Minulle tulee mieleen, että voisiko Rantaradan liikennettä rationalisoida puolittamalla IC-junien määrän, jolloin vapautuvat aikataulupolut Karjaan ja Helsingin välillä voisi siirtää nopeiden lähijunien käyttöön? Turun junat kohtaisivat edelleen Karjaalla mutta eivät enää Salossa. Tällöin junat voisivat paremmin hyödyntää huippunopeuttaan.
2 tuntia on liian harva vuoroväli että ihmiset viitsisivät junalla enää kulkea Helsingin ja Turun välillä. Se merkitsisi paluuta 80-luvun tilanteeseen jolloin juna oli vain vitsi. Silloin kun pendolino-liikenen alkoi 1995 ne kulkivat lähes tyhjinä vaika matka-aika oli 15 minuuttia lyhyempi kuin nyt, koska junat kulkivat joka tapauksessa paljon harvemmin kuin bussit.
Omalla autolla, bussilla ja junalla matka-ajat ovat lähellä toisiaan mutta junakyyti on saatava luotettavammaksi ,eli pysyttävä aikataulussaan paremmin. Matkustusmukavuudeltaan juna on paras mutta hinta joidenkin mielestä liian korkea. Eli jotain sille hinnalle pitäis tehdä.
En kannata express-vuoroa joka ei pysähtyisi väliasemilla ollenkaan, voihan VR kokeilla yhden aikataulukauden sitä mutta en usko että saavat enemmän matkustajia kuin nyt, jos Karjan pysähdys varsinkin jää pois.
Aikatauluteknisesti Espoon pysähdyksen korvaamisella Leppävaaran pysähdyksellä ei voiteta matka-aikaa koska Leppävaara on suoralla jolla juna nyt ajaa täysillä ohi, mutta Espoo on hidastavan mutkan takia, eli matka-aika pitenisi minuutilla. Myös matkustajavirtoja ajatellen, niin sitten kun länsimetro aloittaa ensi vuonna, tulevat metron varrella asuvat ennemmin kulkemaan metrolla Helsingin päärautatieasemalle jos haluavat Turun junan kyytiin, kuin bussilla Leppävaaraan. Espoon asemaa käyttävät nyt keski-espoolaiset, kauniaislaiset ja espoonlahtelaiset joilla on hyvät juna tai bussiyhteydet Espoon asemalle, ja ainakin paremmat kuin Leppävaaraan. Kirkkonummen pysähdyksen poisjättämine ajaisi heidät kokonaan liikennemottiin tai ainakin paluuta 1970-luvulle Turun ja länsi-uudenmaan suunnan junayhteyksien osalta. Silloinhan suurin osa Turun junista ei pysähtynyt ollenkaan Helsingin ja Karjaan välillä. Näin suuren matkustajajoukon jättämine vailla palvelua näkyisi matkustajamäärien vähentymisenä vaikka joitakin korvaavia matkustajia saataisiin Leppävaarasta. Kyse ei ole ota tai jätä tilanteesta koskaa lähes joka espoolaistaloudella on auto. Lisäksi nykyisellä Espoon asemalla on paremmat liityntäpysäköinti- ja saatto/noutomahdollisuudet kuin Leppävaarassa.
Y-juna kannattaisi ensi alkuun korvata S-tai U-junilla jotka jatkavat Siuntioon. Espoon kaupunkiradan rakentaminen pitäisi aloittaa mahdollisimman pian että rantaradan nopeammat ja hitaammat junat voisivat käyttäisivät eri raiteita Espooseen asti, jolloin kaikki Kirkkonummelle ajavilla lähijunilla olisi sama pysähdyskäytäntö, eli sama kuin U-junilla nyt, mutta Espoon ja Leppävaaran välillä ei pysähdyksiä. Kauklahden ja Helsingin välillä kulkisi kaikila asemilla pysähtyvä E-juna. Kauklahden asemalta kannattaisi rakentaa pistoraide ja laituri nyklyisen, ja lakkautettavaksi suunnitellun Mankin seisakkeen lähelle joka toimisi E-junan pääteasemana, jolloin Kirkkonummen/Siuntion junat voisi ohittaa Mankin.
Kalustonkierron tehostamiseksi kannattaisi osa rantaradan junista pistää jatkamaan Helsingistä Kouvolan suuntaan, kuten tehtiin muutama vuosi sitten. Joku Allegro-vuorokin voisi lähteä Turusta Helsingin sijaan, esim aamun laivajuna Turusta Helsinkiin ja illalla takaisin voitaisiin ajaa Allegrolla joka käy Pietarissa asti, toki sallien kotimaan matkustuksen Turun ja Helsingin välillä. Se voisi tuoda lisää kansainvälisiä matkustajia.
t. Rainer