Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,661
Ai ei vai? Samat lähipäästöt? Sama melutaso? Yhtä tasainen kiihdytys? Sama hyötysuhde? Yhtä vähäinen huollon tarve?Eihän johdinautossa ole mikään paremmin kuin naftabussissa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ai ei vai? Samat lähipäästöt? Sama melutaso? Yhtä tasainen kiihdytys? Sama hyötysuhde? Yhtä vähäinen huollon tarve?Eihän johdinautossa ole mikään paremmin kuin naftabussissa.
Tarkoitin, että matkustajan kannalta ei ole mitään eroa. No ehkä se melutaso siellä bussin takaosassa on hiljaisempi lankabussissa. Naftabussikin on aika hiljainen, kun istuu siellä keulapäässä.Ai ei vai? Samat lähipäästöt? Sama melutaso? Yhtä tasainen kiihdytys? Sama hyötysuhde? Yhtä vähäinen huollon tarve?
Kyllä minun mielestäni tasaisella kiihdytyksellä, tärinättömyydellä (tarkoitan dieselin aiheuttamaa tutinaa), hajuttomuudella ja hiljaisuudella on aika lailla merkitystä juurikin matkustajan kannalta.Tarkoitin, että matkustajan kannalta ei ole mitään eroa. No ehkä se melutaso siellä bussin takaosassa on hiljaisempi lankabussissa.
Kyllä minun mielestäni tasaisella kiihdytyksellä, tärinättömyydellä (tarkoitan dieselin aiheuttamaa tutinaa), hajuttomuudella ja hiljaisuudella on aika lailla merkitystä juurikin matkustajan kannalta.
Jos selvitykseen on lipsahtanut yksi lause faktaakin, pitäisikö minun olla niistä hiljaa vain siksi, että ko. fakta on ollut osa epämiellyttävän selvityksen sisältöä? 2000-luvun maailmaan ei nähdäkseni tuollainen filosofia kuulu.Älä nyt sorru samaan kuin HKL siinä "selvityksessään".
Kyllä se dieselbussikin aika tasaisesti kiihtyy, vaikkakin hitaasti. Ensi kerralla, kun menet bussilla, niin jää siihen kuljettajan taakse istumaan. Ei ole tärinää, hajua eikä melua, ellei joku haiseva ja meluava pultsari satu samaan aikaan lähialueelle. Oletan, että Helsingissäkin on noita tuuppari-matalalattiabusseja.Kyllä minun mielestäni tasaisella kiihdytyksellä, tärinättömyydellä (tarkoitan dieselin aiheuttamaa tutinaa), hajuttomuudella ja hiljaisuudella on aika lailla merkitystä juurikin matkustajan kannalta.
Ertsu hyvä, tulin äsken tänne "saarelle" HelB:n kaasubussilla nro 227 istuen välittömästi etuoven takana. Siinä tuntui kaikki samat haitat kuin muissakin polttomoottoribusseissa, joskin dieselin tutina ja haju puuttuivat, koska auton käyttövoimana on maakaasu. Maakaasuautoista helsinkiläisliikenteenharjoittajilla ei tunnu olevan pelkkää hyvää sanottavaa. Kaksi merkittävää maakaasuautoilla operoivaa yritystä, HelB ja Tammelundin Liikenne, ovat tuoreimmissa hankinnoissaan yksiselitteisesti alkaneet vältellä niitä (HelBille tuli kaasukalustoa 2009 alussa, mutta sen jälkeen tehdyissä tilauksissa niitä ei ole ainuttakaan). Kymmenen vuotta sitten usko kaasuautoihin oli kova, mutta suunta on muuttunut niistä päivistä.Kyllä se dieselbussikin aika tasaisesti kiihtyy, vaikkakin hitaasti. Ensi kerralla, kun menet bussilla, niin jää siihen kuljettajan taakse istumaan.
Jos selvitykseen on lipsahtanut yksi lause faktaakin, pitäisikö minun olla niistä hiljaa vain siksi, että ko. fakta on ollut osa epämiellyttävän selvityksen sisältöä? 2000-luvun maailmaan ei nähdäkseni tuollainen filosofia kuulu.
Ahaa. No siinä tapauksessa meillä Mansessa on uudempaa tai muuten parempaa kalustoa.Ertsu hyvä, tulin äsken tänne "saarelle" HelB:n kaasubussilla nro 227 istuen välittömästi etuoven takana. Siinä tuntui kaikki samat haitat kuin muissakin polttomoottoribusseissa, joskin dieselin tutina ja haju puuttuivat, koska auton käyttövoimana on maakaasu.
Luepa tämän yläpuolella oleva viestini maakaasubussien osalta...Mun pointti oli se, että noi johdinautojen hyviksi puoliksi kutsutut seikat ovat saavutettavissa muutenkin kuin johdinautoilla. Vaikkapa (lähes) lähipäästöttömyys ja hajuttomuus niillä kaasubusseilla.
Nyt isket kirveesi kiveen oikein voimalla. Mitä uudempi bussi, sitä enemmän portaita näkyy olevan sen automaattivaihteistossa. Säästöohjelmat vaihtavat seuraavalle pykälälle aina vain aikaisemmin. Kiihdytys on aivan viime vuosina (suunnilleen silloin kuin liikenteeseen alkoi tulla euro4:sia ja sitä puhtaampia autoja) muuttunut yksiselitteisesti epämiellyttävämpään suuntaan varsinkin matkustajan kannalta.Tasainen kiihtyvyys saavutetaan nykyaikaisella dieselbussillakin, kaipa siinä enemmän on kyse kuljettajasta kuin autosta.
Kaikista niistä busseista, joilla olen urani aikana työskennellyt, ajamani maakaasubussit ovat olleet huonoimpia työkaluina. Ei siinä paljoa lämmitä ajatus, että kylläpä nyt on puhtaat päästöt, kun bussi ei liiku mihinkään. Tai sammuu liikennevaloissa tyhjäkäynnillä. Oma veikkaukseni, että seuraavan kymmenen vuoden, tai jopa lyhyemmän ajan kuluessa, Helsingin seudulla ei ole enää maakaasubusseja ajossa. Ne ovat vika-alttiita, jatkuvasti korjaamolla ja lisäävät kustannuksia.Vaikkapa (lähes) lähipäästöttömyys ja hajuttomuus niillä kaasubusseilla.
Ei taida Mansesterissa olla maakaasubusseja ajossa, vai?Ahaa. No siinä tapauksessa meillä Mansessa on uudempaa tai muuten parempaa kalustoa.
Iso Liityntä-suunnitelman kantakaupunkilinjasto pelastaisi ykkösen ja antaisi sille nykyistä tärkemmän roolin. Tuossa suunnitelmassa sensijaan on lopetettu nykyisen kaltaiset kolmoset ja niiden tehtävät jaettu muille raitiolinjoille sekä muutamille jäljelläoleville kantakaupungin bussilinjoille.Sen sijaan ykkösen kohtalosta en olisi niinkään varma.![]()
Sehän voisi jopa koukata Sompasaaren kautta, jolloin yksi raitioliikenteen laajenemissuunnitemia poistuisi ja raitioverkon kuormitus vähenisi. Sompan tuntumastahan menisivät jokatapauksessa Laajasalon raitiolinjat.Bussilinja 16 kulkee suunnitelmassa Merikadulta Rautatientorin kautta Kulosaareen ja edelleen Herttoniemeen