Mikonkadun raitiotie

Laskekaapa huviksenne montako "järjestävän seuran " autoa tuossa on pysäköitynä ?

Pääsin lukuun 4 ( liikennepartion henkilöauto, monitoimen pakettiauto, liikennevaloasentajien pakettiauto ja työnjohtajan henkilöauto ). Asfalttimiesten kuorma-auto laskettaneen myös työmaa-ajoneuvoksi joten kokonaismäärä nousee 5:teen.

Mikonkadun pysäköintitilanne ei siis ole ihan toivoton..

No joo. Minä vaan kiinnitin huomioni taksiin ja jakeluautoon.
 
No sieltä se vastaus tulikin että koska se Freda-Simonkadun pätkä otetaan käyttöön :biggrin:
 
Vai onko tuo B-suunta?
Mikäs turvalaite sellainen olisi, joka kääntää vaihteen "yksiraiteiselle", kun vaunu on tulossa vastaan.
"Odota, pyyntö vastaanotettu, älä ylitä pysäytysviivaa" koskenee siis myös kuljettajaa vaihderaudan kera. ;)

Joo, kyllä, aivan, B. Näin hyvin on asiat opittu :D

Siis, B-suunnassa, asetinlaite haluaa pitää vaihteen suorilla silloin kun yksisuuntainen on varattu. Minusta tuosta ei turvallisuusmielessä ole mitään hyötyä vaan jopa haittaa. Kolahtaa nimittäin vielä aikaisemmin, jos B-suunnan vaunu ajaa ässää päin suoraan, kuin jos se ajaisi ässää päin oikealle.

Tuli kyllä heitettyä eilen ilmaan sekin idea, että jos tekisi A-suunnalle kääntölaatan viereen mekaanisen kääntimen josta saa tehdä valotilauksen raudalla :)
 
Siis, B-suunnassa, asetinlaite haluaa pitää vaihteen suorilla silloin kun yksisuuntainen on varattu. Minusta tuosta ei turvallisuusmielessä ole mitään hyötyä vaan jopa haittaa. Kolahtaa nimittäin vielä aikaisemmin, jos B-suunnan vaunu ajaa ässää päin suoraan, kuin jos se ajaisi ässää päin oikealle.
Siitähän me kuitenkin lähdemme, että kuljettajat noudattavat opasteita!
Mikään turvalaite ei auta, jos näin ei tehdä (no ehkä kulunvalvonta).
 
Siitähän me kuitenkin lähdemme, että kuljettajat noudattavat opasteita!
Mikään turvalaite ei auta, jos näin ei tehdä (no ehkä kulunvalvonta).

Jos suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että kaikki ajavat oikein, niin liikenneympäristö olisi paljon vaarallisempi kuin nyt. Turvalaitteet ovat nimenomaan inhimillisten erehdysten kompensoimista varten. Mutta omasta mielestäni Mikonkadulla oltaisiin kyllä voitu pärjätä ilman noin monimutkaista laitteistoa.
 
Jos suunnittelussa lähdettäisiin siitä, että kaikki ajavat oikein, niin liikenneympäristö olisi paljon vaarallisempi kuin nyt. Turvalaitteet ovat nimenomaan inhimillisten erehdysten kompensoimista varten.

Kyllä ammattikuljettajalta kuitenkin tulee voida vaatia sääntöjen noudattamista.

Käytännössä on mahdotonta vaikuttaa siihen, millaisia ratkaisuja yksittäinen yksityisautoilija tekee ja on se vaikeaa bussienkin kanssa, mutta ratikat ja niiden kuljettajat ovat sen verran rajattu kokonaisuus, että sen pitäisi olla hallittavissa niin, että sääntöjen noudattaminen on kaiken toiminnan lähtökohtana.

Tietysti edellytyksenä on sitten se, että säännöissä on joku tolkku, ettei käy niin, että terve järki käskee toimimaan sääntöjen vastaisesti. Mutta siihenkin pitäisi voida vaikuttaa ihan kentältäkin näin rajatussa yksikössä.
 
Kyllä ammattikuljettajalta kuitenkin tulee voida vaatia sääntöjen noudattamista.

Eli rautateillekin on rakennettu JKV turhaan, koska kuljettajilta pitäisi vaatia että he hidastavat vaihteisiin ja pysähtyvät punaisiin?

Ei tässä nyt ihan vain siitä ole kyse, että pyritään estämään tahallista sääntöjen rikkomista. Ammattiliikenteen onnettomuudet ovat monen seikan summia, ja monimutkaisissa liikenneympäristoissä (kuten Mikonkatu) ihmisen päätöksentekokapasiteetti voi tiukassa tilanteessa loppua. Sen takia ovat olemassa turvalaitteet ja muut liikenneympäristöön suunitellut avut.
 
Eli rautateillekin on rakennettu JKV turhaan, koska kuljettajilta pitäisi vaatia että he hidastavat vaihteisiin ja pysähtyvät punaisiin?

Aika uskomaton kommentti. Eli sinusta (ammatti)kuljettajalta ei siis voi edellyttää nopeusrajoitusten tai valo-opasteiden noudattamista? Jos näin on, niin ehkä se automaattimetro onkin ihan hyvä juttu. Toivottavasti enemmistö kuljettajista ei ajattele noin.

Tottakai on hyvä myös minimoida inhimilliset riskit, vaikka kuljettajan sairauskohtaus, JKV-laittein kun ajetaan suurilla nopeuksilla ym, eli eiväthän ne turhia ole. Mutta jos lähtökohtana on se, ettei säännöistä tarvitse välittää, kun koneet nuodattavat niitä ihmisen puolesta, niin ollaan aika hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika uskomaton kommentti. Eli sinusta (ammatti)kuljettajalta ei siis voi edellyttää nopeusrajoitusten tai valo-opasteiden noudattamista? Jos näin on, niin ehkä se automaattimetro onkin ihan hyvä juttu. Toivottavasti enemmistö kuljettajista ei ajattele noin.

Kyllä sitä edellytetään, mutta sen päälle on oltava myös järkevää turvallisuussunnittelua. Nykyaikainen ja yleisesti tunnustettu turvallisen suunnittelu periaate on monikerroksinen. Yksi kerros on kuljettajien hyvä koulutus ja asenne, mutta se yksin ei pitkässä juoksussa riitä.

Pitää muistaa että ihmisessä on monia sisäänrakennettuja puutteita. Meidän aivokapasiteettimme riittää kunnolla vain juoksuvauhtiin, siitä eteenpäin tarvitaan teknisiä apuja ettei tule pahoja onnettomuuksia.
 
Kyllä ammattikuljettajalta kuitenkin tulee voida vaatia sääntöjen noudattamista.
---
Tietysti edellytyksenä on sitten se, että säännöissä on joku tolkku, ettei käy niin, että terve järki käskee toimimaan sääntöjen vastaisesti. Mutta siihenkin pitäisi voida vaikuttaa ihan kentältäkin näin rajatussa yksikössä.
Kun Aleksilla on Mikonkadun risteyksessä liikennemerkki 333.
Oikealle kääntyminen kielletty(ilman lisäkilpiä).Merkillä kielletään oikealle kääntyminen risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta. :???:
 
Kun Aleksilla on Mikonkadun risteyksessä liikennemerkki 333.
Oikealle kääntyminen kielletty(ilman lisäkilpiä).Merkillä kielletään oikealle kääntyminen risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta. :???:

Taitaapi koskea vain ajoneuvoja. Raitiovaunuhan ei ole ajoneuvo, vaan kulkuneuvo. :)
 
Kun Aleksilla on Mikonkadun risteyksessä liikennemerkki 333.
Oikealle kääntyminen kielletty(ilman lisäkilpiä).Merkillä kielletään oikealle kääntyminen risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta. :???:

Taitaapi koskea vain ajoneuvoja. Raitiovaunuhan ei ole ajoneuvo, vaan kulkuneuvo. :)
Tieliikenneasetus sanoi:
3 LUKU (29.4.1994/328) Liikennemerkit Yleistä 10 § (29.4.1994/328)

Liikennemerkillä on se merkitys, joka sille tässä asetuksessa annetaan nimellä, kuvalla ja mahdollisella selityksellä.
Enhän minä tiedä tässäkään, että onko laki niin kuin se luetaan. Mutta merkin selityksessä ei mainita minkäänlaisia "neuvoja".
 
Takaisin
Ylös