Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tämä onkin hyvä kysymys, johon odotan vastausta mm. eduskunnan rautateiden ystävien kerholta. Eduskunta valitsee hallituksen, jolla on hallitusohjelma johon sisältyvät voitontavoittelun ja liikennepolitiikan tavoitteet. Ja hallituksessa on omistajaohjausministeri joka käyttää VR-Yhtymän yhtiökokouksessa omistajavaltaa sekä liikenne- ja valtiovarainministerit, jotka jakavat VR-Yhtymälle rahaa voitontekoon. Kansanedustajat ovat tämä ”kaksoisstandardin” ihan itse asettaneet, ja se on ollut voimassa hallituksen väristä ja eduskunnan voimasuhteista riippumatta.Jos puolet junista ajaa tappiolla, miksi VR:n pitäisi niitä ajaa, jos sen samaan aikaan pitää tahkota rahaa omistajalleen. Aikamoinoinen kaksoisstandardi.
En ole tutustunut nuorten enkä nulikoiden ohjelmiin, mutta en ymmärrä, miten yksityistäminen tätä tilannetta muuttaisi. Johan omistajalla on yhtiölleen nyt aivan sama tavoite kuin yksityiselläkin omistajalla. Tai no joo. Yksityinen sijoittaja voi ajatella myös pitkän tähtäimen tuottoa ja se antaa potkut yrityksen operatiiviselle johdolle, jos firma lakkaa antamasta tarjouksia asiakkaille, jotta firman markkinat supistuvat.Tähän tietenkin auttaa se, mitä kokoomusnulik....siis nuoret ehdottavat, VR:n yksityistämistä.
Jos politiikkaa puhutaan, niin keskustalainen liikenneministeri on ensimmäisenä liikenneministerinä koskaan asettanut VR-Yhtymän jakomielitautisen aseman kyseenalaiseksi. Ei tosin hänelläkään ollut voimaa panna VR-Yhtymää odottamaan asiaa käsittelevän työryhmän työn valmistumista, vaan työ tehtiin turhaksi monopolisopimuksella jo ennen työn valmistumista. Eipä juuri tullut tukea kokoomuslaiselta ministeriltä.Kiviniemihän ilmoitti Hesarissa, että hän ajaa palvelujen laajempaa ostamista yksityissektorilta ja KSML on kepulainen lehti, joten ilmeisesti uusliberalismi houkuttaa kunnolla tätä takinkääntäjäpuoluetta.
Mutta ei tämä asetelma ole kiusannut SDP:täkään kun se on ollut hallituksessa, pääministerinä ja liikenneministerinä. Voitontavoittelu on ollut junaliikenteen ykköstavoite, liikennepalveluiden tarjonta tulee sitten jos tulee. Junavuorojen lakkautusten perusteella ei ole tullut.
Antero