitikot, joiden mukaan junat ovat aina täynnä... Suomeksi voit kritiikkiä lukea esimerkiksi täältä:
http://todellinentallinna.blogspot.fi/2014/02/omg-koeajo-viron-uusilla-junilla.html
http://todellinentallinna.blogspot.fi/2014/01/viron-uudet-junat-eeppinen.html
Saikohan tuo kirjoittaja ikinä koettua edellisen operaattorin Tarton junien "tilavuutta" ja "matkustusmukavuutta"?