Yhdys sanat ja oikeinkirjoitus

Kuinka vastenhakoisesti luenkaan nykyään tätä säiettä. Voisiko nämä siirtää bussipuolen osastoon, niin välttyisin täydellisesti lukemasta näitä?

Eihän kukaan pakota lukemaan, vaikka tämä olisi missä osastossa. Mielenkiinnosta kysyisin, kuka tässä ketjussa mielestäsi otti sivistyssanat puheeksi?

[N.N. ei ole kukaan henkilö]

Ei ehkä henkilö, mutta olisiko sivistyssana?

Kyllä minulle nykykieli kelpaa. En kaipaa "Agricolan suomea".

Mutta kun sen nykykielen määrittely on hiukan vaikeaa: Mikä oli nykykieltä 20 vuotta sitten, ei ole sitä tänään. Jokaisen mielestä varmasti tuntuu omimmalta se yleiskieli, minkä on peruskoulussa tai sen edeltäjissä oppinut, mutta se ei tarkoita, että kieleen sen jälkeen tulleet muutokset olisivat automaattisesti huonoja.

Konsultti-tietotekniikka -Suomi on ominut noita englanninkielisiä lainasanoja ylen määrin. Ei puhettakaan, että otettaisiin käyttöön jokin suomenkielinen uussana.

Sinun suomesi teki suomesta Suomen. Kyllä tietotekniikan alalla on otettu käyttöön paljon suomenkielisiä uussanoja, ja suomennoksia vieraskielisille termeille ehdotetaan tiheään. Asiansa osaava ammattilainen (vaikka sitten konsultti - joka muuten on lainasana) osaa kyllä käyttää asioista suomenkielisiä termejä, silloin kun sellainen on olemassa. Aloilla, joilla käytetään opetuksessa paljon vieraita kieliä, pidetään kyllä myös huolta siitä, että vieraskielisiä termejä ei suomenkieliseen tekstiin sekoiteta.

Eihän se ole mitään lainaamista, jos ensin otetaan jokin vieraskielinen sana jonkin pienen piirin käyttöön sellaisenaan, ja yritetään vakuuttaa, että tämä on tätä kielen kehitystä! Se on aivotonta kopsaamista.

Miten sanojen lainaaminen mielestäsi toimii?
 
Vs: Positiivinen diskriminointi

...... että suomessa kysymysmerkkiä ei edellä välilyönti. Kuten ei huutomerkkiäkään.

Itse asiassa tuossa on useampia.

Hezec jo sanoi, että jälkimmäinen virke tosiaan ei ole täydellinen, koska siitä puuttuu predikaatti. Se mennee tässä tapauksessa jälleen genreen sopivaksi ilmaisuksi ihan hyvin. Mutta mitä muuta siis?
 
Vs: Positiivinen diskriminointi

Hezec jo sanoi, että jälkimmäinen virke tosiaan ei ole täydellinen, koska siitä puuttuu predikaatti. Se mennee tässä tapauksessa jälleen genreen sopivaksi ilmaisuksi ihan hyvin. Mutta mitä muuta siis?

että suomessa kysymysmerkkiä ei edellä välilyönti.

Mikä tuossa lauseessa on kieliopillisesti oikein ? Parempi kysyä näin päin.
 
Ei puhettakaan, että otettaisiin käyttöön jokin suomenkielinen uussana. Sehän olisi rahvaanomaista ja samalla näytetään miten paljon fiksumpia he ovat verrattuna meihin taviksiin.

Tämä on vain mielipiteesi, ja mielestäni olet erittäin väärässä. Oma mielipiteeni on, että kieltä käytetään kuten käytetään, koska a) se on helpointa, b) sillä tekee itsensä ymmärretyksi ja c) sillä sulautuu osaksi omaa viiteryhmäänsä. Mitään näyttämisen halua siinä ei ole, vaan pikemminkin päinvastoin. Jos näyttämisen halua on, korkeintaan sen viiteryhmän sisällä: oman alan sanasto pitää hallita, ja se on osa ammattitaidon tunnusmerkkejä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:55 ----------

että suomessa kysymysmerkkiä ei edellä välilyönti.

Mikä tuossa lauseessa on kieliopillisesti oikein ? Parempi kysyä näin päin.

Siinä on kaikki kieliopillisesti ihan oikein.
 
Muuten "positiivinen diskriminointi" on helppo, siis myönteinen syrjintä!
"Matkalainen" esimerkiksi ei ollenkaan halua ymmärtää mitä tarkoitan.
En nyt ollenkaan tarkoita, että tutkijoiden lääketieteen, kvanttifysiikan ja ties minkä yhteydessä pitäisi suomentaa alan sanastoa.
Niin nykykieli; eikös se ole sitä kieltä mitä nykyään puhutaan? Lapsuudessani kielemme oli erilaista kuin nykykieli. (Vastahan olimme juuri oppineet tekemään hormillisia tulisijoja asuntoihin.) Kieli muuttuu ja muuttukoon. Mutta ei kai kaikkea sontaa tarvitse ujuttaa kieleemme ja ehkä vain siksi, että itsetunto kohoaa, kun "hallitsee" moisten sanojen käytön?
Tämä forum ei tarvitse sellaista nykykieltä.
Elmo Allen sanoi:
Jos näyttämisen halua on, korkeintaan sen viiteryhmän sisällä: oman alan sanasto pitää hallita, ja se on osa ammattitaidon tunnusmerkkejä.
Juuri noin tuossa ylempänä ainakin yritin tarkoittaa.

Eivät minulla otsasuonet pullistele enkä kiristele hampaitani. On tavallaan ollut opettavaistakin. Vaikenen tästä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri noin tuossa ylempänä ainakin yritin tarkoittaa.

Miksi sitten tulkitset, että markkinoinnin sanaston käyttö täällä olisi pätemistä, kun kerran täällä ei ole sitä viiteryhmää?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:11 ----------

että suomessa kysymysmerkkiä ei edellä välilyönti.

Mikä tuossa lauseessa on kieliopillisesti oikein ? Parempi kysyä näin päin.

Ja jotta nyt ei tarvitsisi enää tähän palata, niin selvitetään nyt sitten suomen peruskielioppia soveltaen, miksi tuo lause on ihan oikein. Se on hitusen jo vaikeaa, kun näin helppoon lauseeseen ei ole suomen kielessä opetellut samalla tavoin kielioppisääntöjä kuin vieraisiin kieliin.

Mutta siis: Lauseen predikaatti on "edeltää", subjekti "välilyönti", objekti "kysymysmerkkiä". Subjekti on ihan oikein nominatiivimuodossa, yleisnimenä pienellä ja yhteen kirjoitettuna, koska se on yhdyssana. Predikaatti on kieltomuodossa ja ihan oikein rakennettu: ei + verbin vartalo. Kieltosanan paikka on ihan oikein; voisi olla monessa muussakin, mutta juuri ennen predikaattia on varmasti oikein. Objekti on ihan oikein taivutettu partitiivissa, joka on akkusatiivin lisäksi se toinen sallittu objektin sijamuoto. Sen lisäksi on määresana "suomessa", joka on kielen nimenä kirjoitettu oikein eli pienellä alkukirjaimella. Lause alkaa alistuskonjunktiolla, jolla suomen kielessä ei sinänsä ole merkitystä lauseen rakenteeseen ja sanajärjestykseen. Sanajärjestys kokonaisuudessaan on ihan oikein; suomen kieliopissahan se on hyvin vapaa.

Toivottavasti tämä oli nyt kattava selitys siitä, mikä lauseessa on kieliopillisesti oikein, ja voimme keskittyä siihen, mikä siinä on kielioppia vastaan.
 
Ei, et ole ainoa ketä ne häiritsevät. Olen pannut merkille, että varsinkin Tokmanni-ketjun myymälöissä (Robinhoodit sun muut) näkee erittäin huonoa oikeinkirjoitusosaamista (tai vaan yleistä huolimattomuutta?). Seuraavanlaiset esimerkit eivät olisi myymälän hintalapuissa ollenkaan tavattomia.

KARKKIKATU IRTOM
AKEISET

PHILIPS PARRANAJ
OKONE

Ihmetyttää vaan, että mikä kone näitä suoltaa ulos, eikö niitä edes tarkisteta ennen kuin ne laitetaan esille :D

Valtion hallinto sekä Puolue koneisto.

Esi merkiksi on sellaista kuin Liik enne vira sto http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/images/logo.png ja sosdemien uusin kokous lanseerasi tämän: Oikeu den mukai nen (tms. kun ei näy loppua) http://www.sdp.fi/images/articles/ajankohtaista/pysty/jutta-kuopio-5788.jpg

Sanoiko, joku että yhdys sanojen pätkiminen ja väli merkkien väärin pano tulee, siitä että on niin paljo Englanti mielessä. Ei ,se ei siitä johdu vaan he kyllä asiat osaa, mutta he eivät osaa enää suomen kielen sanoja. Suomen Englantilaiset laittaa paljon tuntemattomia sanoja kirjotukseensa ja yhdys virheet tulee perus koulun käyneiltä ,ei osaa koti kielen sääntöä, kun johto ja hallinto tekee paljon hallaa.
 
"Matkalainen" esimerkiksi ei ollenkaan halua ymmärtää mitä tarkoitan.

Haluan. Todellakin haluan. Et vain tee siitä kovin helppoa.

En nyt ollenkaan tarkoita, että tutkijoiden lääketieteen, kvanttifysiikan ja ties minkä yhteydessä pitäisi suomentaa alan sanastoa.

Selvä. Mitä sitten mahdat tarkoittaa?

Niin nykykieli; eikös se ole sitä kieltä mitä nykyään puhutaan? Lapsuudessani kielemme oli erilaista kuin nykykieli. (Vastahan olimme juuri oppineet tekemään hormillisia tulisijoja asuntoihin.) Kieli muuttuu ja muuttukoon. Mutta ei kai kaikkea sontaa tarvitse ujuttaa kieleemme ja ehkä vain siksi, että itsetunto kohoaa, kun "hallitsee" moisten sanojen käytön?
Tämä forum ei tarvitse sellaista nykykieltä.

Nykykieli nimenomaan on sitä mitä nykyään puhutaan, ja siksi muuttuu alati. Tästä olemme ilmeisesti täysin samaa mieltä. Kieleen ei myöskään tarvitse hyväksyä kaikenlaista "sontaa" (eikä nähdäkseni ole hyväksyttykään). Tästäkin lienemme samaa mieltä.

Eri mieltä lienemme sitten siitä mikä on sontaa. Tämä koko debatti lähti alunperin täysin toisaalla käytetystä niche-sanasta, jota jotkut ilmeisesti pitävät "itsetunnon kohottamisena". Se on kuitenkin nykysuomeen juurtunut sivistyssana, jolle ei ole selkeää suomenkielistä vastinetta. Kukaan ei odota, että jokainen osaisi nikottelematta arvata sen merkitystä, eikä kukaan ole (täällä) kritisoinut sen merkityksen selventämistä saati kysymistä. Typeränä on pidetty tämän sanan käytön kritisoimista, juuri siksi koska sille ei ole selkeää, nasevaa vastinetta "puhtaassa" suomen kielessä.

Mitä mieltä muuten olet sanan "sosiaalinen" käytöstä? Sekin on alunperin sivistyssanana kieleen tullut, ja on jopa joskus ollut kirjoitusasultaankin "socialinen". Nykyään sitä harva edes ajattelee lainasanana. Kysyn, vailla sarkasmia tai ilkeyttä, olisiko mielestäsi ollut parempi keksiä sille joku suomalaisempi vastine?
 
että suomessa kysymysmerkkiä ei edellä välilyönti.

Lause on oikein, aivoni lukivat edellä, kun olisi pitänyt tulkita edellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:10 ----------

Siitän on jo kymmenen vuota kun sain tämän kijoituskoneen lahjaki. En ole vielä kiljoitelut tapeeksi. Teen vipheitä, mutta en anna persiksi.

Hyvää Ötyä !
 
Olen vähän huono hakemaan tietoa. Osoitatko minulle sen tutkimuksen, jonka mukaan metrosta tykkääminen "perustuu vahvasti markkinoinnillisiin keinoihin", eikä esimerkiksi vaikkapa itse metroon, Itä-Helsingin liikenneyhteyksiin, sosiodemograafisiin seikkoihin tai muihin, vähän uskottavampiin tulkintoihin todellisuudesta?
Tähän vastaan kirjoituksen lopuksi.

OIkeasti nyt. Markkinointi on se aine, jonka tenteistä krapulaiset opiskelijat käyvät keräämässä noppia. kun Kela ahdistelee opintojen etenemisestä. Tuomiojan mielestä teologia ei kuulu yliopistoon, samaa mieltä, mutta kyllä mä heivaisin markkinoinnin ensiksi.
Sitten sieltä pitäisi heittää varmaan pois AMK-puolelle myös arkkitehtuuri ym. soveltavat tieteet. Ja naistutkimus Humakkiin, vai mitä? Ja entäs ne kieli- ja kirjastokurssit?

Mielestäni kylmän tieteen ohella yliopistoon mahtuu myös soveltavaa, ammattiin valmentavaa koulutusta. Markkinoinnin tieteellisyydestä voi olla montaa mieltä, mutta mitä luulet, minkä kattokäsitteen alle mahtuvien asioiden avulla esim. sellaiset yritykset kuin Apple ja Coca-Cola ovat nousseet maailman myydyimpien ja arvostettujen brändien joukkoon? Miksi jotkut ihmiset käyvät Lidlissä ja toiset Stockmannilla Herkussa, vaikka nämä sijaitsisivat vieri vieressä? Ja ketkä sekakäyttävät molempia ääripäiden ruokakauppoja ja mistä syistä? Esim. näitä asioita tutkii markkinointi, kuten varmaan tiedätkin, jos teidän opetuksenne on ollut laadukasta. Mulla on vähän semmoinen tuntuma peruskurssilla istuvana, ettei ole ollut. Tai sitten johtui poissaolosta. :)

Suomi on harvinaisen teoriapainotteinen maa kauppatieteiden opetuksessa.
En tunne muita kauppakorkeakouluja, mutta Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulussa (ent. Tampereen yliopiston Kauppakorkeakoulu) opetetaan hyvin pragmaattisesti kauppatieteitä, myös markkinointia.

Nämä ovat hyviä pointteja, mutta menevät vähän ohi. Markkinointi ei ole vain markkinointiviestintää, vaan se alkaa siitä, että asiat alun perinkin mietitään markkinoinnin näkökulmasta: keitä tämän "tuotteen" käyttäjät ovat, miten he toimivat ja mitä he haluavat? Paljolti siis sitä, että joukkoliikennettä tuotettaisiin asiakaslähtöisesti eikä tuotantolähtöisesti.
Peukku tälle.

Homma lässähti vasta siinä vaiheessa, kun jonkun olisi pitänyt kertoa kansalle, mitä nyt on tapahtumassa. Kukaan ei kertonut, joten kansa ei tajunnut ja ryhtyi nurisemaan. Sääli.

USA ei taida monenkaan mielestä olla mikään joukkoliikenteen mallimaa, mutta jenkkityyliin siellä silti osataan markkinoida myös joukkoliikennettä. Useammassakin kaupungissa olen törmännyt paitsi joukkoliikennevälineissä myös niiden ulkopuolella mainontaan, jossa kehutaan ja todistellaan jotain tiettyä yhteyttä, kulkuneuvoa tai ominaisuutta. Esimerkiksi verrataan matka-aikoja henkilöauton ja raitiovaunun kesken tai mainostetaan uutta yhteyttä kertomalla ydinasiat selkeästi ja ymmärrettävästi: "aamukuudesta iltayhteentoista vartin välein kaikkiin näihin paikkoihin" ym. Meillä pitäisi osata lukea Metro-lehden HSL-palstaa ja tutkia pysäkkikatoksiin läiskittyjä A4-tiedotteita. Jos ei tee kumpaakaan, kuten vaikkapa autoilija kai harvemmin tekee, ei tiedä tuon taivaallista mistään.
Peukku myös tälle…

Ei tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että markkinointi sinänsä olisi jotenkin humpuukia. Jos olisi, niin ei yksityiset firmat käyttäisi siihen miljardeja rahaa. Meillä opiskellaan muutenkin korkeakouluissa kaikenlaista roskaa, joka ei niihin kuuluisi.

Markkinointi ei ole rakettitiedettä, fiksu tyyppi oppii vaikka amiksessa ihan riittävästi markkinoinnin ja toimivan viestinnän teoriaperusteita ja työharjoittelussa oppii sitten soveltamaan niitä käytäntöön.
…ja tälle.

Mun nähdäkseni siitä, mihin yritykset käyttävät rahaa, ei voi päätellä asian tarpeellisuutta. Markkinoinnin osalta voi vieläpä todeta, että jotkut tutkimukset kertovat yritysten käyttävän rahaa markkinointiin lähinnä siksi, että kilpailijatkin käyttävät. Toki näissä äärimmäisen pehmeissä tieteissä saadaan tutkimuksista sellaisia tuloksia kuin halutaan, joten pintapuoleisella perehtymisellä on vaikea sanoa mitään tulosten luotettavuudesta.
Jos yritys näkee markkinoinnin vain jonain erillisenä momenttina kirjanpidossa, niin mennään metsään.

Olen ollut duunissa yhdessä melko suuressa rakennusalan yrityksessä, joka ei toimitusjohtajan (ja pääomistajan) kertoman mukaan ole koskaan harkinnutkaan mitään markkinointiin liittyvää yrityksen tuloksen/menestyksen parantamiseksi. "Olemme keskittyneet rakentamiseen". Kolmesta peestä ensimmäinen on tietysti hoidossa tuollakin asenteella. Ystäväni pyörittää tällä hetkellä kaupanalan erikoisliikettä (liikevaihto reilun miljoonan, kasvu viime vuodet kymmeniä prosentteja), eikä ymmärrä markkinoinnista mitään. En usko, että nämä anekdootit ovat mitenkään erityisiä.
Markkinointi-nimistä oppiainetta ei edes opetettu Suomen yliopistoissa ennen 1970-lukua, vaan siihen sisältyvät käsitteet olivat erilaisten kauppatieteellisten nicheiden (erillisten lokeroiden :p) sisällä. Asiakasviestintä, mainonta, myynti, tuote- ja asiakassegmentointi (;)) ja kaikki muu vastaava on yhdistetty yhden ison käsitteen alle, joka harmi kyllä on yleiskielessä pelkistetty yksinomaan mainonnaksi ja myyntiin tähtääviksi asiakaskontakteiksi (esim. telemarkkinointi).

Markkinoinnilla on varmasti sijansa maailmassa, mutta väittäisin kaupunkijoukkoliikenteen suosion perustuvan ensisijaisesti käsittämättömän moniin muihin asioihin kuin hyvään markkinointiin. Uskaltaisin jopa lyödä aika isosti vetoa siitä, että jos HSL:n toiminnoista ja budjetista karsittaisiin kaikki markkinointiin liittyvä kokonaan, niin se ei näkyisi joukkoliikenteen käyttäjämäärissä millään aikavälillä mitenkään. Jos tällä hetkellä markkinointiin käytettävä raha ja energia käytettäisiin johonkin muuhun, vaikka pysäkkikatosten rakentamiseen tai liikennevälineiden siivoamiseen, niin käyttäjämäärät nousisivat. (Ja tokihan markkinointi-ihmiset näkevät tuon markkinoinnillisena valintana. Tosiasiassa se on kuitenkin vain keskittymistä olennaiseen.)
Palataan takas alun metroon.

Mitä luulet, kuinka suosittu metro olisi, jos se olisi tasan samanlainen kuin bussijärjestelmä, josta markkinointiajattelu on unohdettu kokonaan: 3 m korkea sähköjunan kuvalla varustettu tolppa ja päre "44, 44A RUOHOLAHTI GRÄSVIKEN" sisäänkäynnin kohdalla, asemalla viime talviaikataulun A4-kokoinen aikataulu ja vuoden 1994 linjakartta, jossa metro olisi yksi sinisistä viivoista kartalla – tai vaihtoehtoisesti kartan ainoa linja, kun bussit, ratikat ja junat olisivat ihan omia järjestelmiään omine karttoineen. Juna olisi lisätulojen takia mainosteipattu ihan mihin sattuu-kuoseihin (okei, tätä on tapahtunut). Kotiin ei jaettaisi aikataulukirjaa, vaan sitä myytäisiin virka-aikaan avoinna olevalla palvelupisteellä ja netissä aikataulut olisi ainoastaan PDF-formaatissa. Ei myöskään puhettakaan, että linjalla kelpaisi sama lippu kuin bussilinjoilla, ja päivälipun sijaan perittäisiin rahakkailta turisteilta joka matkasta kertamaksu.

Kuulostaako tutulta? Minusta kuulostaa erittäin paljon vaikkapa Hämeenlinnalta.

Suomen raideliikenteessä paras esimerkki on paikallisjunaliikenne suurilla kaupunkiseuduilla, jonka mahdollisuudet pilattiin vuosikymmeniksi markkinointiajattelun täydellisellä puuttumisella. Esimerkiksi Tampereen Vehmaisissa, Messukylässä ja Järvensivulla aniharva edes tiesi 1980-luvulla, että junalla pääsisi muutamassa minuutissa keskustaan tunnin välein – tosin 1983 leikkausten jälkeen enää kolmesti päivässä.

En ole tutkinut tätä tieteellisesti, eikä mulla ole linkittää tähän tutkimusta, mutta mulla on vahva hypoteesi, että onneton markkinointiosaaminen on vaikuttanut siihen, miksi joukkoliikenne on liikennelaitoskaupunkien ja pitkän matkan kaukoliikenteen ulkopuolella muuttunut auringonlaskun alaksi, kun samankokoisissa (poliittisesti) länsieurooppalaisissa kaupungeissa joukkoliikenne yleisesti menestyy varsin hyvin.
 
Kotiin ei jaettaisi aikataulukirjaa

Ei muuten enää jaetakaan. HSL lopetti sen jakamisen ainakin Helsingissä viime syksynä, juuri silloin kun sitä tosiaan olisi tarvinnut, kun iso osa bussilinjoista muuttui kokonaan uuteen uskoon. En tiedä, jaetaanko sitä edelleen naapurikunnissa. Välillä tuntuu siltä, että markkinointiposse tosiaan yrittää tehdä kaikkensa pilatakseen suunnittelupossen työn.
 
En tiedä, jaetaanko sitä edelleen naapurikunnissa.
Mitä ilmeisimmin jaetaan. Muutin vastikään otaniemeläiseen soluasuntoon, ja tyhjentäessäni postilaatikosta kuukauden edestä pizzamainoksia vastaan tuli myös Espoon aikataulukirja. Täällä sitä taas luulisi kaikkein vähiten tarvitsevan, kun alueella on luultavasti eniten internet-päätelaitteita ja niihin tottuneita käyttäjiä per asukas koko seudulla, ja ihmiset asuvat täällä nimenomaan siksi, että päivittäinen liikkuminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Luonnollisesti myös itse kirjan takakannesta löytyy Reittioppaan mainos.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että fiksumpaa olisi jakaa säännöllisesti koteihin pieniä lehtisiä, joissa on liikennetiedotteita ja vinkkejä. Samalla tavoitettaisiin se enemmistö, joka ei nyt törmää vastaavaan ajankohtaistietoon Metro-lehden takasivuilla.. Toki infolehtisen mukana voisi olla vaikka ilmainen tilauskaavake aikataulukirjalle, jos joku sellaisen oikeasti vielä haluaa. Aikatauluilla vain on tapana muuttua, eivätkä pitkät listat päätepysäkkien lähtöaikoja juuri auta suunnittelemaan omaa liikkumista muuten kuin ko. päättärin läheltä linjan varrelle

(Aletaan muuten taas olla aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta...)
 
Minä kysyin eri asiaa, mutta vastasit toiseen. Kirjoitapa oikeinkirjoittaen oikeinkirjoitusta koskeva kommenttisi, niin päästään keskustelemaan itse varsinaisesta asiasta.

"Kuten ei huutomerkkiäkään" ei ole itsenäinen lause, koska siitä puuttuu verbi, joten periaatteessa se pitäisi liittää edeltävään lauseeseen pilkulla. Tlajusen käyttämä erottelu voidaan ymmärtää painottavana tehokeinona, mutta kieliopillisesti parempi tapa ilmaista sama painotus on käyttää ajatusviivaa pisteen sijaan.

Jos nyt viilataan pilkkua oikein kunnolla, niin oikeinkirjoitus ja stilistiikka (keksikääpä tuolle "suomenkielinen" vastine:)) eivät ole sama asia. Oikeinkirjoitus ei varsinaisesti kata lauserakennetta, vaan nimensä mukaisesti nimenomaan kirjoitusasun: kirjainten (grafeemien) määrän, laadun (iso vai pieni) ja järjestyksen sekä välimerkit. Niinpä lauseen syntaktiseen rakenteseen eli siihen ovatko kaikki syntaktiset toimijat (koulukieliopissa lauseenjäsenet) paikallaan liittyvä epäkohta ei oikeastaan ole oikeinkirjoitusasia.

Mitä tulee lainasanoihin, niin nykykielitiede pyrkii erityisesti välttämään arvottavaa tulkintaa: ei ole "hyviä" tai "huonoja" lainasanoja. Sen, onko jokin sana tai ilmaus osa yleiskieltä, pitäisi riippua vain ja ainoastaan niiden käytön laajuudesta: jos kyseinen ilmaus yleistyy voimakkaasti, on se osa yleiskieltä. Riippumatta siitä, pidetäänkö tätä ilmausta kelvollisena tai sopivana.
 
Takaisin
Ylös