Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
I-Tuovinen: En väittänyt että VR yhtymä esimerkiksi sumuttaisi, vaan sitä, että se toimii kustannustehottomasti, Helsingin seudun tapauksessa 30% suuremmin kustannuksin kuin HKL.
VR yhtymä varmasti kuluttaa kaikki rahat jotka se saa. Kustannustehottomuuteen on monia syitä kuten ammattiyhdistysvetoinen henkilöstöpolitiikka, tehoton kaluston käyttö ja virheelliset kalustohankinnat kuten esimerkiksi epästandardiuden vuoksi kalliit Sm4 ja Dm12 - junat, ohjausvaunujen puuttuminen IC2 - kalustosta tai Sm3 Pendolino. Samoin VR yhtymä ei välttämättä tähtää aina matkamäärien ja tulojen maksimointiin: esimerkiksi monien "tappiollisten" yhteyksien markkinointi on täysin olematonta. Samoin VR yhtymä ei ole muualla Suomessa lähtenyt mukaan seutulippujärjestlmiin.
GT8N toi esille sellaisia asioita, joissa VR yhtymä on jäänyt kiinni harhaanjohtamisesta. Jos haluatte, niitä ja muita epäkohtia voidaan listata tälle foorumille.
---------- Viesti lisätty kello 19:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:08 ----------
Kuten yllä: tyhjän junan ajaminen tietysti maksaa. Usein junan tyhjyyden syitä voisi hakea myös siitä, että liikennettä ei markkinoida tai että palvelutarjonta on kilpailukyvytön. Esimerkiksi paikallisjunien ajaminen tunnin välein sen sijaan että niitä ajetaan 6-8 paria päivässä voi lisätä käyttäjämääriä enemmän kuin kapasiteettia.
VR yhtymä varmasti kuluttaa kaikki rahat jotka se saa. Kustannustehottomuuteen on monia syitä kuten ammattiyhdistysvetoinen henkilöstöpolitiikka, tehoton kaluston käyttö ja virheelliset kalustohankinnat kuten esimerkiksi epästandardiuden vuoksi kalliit Sm4 ja Dm12 - junat, ohjausvaunujen puuttuminen IC2 - kalustosta tai Sm3 Pendolino. Samoin VR yhtymä ei välttämättä tähtää aina matkamäärien ja tulojen maksimointiin: esimerkiksi monien "tappiollisten" yhteyksien markkinointi on täysin olematonta. Samoin VR yhtymä ei ole muualla Suomessa lähtenyt mukaan seutulippujärjestlmiin.
GT8N toi esille sellaisia asioita, joissa VR yhtymä on jäänyt kiinni harhaanjohtamisesta. Jos haluatte, niitä ja muita epäkohtia voidaan listata tälle foorumille.
---------- Viesti lisätty kello 19:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:08 ----------
Tyhjien junien liikennöinti maksaa ja ei tulisi sen halvemmaksi, jos joku lämpimään maan firma haettaisiin liikennöimään samaa tyhjää junaa.
Kuten yllä: tyhjän junan ajaminen tietysti maksaa. Usein junan tyhjyyden syitä voisi hakea myös siitä, että liikennettä ei markkinoida tai että palvelutarjonta on kilpailukyvytön. Esimerkiksi paikallisjunien ajaminen tunnin välein sen sijaan että niitä ajetaan 6-8 paria päivässä voi lisätä käyttäjämääriä enemmän kuin kapasiteettia.