Yhtenäinen väritys

Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Itse olen tilaajavärityksen kannalla, kunhan koko kalusto saadaan kerralla väritettya niihin. Ja suotavaa olisi että väritys ei olisi se tuttu ja turvallinen hkl, sillä nyt viimeistään ihmisistä pitäisi saada kitkettyä sana hkl:n bussi ja hkl sitä ja tätä jne. pidetään hkl jäämistöt siellä kiskoilla.

myöskin edellistä siteeraten bussien pohjavärin pitäisi olla valkoinen koska se on yhtä poikkeusta lukuunottamatta bussiyhtiöiden pohjaväri valmiiksi. Olisin jonkun sta tyyppisen värityksen kannalla laivoineen ja saarineen sillä ne piristävät ilmettä kummasti!
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Itse olen tilaajavärityksen kannalla, kunhan koko kalusto saadaan kerralla väritettya niihin. Ja suotavaa olisi että väritys ei olisi se tuttu ja turvallinen hkl, sillä nyt viimeistään ihmisistä pitäisi saada kitkettyä sana hkl:n bussi ja hkl sitä ja tätä jne. pidetään hkl jäämistöt siellä kiskoilla.
HKL-värityksessä olisi sekin huono puoli, että sen seuraajalla (HelB) lienee edelleen autoja HKL-aikaisessa värityksessä jolloin se saisi aiheetonta etua tilaajaväritykseen siirtymisestä.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Minäkin kannatan tilaajaväritystä, mutta mielestäni HSL:n bussin väriksi sopisi tutu Helsingin sininen väri. Alusta lähtien Helsingissä bussit ovat olleet sinisiä, joten jokin valkoinen bussi oransseilla raidoilla tai jotain sellaista vaikuttaa minun mielestä aivan typerältä.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Minäkin kannatan tilaajaväritystä, mutta mielestäni HSL:n bussin väriksi sopisi tutu Helsingin sininen väri. Alusta lähtien Helsingissä bussit ovat olleet sinisiä, joten jokin valkoinen bussi oransseilla raidoilla tai jotain sellaista vaikuttaa minun mielestä aivan typerältä.
Samaa mieltä, minkäs sille mahtaa jos Helbillä sattuu olemaan exHKL-busseja, se ei ole pääsyy värin valinnassa.. Mielestäni TKL:n värisävy ja aaltomuotoilu sopisi parhaiten..

 
Katsokaapas tämän päivän (21.8.) Hesaria, sivu A14.
Näköjään HSLn busseista tulee sini-valkoisia. Hyvä niin. :)
 
Katsokaapas tämän päivän (21.8.) Hesaria, sivu A14.
Näköjään HSLn busseista tulee sini-valkoisia.

Kun minulle ei tule paperi-Hesaria enkä nyt jaksa ostaa diginumeroakaan, täytyy kysyä täsmennyksiä: Viittaat ilmeisesti, että uutisessa on esimerkkikuva uudesta värityksestä. Onko kuva nimenomaan HSL:ltä tullut esimerkkikuva vai onko toimittaja itse kehittänyt kuvan, tyyliin "uudet bussit voisivat olla vaikka sinivalkoisia"? Ja jos kuva on HSL:ltä, onko se todella lopullisesti päätetty (tai ainakin hallitukselle esitettävä) väritys vai vain esimerkki tilaajavärityksen ajatuksesta, jossa demonstroidaan tilaajan ja liikennöitsijän brändinäkyvyyden suhteita? Esim. HKL:n julkaisussa Bussien tilaajavärityksen esiselvitys oli esimerkkinä juuri tällainen melko sinivalkoinen väritys, jota ei ollut tarkoitettu otettavaksi lopullisena designina.

Itse näkisin jopa, että todennäköisempi tapahtumakulku on, että vasta kun tilaajaväritykseen siirtymisestä on päätetty, tilataan uudesta värityksestä jokin teollisen muotoilun ammattilaisten esitys. Näin tietääkseni Turussakin tehtiin.
 
Ei ollut kuvaa, mutta tekstiä

Helsingin Sanomat

Helsingin seudun busseihin tulossa yhteiset värit
"Bussien värityksen yhtenäistämistä on puuhattu pääkaupunkiseudulle jo pitkään. Koko seudun 1500 bussin kuosin yhtenäistäminen kestää pitkään, mikäli se tapahtuu kilpailutuksen yhteydessä. "Jos tilaajaväritys tulisi pelkästään uuteen kalustoon, se veisi toistakymmentä vuotta. --", HSL:n hankintaryhmän päällikkö Kimmo Sinisalo arvioi. -- Valtaosa HSL:n tilausbusseista ajaisi tulevaisuudessa sinivalkoisissa väreissä. Tosin Jokerin kaltaisilla runkolinjoilla ajaviin busseihin saatetaan tilaajavärityksen ohella lisätä jokin niille ominainen tunnisteväri--"

Lehdessä kerrotaan myös, että uuteen kalustoon vaaditaan kolmas lastenvaunupaikka, ja että penkeille johtavaa askelmaa halutaan myös madaltaa, jotta kulku on helpompaa.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Minäkin kannatan tilaajaväritystä, mutta mielestäni HSL:n bussin väriksi sopisi tutu Helsingin sininen väri. Alusta lähtien Helsingissä bussit ovat olleet sinisiä, joten jokin valkoinen bussi oransseilla raidoilla tai jotain sellaista vaikuttaa minun mielestä aivan typerältä.

Olen samaa mieltä siitä, että PK-seudun bussien tulisi olla sinisiä. Mutta alunperin Helsingin kaupunkiliikenteen bussit olivat kyllä punaisia (Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö aloitti paikallisbussiliikenteen Helsingin kantakaupungissa joskus 1930-luvulla).

Ja samaa mieltä allekirjoituksestasi! Onkohan Turussa ajateltu juurikin tuota Jussin mainitsemaa seikkaa, että liikennelaitoksen bussit olisivat olleet jo valmiiksi oikeanvärisiä, jos liikennelaitoksen väri olisi siirretty sellaisenaan kaikkeen kalustoon? Mutta hassun näköinen se valkoinen perä kyllä on.

Ei HelB käsittääkseni mitään todellista rahallista etua siitä saisi, että bussit ovat jo valmiiksi sinisiä. Kyllähän kilpailutus tehtäisiin niin, että alkuvaiheessa tilaajavärit vaadittaisiin vain uusille busseille, jotka joka tapauksessa joudutaan maalaamaan johonkin kuosiin. Vanhat bussit saisivat olla minkävärisiä tahansa, eikä lisäpisteitä annettaisi siitä, että vanhatkin olisivat tilaajaväreissä.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Mutta alunperin Helsingin kaupunkiliikenteen bussit olivat kyllä punaisia (Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö aloitti paikallisbussiliikenteen Helsingin kantakaupungissa joskus 1930-luvulla).
Käsittääkseni vain Oy Omnibus Ab:n linja-autot olivat punaisia. Sehän oli vain yksi yritys monen joukossa, vaikkakaan ei vähämerkityksinen. Linja-autojen läpimurron tapahtuessa sininen väri oli eittämättä hallitsevin Helsingin sisäisessä bussiliikenteessä.
 
No nyt se ilmeisesti on läpi: HSL:n uutinen (myös foorumin uutisosiossa).

Vaikea jotenkin uskoa, että lopulta päätös irtosi noin helpolla. Tosin vaikuttaisi siltä, että tilaajavärityskin vaaditaan vain uusiin busseihin. Silloin kestäisi siis vielä yli vuosikymmenen ennen kuin värityksen hyödyt alkavat näkyä. Jossain vaiheessa voi jopa koittaa aika, jolloin osalle bussilinjoista epäröidään astua, kun ne ovat väärän värisiä. Toivottavasti jossain vaiheessa sopimusehtoja siis muutetaan vielä niin, että vanhatkin bussit tulevat tilaajaväreihin.
 
No nyt se ilmeisesti on läpi: HSL:n uutinen (myös foorumin uutisosiossa).

Vaikea jotenkin uskoa, että lopulta päätös irtosi noin helpolla. Tosin vaikuttaisi siltä, että tilaajavärityskin vaaditaan vain uusiin busseihin. Silloin kestäisi siis vielä yli vuosikymmenen ennen kuin värityksen hyödyt alkavat näkyä. Jossain vaiheessa voi jopa koittaa aika, jolloin osalle bussilinjoista epäröidään astua, kun ne ovat väärän värisiä. Toivottavasti jossain vaiheessa sopimusehtoja siis muutetaan vielä niin, että vanhatkin bussit tulevat tilaajaväreihin.

Tuleeko tilaajaväristys jo vuodenvaihteessa vaihtuviin sopimuksiin, vai vasta tuleviin kilpailutuksiin?
 
Tuleeko tilaajaväristys jo vuodenvaihteessa vaihtuviin sopimuksiin, vai vasta tuleviin kilpailutuksiin?

No tiedotteessa lukee: "Uusia hankintaperiaatteita noudatetaan vastedes kaikessa HSL:n tilaamassa bussiliikenteessä, ensimmäisen kerran jo tänä syksynä Espoon ja Vantaan sekä seutuliikenteen linjojen kilpailutuksessa."
 
Seuraavaan kilpailutukseen on tulossa linjat e18, e19, e31, 105, 109, 194, 195 ja 505. Linjoilla 512, 530, 623, 731 sekä lentokenttälinjoilla 415, 451, 514, 519, 520, 535, 615 ja 620 on mahdollisuus jatko-optioon joten näistä ei kai voi vielä sanoa tulevatko tähän kilpailutukseen. Ensimmäiset tilaajavärityksessä olevat bussit tulevat siis keskittymään Espoon puolelle. Olisi kyllä todella toivottavaa että tilaajaväri tultaisiin jatkossa vaatimaan myös vanhempaan kalustoon, en nyt tarkoita että aivan elinkaarensa lopussa olevaa kalustoa kannattaisi enää teipata/maalata mutta esim. vm-2003 ylöspäin voitaisiin vaatia tilaajaväritys. Itse en henkilökohtaisesti kannata koko väritystä sillä ajan mittaan bongausharrastus käy tylsäksi kun kaikki autot ovat samanvärisiä, omaa silmääni miellyttää westendin ja åbergin perinteinen väritys samoin kuin veolian uusi ja selkeä väritys.
 
Seuraavaan kilpailutukseen on tulossa linjat e18, e19, e31, 105, 109, 194, 195 ja 505. Linjoilla 512, 530, 623, 731 sekä lentokenttälinjoilla 415, 451, 514, 519, 520, 535, 615 ja 620 on mahdollisuus jatko-optioon joten näistä ei kai voi vielä sanoa tulevatko tähän kilpailutukseen.

Kaikki nuo mainitsemasi linjat kilpailutetaan syksyn aikana. Tilaajaväritys saattaa tulla jo vuodenvaihteen uusiin busseihin, mikäli päätös valittavista väreistä tehdään riittävän ajoissa.
 
Takaisin
Ylös