Pohjoinen metrolinja vs. Pisara

Lähijunaksi muokatun metron kääntäminen Rautatientorilta Töölön kautta Pasilaan:
- Parantaisi lähijunaliikenteen jakelua Helsingin niemellä. Espoon ja Martinlaakson junilla suora, vaihdoton yhteys Töölön ja Hakaniemen asemille.
- Vapauttaa raidekapasiteettia Rautatieasemalta. Espoon ja Martinlaakson junat siirtyvät puolipisaran lenkille.

Helsingin ratapiha ei ole tukossa, Junien myöhästelyt ja muut ongelmat johtuvat aivan muista tekijöistä. Mikäli tulevaisuudessa Rautatieaseman kapasiteetti muodostaa ongelman voidaan pisaran Hakaniemen lenkki rakentaa, ja järjestellä lähijuna/metrolinjat sellaisikksi että ongelmat poistuvat. Tämä mahdollistuu sillä, että nykyinen metro on muutettu yhteensopivaksi muun raskaan raideliikenteen kanssa.
 
Jossakin vaiheessa Töölönlahden ympärillä on kaksi "pisaraa". RHK:n ratojen 7.5km tunneli 3 asemalla ja HKL:n metron tunneli hieman laajemmalla reitillä, jos siis Pasila - Itämetro yhdistetään, mutta se on eri asia liikennöitäisiinkö mitään erityistä ympyrälinjaa, vai vain perintäistä itää ja sitten tietenkin uusia linjoja Töölössä. Lähijunat ainakin heittää kieppiä.

RHK:n Pisaran optimaalisin paikka Töölössä olisi Operan ja Töölöntorin välissä. Näin Pisaran toinen uloskäynti olisi Töölön metroasemalle ja Töölöntorille. Toinen uloskäynti Operan kulmalla.

Hakaniemessä RHK:n Pisaran asema on metroaseman länsipuolella. Nyt kun Hakaniemen metroasemalla menee liukuportaat alas ensimmäiselle tasanteelle siihen "mutkaan/kulmaan" on siinä liukuportaita kohtisuoraa seinä minkä takana on Pisaran laiturialue. Pisaran laiturialue on samanmutoinen metronlaiturialueen kanssa. Hakaniemessä tulee olemaan hyvin integroitu vaihto.
 
Pisaran ongelma on, että se päätyy hyvin syvälle, koska on ajateltu että sen on mentävä etelämmäksi kuin nykyinen metrotunneli. Vihreiden Helsingin valtuustoryhmän pj. Otto Lehtipuu esitti demareiden hylättyä keskustatunnelin, että nythän voisi Pisaraa sitten nostaa. Keskustatunnelin kohdalla kyllä, mutta metrotuneli on edelleen liian syvällä ja Pisara päätymässä tasoon -50.

Tulipa tästä Ville Komsin kanssa mieleen, että pitäisikin tehdä niin, että etelämpi tunneli tulisikin laittaa itämetrolle ja ajaa paikallisjunat Kampin itäpuoleisen Töölön suunnan raiteen kautta nykyisten Kampin, Rautatieaseman ja Kaisiksen asemien kautta mutta taittaa sitten hieman lännemmäksi niin, että Hakaniemessä oltaisiin "uudella puolella" eli läntisillä raiteilla.

Eteläinen tunneli voisi sitten mennä reilusti vaikka reitille Kruununhaka - Punavuori - Ruoholahti. Molemmat tunnelit voisivat olla suunnilleen samassa tasossa, koska tunneleiden ei ole tarpeen risteillä - peräti kahdesti! Metrofanaatikkojen ei pitäisi tätä kaihtaa, kun Hakaniemessä olisi niin kätevä vaihto samalla asemalla ja samassa tasossa. Tosin portaita olisi aina mentävä raiteiden yli.

Siihen aikaan kun tällaisen toteuttaminen olisi ajankohtaista, tuleva HKL-YTV ehtisi yhtenäistää metro- ja paikallisjunakaluston, joten ongelmaa reitin Kamppi - R-asema - Kaisaniemi - Hakaniemi raide- ja laiturigeometriasta ei tietenkään enää tulisi.

Antero

PS: Tämä ei ollut ivallinen vitsi, vaan ihan vakavaa pohdintaa seudun raskasraideliikenteen tulevaisuuden mahdollisuuksista. Ville on hyvä kaverini eikä minulla ole mitään syytä moittia Oton ideointia keskustatunneliuhan jälkeisestä Helsingistä.
 
Pisaran ongelma on, että se päätyy hyvin syvälle, koska on ajateltu että sen on mentävä etelämmäksi kuin nykyinen metrotunneli. Vihreiden Helsingin valtuustoryhmän pj. Otto Lehtipuu esitti demareiden hylättyä keskustatunnelin, että nythän voisi Pisaraa sitten nostaa. Keskustatunnelin kohdalla kyllä, mutta metrotuneli on edelleen liian syvällä ja Pisara päätymässä tasoon -50.

Tulipa tästä Ville Komsin kanssa mieleen, että pitäisikin tehdä niin, että etelämpi tunneli tulisikin laittaa itämetrolle ja ajaa paikallisjunat Kampin itäpuoleisen Töölön suunnan raiteen kautta nykyisten Kampin, Rautatieaseman ja Kaisiksen asemien kautta mutta taittaa sitten hieman lännemmäksi niin, että Hakaniemessä oltaisiin "uudella puolella" eli läntisillä raiteilla.

Eteläinen tunneli voisi sitten mennä reilusti vaikka reitille Kruununhaka - Punavuori - Ruoholahti. Molemmat tunnelit voisivat olla suunnilleen samassa tasossa, koska tunneleiden ei ole tarpeen risteillä - peräti kahdesti! Metrofanaatikkojen ei pitäisi tätä kaihtaa, kun Hakaniemessä olisi niin kätevä vaihto samalla asemalla ja samassa tasossa. Tosin portaita olisi aina mentävä raiteiden yli.

Siihen aikaan kun tällaisen toteuttaminen olisi ajankohtaista, tuleva HKL-YTV ehtisi yhtenäistää metro- ja paikallisjunakaluston, joten ongelmaa reitin Kamppi - R-asema - Kaisaniemi - Hakaniemi raide- ja laiturigeometriasta ei tietenkään enää tulisi.

Antero

PS: Tämä ei ollut ivallinen vitsi, vaan ihan vakavaa pohdintaa seudun raskasraideliikenteen tulevaisuuden mahdollisuuksista. Ville on hyvä kaverini eikä minulla ole mitään syytä moittia Oton ideointia keskustatunneliuhan jälkeisestä Helsingistä.
Tuohan oli ihan hieno idea, Antero! Varsin luova idea ja palvelisi keskusta-aluetta varmasti parhaitaen.

Itseasiassa jo vuonna 1971 Metrotoimiston metron keskusta-alueen yhdessä kolmesta suunnitelmassa yksi linjaus kulki nimenomaan reittiä Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Kruununhaka-Hakaniemi.

Oma jatkoideani
Pohjoinen tunneli:
Metro:< <Ruoholahti-Kamppi-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi<
Pisara:> >Kamppi-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi>

Eteläinen tunneli:
Pisara:< <Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Kruununhaka-Hakaniemi<
Metro:>Ruoholahti-Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Kruununhaka-Hakaniemi>

Onkonhan tuo nyt ymmärrettävissä? Eli pohjoista tunnelia menisi itä-länsi-metro toiseen suuntaan ja Pisara-radan liikenne toiseen suuntaan ja eteläisessä tunnelissa samalla lailla, mutta toisiin suuntiin. Ja laiturin toisella puolella menisi aina "metro" ja toisella puolella "Pisara", kumpaankin suuntaan. Tuolla saataisiin "cross-platform interchange"-tyyppiset vaihdot juuri noille osuuksille.

Varsinkin jos eteläinen lenkki menisi koukkaisi vieläkin etelämmästä, kuin Erottaja, niin siitähän tulisi jonkinasteinen Circle line Helsinkiin ;).

Mutta sitten pitäisi olla metro- ja lähijunakaluston mahdollisimman samankaltaista (esim. M200-tyyppisiä tai Flirt-tyyppisiä junia pelkästään ajoissa noissa tunneleissa) tai sitten muuttaa tunneli ja muut rakenteen niin, että nykyisten tyyppiset junat (Flirtit ja nykyiset metrojunat yhdessä) mahtuvat kohtaamaan siellä, eri tunneleissa ja eri puolella laituria tosin.

Kannatetaan! Anterolle rasti seinään (ainakin omasta mielestäni) varsin hyvästä raskasraide-ideasta Helsingissä!
 
Hyviä ideoita! Se on vain hyvä asia jos Pisaraa voidaan nostaa lähemmäksi maan pintaa. Mutta jos jotkin varaukset edellyttävät sitä esm. tasoon -50 en sitä vastusta. Jos Pisaran täytyy olla syvällä on se parempi olla syvällä keskustassa. Hakaniemessä läntinen tunneli menee Pasilaan itäinen tunneli Sörnäisiin.
 
Metrofanaatikkojen ei pitäisi tätä kaihtaa, kun Hakaniemessä olisi niin kätevä vaihto samalla asemalla ja samassa tasossa. Tosin portaita olisi aina mentävä raiteiden yli.


Mitäpä, jos vaihto tapahtuisi niin, että metro- ja pisarajunat kohtaisivat aina vastakkaisilla laitureilla niin, että esimerkiksi etelään menevästä metrosta voisi vaihtaa suoraan pohjoiseen menevään junaan jne. Tuolloin oman veikkaukseni mukaan suurin osa pääsee vaihtamaan ilman raiteiden ylittämistä.
 
Mitäpä, jos vaihto tapahtuisi niin, että metro- ja pisarajunat kohtaisivat aina vastakkaisilla laitureilla niin, että esimerkiksi etelään menevästä metrosta voisi vaihtaa suoraan pohjoiseen menevään junaan jne. Tuolloin oman veikkaukseni mukaan suurin osa pääsee vaihtamaan ilman raiteiden ylittämistä.

Hongkongissa on tehty juuri noin lähes kaikilla sellaisilla asemilla, joilla kaksi haaraa yhdistyy. Eli päävaihtosuunnat ovat laiturin yli, ja useimmissa tapauksissa sekundaariseen vaihtosuuntaan vaihtavat pystyvät vaihtamaan laiturin yli matkustamalla yhden asemavälin pidemmälle. Vaihtomahdollisuudet on myös merkitty metrokarttoihin hyvin selkein nuolin.

Tuo kai kuitenkin edellyttää joko junien lukuista risteämistä maan alla tasossa taikka maanalaisia eritasojärjestelyjä. Kummassakin omat hankaluutensa. Mutta matkustajien kannalta erinomainen ratkaisu, joka olisi Hakaniemessäkin täysin mahdollinen.
 
Tulipa tästä Ville Komsin kanssa mieleen, että pitäisikin tehdä niin, että etelämpi tunneli tulisikin laittaa itämetrolle ja ajaa paikallisjunat Kampin itäpuoleisen Töölön suunnan raiteen kautta nykyisten Kampin, Rautatieaseman ja Kaisiksen asemien kautta mutta taittaa sitten hieman lännemmäksi niin, että Hakaniemessä oltaisiin "uudella puolella" eli läntisillä raiteilla.
Oikein hyvä, voisi harkita myös:

Uusi aavistuksen mutkainen metrotunneli Sörnäinen - Pasila - (Töölö) - Kamppi.
Pisara metrolinjaa Pasila - Töölö - Rautatientori - Kaisaniemi - Hakaniemi - Pasila.
Mahtunee kustannuksiltaan Pisaran 300 miljoonaan ainakin ilman Töölön metroasemaa. Jos metro ja juna olisi yhdistetty, niin Sörnäinen - Hakaniemi väliäkin voisi ajaa, ja tuo Pasilan suuntaa erkaantuisi Itämetrosta Kalasatamassa.
 
Oma jatkoideani
Pohjoinen tunneli:
Metro:< <Ruoholahti-Kamppi-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi<
Pisara:> >Kamppi-RT-Kaisaniemi-Hakaniemi>

Eteläinen tunneli:
Pisara:< <Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Kruununhaka-Hakaniemi<
Metro:>Ruoholahti-Kamppi-Erottaja-Kauppatori-Kruununhaka-Hakaniemi>

Onkonhan tuo nyt ymmärrettävissä?
Vähän kesti kun tuota pyöritteli päässään, meneekö se nyt siis näin:
Pisara myötäpäivään: Käpylä - Pasila - Hakaniemi 2 - Kruunuhaka - Kauppatori - Erottaja - Kamppi 2 (uusi)- (Töölö?) - Pasila - Huopalahti

Pisara vastapäivään: Huopalahti - Pasila - (Töölö?) - Kamppi 1 - RT - Kaisaniemi - Hakaniemi 1 - Pasila - Käpylä

Metro idästä: Sörnäinen - Hakaniemi 1 - Kaisaniemi - RT - Kamppi 1 - Ruoholahti

Metro lännestä: Ruoholahti - Kamppi 2 - Erottaja - Kauppatori - Kruunuhaka - Hakaniemi 2 - Sörnäinen

Vai miten? Teoriassa, jos haluaisi oikein pihistää raiteita, niin voisi olla ympyrärata Pasila - Hakaniemi - Kaisaniemi - RT - Töölö - Pasila, jota junat ajaisivat toiseen suuntaan ja metrot toiseen. Matkustajan kannalta olisi luultavasti hämmentävää, että toisesta puolelta laituria lähtee juna kolmeen, ja toiselta metro kahteen suuntaan, mutta ei voisi ainakin valittaa että vaihto on kankea.
 
Pisaran ongelma on, että se päätyy hyvin syvälle, koska on ajateltu että sen on mentävä etelämmäksi kuin nykyinen metrotunneli. Vihreiden Helsingin valtuustoryhmän pj. Otto Lehtipuu esitti demareiden hylättyä keskustatunnelin, että nythän voisi Pisaraa sitten nostaa. Keskustatunnelin kohdalla kyllä, mutta metrotuneli on edelleen liian syvällä ja Pisara päätymässä tasoon -50.

Tulipa tästä Ville Komsin kanssa mieleen, että pitäisikin tehdä niin, että etelämpi tunneli tulisikin laittaa itämetrolle ja ajaa paikallisjunat Kampin itäpuoleisen Töölön suunnan raiteen kautta nykyisten Kampin, Rautatieaseman ja Kaisiksen asemien kautta mutta taittaa sitten hieman lännemmäksi niin, että Hakaniemessä oltaisiin "uudella puolella" eli läntisillä raiteilla.

Eikös kuintekin olisi järkevintä painaa se Pisara alemmaksi Töölön puolella, sillä tuolla Kampin alla on jo varauduttu pohjoisen suunnan metroasemaan. Siellä olisi liki valmis asema. Tuolta tunnelilinjaus voitaisiin vetää sitten, että asema olisi vaikkapa Espalla. Espalta jatkettaisiin sitten Hakaniemeen. Koska sekä metro, että juna käyttävät samaa raideleveyttä ei liene ongelmaa, että molemmat käyttäisi samaa asemalaituria. Tällöin mitään raiteiden ylitystä ei tarvittaisi sen enempää ihmisiltä kuin juniltakaan. Toki se vaatii erinäisiä kalustollisia investointeja, mutta tuo nyt on asian helpoimpia osia.

Siihen aikaan kun tällaisen toteuttaminen olisi ajankohtaista, tuleva HKL-YTV ehtisi yhtenäistää metro- ja paikallisjunakaluston, joten ongelmaa reitin Kamppi - R-asema - Kaisaniemi - Hakaniemi raide- ja laiturigeometriasta ei tietenkään enää tulisi.

Mitään raideliikenne yhtenäistämistä ei tarvita. Vuoroilla, joiden tiedetään ajavan tunnellissa vain annetaan tietyt vaatimukset. Tuollainen ratkaisu olisi ihan mahdollinen olemassa olevalla tekniikalla. Toisaalta mitään yhtenäistämistä ei tule, niin kauan kuin henkilöliikenteen monopoli on VRllä.
 
Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan Pisaralle on tulossa keskustaan oma terminaali Rautatientorin metroaseman viereen noin Kaivokadun, Mannerheimintien ja Simonkadun risteykseen - Foorumin lasikulman alle. Rautientorin nykyisiä Squash-halleja ei kai voi käyttää, sen verran pinnassa? Rautatientorin metroasema on itä-länsi liikenteelle. Mutta tietenkin myöhemmin kun tunnelia alkaa olemaan, mikään ei välttämättä estä integroimista ja uudelleen järjestelyjä. Tosin olemassa olevat metrotunnelit ja lähijunat eivät ole nykyisellään yhteensopivia.
 
Huolimatta siitä mihin ratkaisuun etelä-espoon joukkoliikennejärjestelmässä päädytään on todennäköistä, että Kampin merkitys paikallisliikennettä palvelevana asemana heikkenee (jos ei ei pitäydytä nykyisessä bussijärjestelmässä). Näin ollen vaihtoasemana Kamppi jäisi palvelemaan ainoastaan kaukobussien ja lähiraideliikenteen välisiä yhteyksiä. Kyseissä tilanteessa en näe tarkoituksenmukaisena, että Pisara kierrätetään Kampin kautta, vaan linjaus on vedettävä suoraan RT:lta Töölöön, josta edelleen suoraan Pasilaan. Toiseen suunttaan RT:lta lähdettäessä linjaus on vedettävä metron kanssa samassa käytävässä Hakaniemeen ja siitä edelleen Pasilaan.

Onko siis olemassa joitan teknisiä esteitä rakentaa kyseisellä linjauksella nykyisen metron ja tulevan pisaran asemat samaan tasoon RT:llä ja Hakaniemessä?

Koska Pisaralle on ilmeisesti kaavailtu siirrettäväksi lähiraideliikenne niin huomattava määrä ylimääräisiä asemia helsinginniemellä kasvattaa pääradan ja rantaradan lähiöistä ja naapurikaupungeista tulevien matka-aikaa liikaa. Töölön ja RT:n ja Hakaniemen asemat takaavat riittävän kattavan jakelun kantakaupungissa.
 
Hakaniemessä Pisara ja metro on samassa tasossa. Myös Töölössä se on kutakuinkin mahdollista jos Töölön metroasema tulee Töölöntorille ja Pisaran asema Töölöntorin ja oopperan kulman väliin. Näin ollen Pisaran toinen uloskäynti on oopperan kulmalla ja toinen uloskäynti Töölöntorille/metroasemalle.

Pisara ei hidasta matka-aikoja. Pikemminkin nopeuttaa. Tänä päivänä useimmat lähijunat ajavat Pasila-HKI välin 20-40km/h ja monesti odottavat useita minuutteja laiturin vapautumista Helsingin päässä. RHK:n mukaan matka-aika on sama tai nopeampi.
 
Takaisin
Ylös