Tekstihän kuuluu sanatarkasti näin: "Matkustajajunassa, jossa on junamiehistö, on junamiehistön annettava ilmoitus junan lähtövalmiudesta kuljettajalle". Junamiehistöllä tarkoitetaan asiayhteydessä konduktööriä.
Matkustajajunia on kahdenlaisia. Toisissa on tarkoitus kuljettaa matkustajia, ja toisissa ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia. On siis pääteltävissä, että matkustajajunassa, jossa ON junamiehistö, ON tarkoitus kuljettaa matkustajia. Kun taas matkustajajunassa, jossa EI OLE junamiehistöä, EI OLE tarkoitus kuljettaa matkustajia. Eli asia ei ole aivan noin yksiselitteinen, kuten ilmaisit.
Juurikin sen takia, että matkustajajunia on kahdenlaisia, määräys on kirjoitettu tuohon muotoon. Sellaiseksi lainkirjoittaja sen on tarkoittanut, ja sellaiseksi se myös tulkitaan.
Minusta tulkintasi on väärä. Ko. kohta on käsittääkseni mm. Dm12 liikenteen takia kirjoítettu sekä konduktöörillisen että konduktöörittömän liikenteen sallivaksi.
Matkustajajunia on kyllä kahdenlaisia, junia joissa on kuljettaja sekä junamiehistö ja junia, joissa on pelkkä kuljettaja.